فارس: با مشخص شدن وزاری نفت و صنایع، کارگزاران بورس از این دو وزیر جدید انتظار دارند که مشکلات مربوط به شرکت‌های صنعتی و نفتی برطرف شود تا با افزایش تولید و فروش شرکت‌ها و تداوم سودآوری این گونه شرکت‌ها، بازار سهام بیش از گذشته به جایگاه واقعی خود برسد.

سه‌شنبه هفته گذشته بعد از حدود سه ماه سکان‌داران دو وزارتخانه مهم نفت و صنایع و معادن مشخص شدند که با توجه به ابلاغیه اصل ۴۴ قانون اساسی و آثار مستقیم و غیرمستقیم تصمیم‌گیری‌های این دو وزارتخانه بر بازار سرمایه، کارگزاران بورس اوراق بهادار خواستار توجه و حمایت بیشتر از بورس و شفافیت در تصمیمات وزرای نفت و صنایع و معادن شدند. اجرای اصل ۴۴ تسریع شود

در این رابطه ابراهیم قربانی فرید، مدیرعامل کارگزاری سهام پژویان، با اشاره به لزوم اجرای اصل ۴۴ در وزارت نفت به فارس می‌گوید: از وزیر نفت انتظار می‌رود که با رفع مشکلات، نسبت به تسریع اجرای اصل ۴۴ اقداماتی را به عمل آورد.

وی که کارگزار معرف اکثر شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بورس است، ادامه می‌دهد:‌ با توجه به اهمیت شرکت‌های پتروشیمی در اقتصاد هر کشور، باید با واگذاری شرکت‌های پتروشیمی در بورس شرکت‌های جدیدی نیز جایگزین شوند تا در مقایسه با کشورهای منطقه صنعت پتروشیمی کشور حرفی برای گفتن داشته باشد که جا دارد دولت در این زمینه حمایت‌هایی را انجام دهد.

قربانی فرید ضمن بیان این نکته که در تمام دنیا دولت‌ها از صنایع نفت و گاز و پتروشیمی حمایت می‌کنند، پیشنهاد می‌کند: بهتر است به جای واریز تمام پول فروش حاصل از واگذاری شرکت‌ها به حساب خزانه دولت، مقداری از درآمد به دست آمده برای اجرای طرح‌های توسعه شرکت‌های نفتی اختصاص یابد و وزیر نفت می‌تواند این نکته را مدنظر قرار دهد.

وی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاران خارجی در حالی بر روی شرکت‌های صنعت نفت سرمایه‌گذاری می‌کنند که در باقی صنایع بیشتر اقدام به تجارت می‌کنند، نه سرمایه‌گذاری.

قربانی فرید تصریح می‌کند: با مشخص شدن وزیر نفت از دولت نیز انتظار می‌رود که با نوذری همکاری مطلوبی داشته باشد تا صنعت نفت در مسیر توسعه مطلوب قرار گیرد.

این کارگزار بورس از محرابیان به عنوان وزیر جدید صنایع و معادن انتظار دارد که با حل مشکلات موجود صنایع خودرو و معادن به تقویت بازار سهام کمک کند. وی می‌گوید: وزیر جدید صنایع باید به جای تصمیمات مقطعی نسبت به حل مشکلات به صورت پایه‌ای و اساسی اقدام کند.

قربانی فرید تصریح کرد: بازار سرمایه کار بانک مرکزی را انجام می‌دهد که با توسعه آن می‌توان از طریق جذب سرمایه‌های سرگردان جامعه، تورم را کاهش و اشتغالزایی را افزایش داد.

وی در خاتمه اظهارات خود می‌گوید: حمایت واقعی از بورس به نفع اقتصاد کشور و همگان خواهد بود.

پرهیز از تصمیم‌گیری‌های ناگهانی

اکبر زرگانی‌نژاد دیگر کارگزار بورس اوراق بهادار، از وزیر جدید نفت انتظاراتی دارد و می‌گوید: با بهبود بخشیدن به درآمدهای نفتی و مشتقات نفتی، رشد ناخالص داخلی نیز افزایش خواهد یافت که در این صورت پایه‌های بازارهای سرمایه به طور بنیادی استحکام می‌یابد.

وی ادامه می‌دهد: وزیر نفت می‌تواند با اقداماتی این پایه اقتصاد ملی را تقویت و به توسعه و عمیق تر شدن بورس کمک کند. زرگانی‌نژاد از وزیر صنایع و معادن نیز می‌خواهد که در جهت ایجاد ثبات در صنایع و معادن حرکت کند. وی می‌افزاید: با توجه به برخی تغییرات ناگهانی در وضعیت شرکت‌های معدنی که اتفاقا سهامداران زیادی هم دارند، وزیر صنایع باید شرایط ثبات بیشتر و پرهیز از تغییرات ناگهانی را فراهم آورد. زرگانی‌نژاد تصریح کرد: توجه به صنایع داخلی باعث تقویت شرکت‌ها و بازار سرمایه خواهد شد و سودآورتر کردن شرکت‌های معدنی و صنعتی بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس را افزایش خواهد داد. این کارگزار، صنایع معدن، فلزات، خودرو، نفت و پتروشیمی را جزء صنایع مهم می‌داند و می‌گوید: تقویت شرکت‌های این گونه صنایع به افزایش اشتغالزایی و کاهش تورم و رشد اقتصادی منجر خواهد شد.

ثبات در صنایع و تسریع در واگذاری شرکت‌های نفتی

هادی بیدختی نیز بر این باور است که ثبات وزارتخانه‌های نفت و صنایع و معادن به تثبیت بازار سرمایه کمک خواهد کرد. وی می‌گوید: با توجه به اینکه وزرای جدید دو وزارتخانه مهم افراد مورد نظر دولت هستند، برنامه‌ها دولتی‌تر، اجرایی تر و عملی‌تر خواهد شد. بیدختی می‌افزاید: ثبات این دو وزارتخانه به طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازار سهام اثر خواهد گذاشت و با هماهنگی‌های داخلی از فشارهای بیرونی کاسته خواهد شد. وی با اشاره به عملکرد ۲۰ساله وزارت صنایع در واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی می‌گوید: این وزارتخانه با توجه به چنین سابقه‌ای در اجرای اصل ۴۴ موفق بوده است و انتظار می‌رود این عملکرد در آینده نیز با کارنامه مثبتی همراه شود. بیدختی اضافه می‌کند: اما وزارت نفت به جز واگذاری چند شرکت چندان سابقه ای در بازار سرمایه ندارد که واگذاری شرکت‌های جدید در بورس و تثبیت نرخ‌های مواد اولیه می‌تواند از جمله اقدامات وزیر نفت باشد.

یک پیشنهاد به دو وزیر

اظهارات این سه کارگزار قدیمی بورس در حالی به صورت کلان مطرح می‌شود که نگارنده به این دو وزیر پیشنهاد می‌دهد با توجه به جایگاه بازار سرمایه در اجرای اصل ۴۴ و نقش محوری و مهمی که بورس در جریان انتقال شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی دارد، در اولین فرصت این دو وزیر جدید با مسوولان و مدیران سازمان و شرکت بورس، کارگزاران و کارشناسان بازار سرمایه، جلسه مشترکی را با هدف آسیب شناسی شرکت‌های نفتی و صنعتی و معدنی برگزار کنند تا با انتقال نقطه نظرات طرفین و با پرهیز از شعار زدگی، گره‌های موجود در پیش رو شرکت‌های حاضر در بورس و شرکت‌های مشمول واگذاری برطرف شود.