فارس - مدیرعامل شرکت بورس و کارگزاران بازار سهام معتقدند که اطلاعیه منتشره از سوی «ایمیدرو» شفاف نبوده و موضع‌گیری اعلام شده نتوانست بازار سهام را اقناع کند. اطلاعیه ۹ صفحه‌ای سازمان بورس در خصوص رفع توقف نمادهای معاملاتی ۵ شرکت فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، گل گهر، چادرملو و توسعه معادن و فلزات در شرایطی منتشر شد که هر چند بعد از دو هفته این غائله به ظاهر به پایان رسیده، اما از دیدگاه مدیرعامل شرکت بورس و کارگزاران بازار سهام، پاسخ‌های «ایمیدرو» نتوانست به ابهامات موجود و آینده پاسخی مناسب دهد و این پاسخ و واکنش «ایمیدرو» در اقناع افکار عمومی بی‌تاثیر بود. پاسخ گنگ بود

علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس که از همان آغاز، زمزمه‌های افزایش ۵/۲ برابری حقوق مالکانه دولت از معادن پیگیرهای متعددی را در جهت حمایت از حال و آینده بازار سهام انجام داده، گفت: این اطلاعیه در شرایطی منتشر شد که پاسخ «ایمیدرو» در رابطه با بهره مالکانه و دیگر موارد گنگ و مبهم است و معلوم نشده که آیا «ایمیدرو» مبلغی را برای حق بهره‌برداری از معادن گل‌گهر، چادرملو و مس‌سرچشمه نخواسته یا این شرکت‌ها بودند که نسبت به پرداخت مبالغ مورد نظر اقدام نکردند. وی ‌افزود: از سوی دیگر واژه «معادن‌بزرگ» تعریف نشده و این کلمه تفسیر‌پذیر است، همچنین به جز معادن گل گهر و چادرملو معادن بزرگ‌تری هم وجود دارند که وضعیت آنها مشخص نشده است و این موضوع که معیار بزرگ بودن معدن چیست، مشخص نیست.

مدیرعامل شرکت بورس بر این باور است: قانون معادن در حالی مربوط به سال ۸۲ است که ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای اصل ۴۴ در سال گذشته بوده و در این ابلاغیه فقط معادن نفت و گاز مدنظر بوده است نه معادن دیگر.

رحمانی در خاتمه با تاکید بر این نکته که هنوز ابهامات شرکت‌های معدنی رفع نشده، گفت: شرکت بورس از طریق مراجع قانونی و با مساعدت وزیران مربوطه این مساله را همچنان پیگیری خواهد کرد تا شفافیت مورد نظر حاصل شود.

از طرفی با توجه به این که فعالیت‌های اجرایی عملیات بازار از جمله توقف و بازگشایی نمادها به شرکت بورس واگذار شده است، مداخله سازمان بورس بر توقف‌ها، نماد معاملاتی شاخص بازار، نامه‌‌نگاری‌های این سازمان با توجه به ماموریت‌ نظارتی خود با شرکت‌‌ها و سازمان ذی‌ربط جای تعجب دارد.

ادامه ابهامات

عباس حقانی نسب، مدیرعامل یکی از شرکت‌های کارگزاری بورس، در این رابطه ابراز می‌دارد: پاسخ‌های «ایمیدرو» نتوانست ابهامات بلند مدت بازار سهام در خصوص تغییرات آتی معادن را روشن کند و این اطلاعیه شفافیت مورد نظر را عملی نکرد. وی ادامه داد: وضعیت معادن برای شرکت‌های معدنی مشخص نشد و هیچ تضمینی برای سال‌های بعد از خصوصی‌سازی ارائه نشد و همین مساله آینده شرکت‌های معدنی را کماکان تهدید می‌کند. این کارگزار گفت: به همین دلیل بود که با توجه به کامل نشدن اطلاعات بازار، شاهد تشکیل صف‌های فروش و کاهش نزول قیمت سهام شرکت‌های معدنی و فولادی بعد از بازگشایی نماد معاملاتی در روز جاری بودیم.

وی ادامه ‌داد: در درجه دوم این مساله باید روشن شود که آیا به مانند معدن انگوران فرمولی در نظر گرفته خواهد شد و یا اینکه سیاست‌های دولت بدون توجه به نوسان قیمت‌های جهانی محصولات تغییری نخواهد کرد و آیا این رویه برای سال‌های آینده ثابت خواهد ماند یا خیر؟

وی در خاتمه افزود: وقتی چنین موارد و دیگر مبهمات روشن شود، شرکت‌های مربوطه اثرات را سنجیده و به بازار سهام منعکس می‌کنند.

«ایمیدرو» اطلاع جدیدی نداد

علی اسلامی بیدگلی دیگر کارگزار بورس در رابطه با اطلاعیه‌ سازمان بورس و پاسخ «ایمیدرو» گفت: با توجه به این که قرارداد شرکت‌های چادرملو و گل گهر در اسفند ماه هر سال مشخص می‌شود و قیمت‌های دولتی در اوایل هر سال تعیین می‌شود، «ایمیدرو» با توجه به سال مالی ۲۹/۱۲ این شرکت‌ها و ضعیت سال آینده این شرکت‌ها را مشخص نکرد. وی اضافه می‌کند: در پاسخ «ایمیدرو» شفافیت خاصی وجود نداشت و نکات اعلامی و موجود را همگان می‌دانستند. اسلامی بیدگلی خاطرنشان می‌کند: اتفاقات اخیر برای شرکت‌های فولادی و معدنی موجب تخریب چشم‌انداز سهام این گروه نشد و در این تخریب بازار سهام نقشی نداشت.