ایراد شورای نگهبان به زودی رفع می‌شود

به گفته وزیر نیرو، شورای نگهبان ایرادی به اساسنامه شرکت‌ها گرفته بود که در حال نهایی شدن است و احتمال می رود ظرف ماه آتی تعدادی نیروگاه به ظرفیت ۷‌هزار مگاوات واگذار شود؛ چراکه مجموع این واگذاری بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰‌میلیارد تومان است و برای واگذاری باید کشش بازار را در نظر گرفت. وزیر نیرو خبر داد:

واگذاری ۲۰۰۰میلیارد تومانی نیروگاه‌ها در انتظار موافقت شورای نگهبان

مهر- وزارت نیرو خواستار عرضه سهام نیروگاه‌ها در بورس در شرایطی است که بازار کشش داشته باشد، زیرا عرضه سهام بدون در نظر گرفتن چنین شرایطی تنها برای دولت هزینه دارد.

پرویز فتاح، وزیر نیرو با بیان این مطلب در خصوص احداث نیروگاه‌ها به روش BOT و BOO گفت: وزارت نیرو ۲۲ تا ۲۸ هزار مگاوات نیروگاه را به روش BOT و BOO مذاکره کرده که برخی تحت اجرا هستند و یکی، دو تا از آنها افتتاح شده است؛ این درحالی است که تعدادی از این نیروگاه‌ها در حال مذاکره و انعقاد قرارداد است.وزیر نیرو با اشاره به دقت صورت گرفته برای واگذاری نیروگاه‌ها افزود: انعقاد قرارداد و احداث پروژه‌های بزرگ نیروگاهی کشور زمان‌بر بوده و علاوه بر آن نیازمند ۳۰۰ تا ۵۰۰‌میلیارد تومان منابع مالی است، بنابراین دقت زیادی باید در واگذاری‌ها و سپردن احداث نیروگاه‌ها‌ به بخش‌خصوصی مبذول شود تا کشور دچار ضرر و زیان نشود.

ضرورت حضور بخش‌خصوصی

وزیر نیرو سپس گفت: نباید نیروگاه را در شرایطی در بورس واگذار کرد که بخش‌خصوصی برای خرید گام برندارد. البته این تنظیم از نظر اقتصادی به عهده‌سازمان خصوصی‌سازی است؛ ولی ما تمامی کارهای خصوصی‌سازی این نیروگاه‌ها را انجام داده‌ایم و بقیه نیروگاه‌ها نیز براساس کشش بازار طبق اساسنامه‌ای که وزارت نیرو به دولت و شورای نگهبان ارائه داده است و آنها تایید می‌کنند، واگذار می‌شود.

نیروگاه‌های قابل واگذاری سودده هستند

فتاح با اشاره به اقتصادی بودن نیروگاه‌های قابل واگذاری در وزارت نیرو تصریح کرد: اراده در واگذاری نیروگاه‌ها، آماده کردن آنها، تمهیدات در خصوص نیروی انسانی و تضمین خرید برق به عهده وزارت نیرو است؛ ولی زمان واگذاری به صورت مناسب به عهده‌سازمان خصوصی‌سازی است.

وی اظهار داشت: تنها واگذاری نیروگاه‌ها مطرح نیست و تنظیم واگذاری آنها باید متناسب با وضعیت بازار باشد. البته دغدغه وزارت نیرو نیز واگذاری نیروگاه‌ها به بهترین نحو است. از سوی دیگر، وزارت نیرو نمی‌خواهد ۱۰ نیروگاه را به بورس برده و به نحوی عرضه کند که بازار کشش نداشته باشد؛ چرا که این کار برای دولت هزینه‌بر است.

دو هزار ‌میلیارد تومان ارزش واگذاری ۱۰ نیروگاه

وزیر نیرو گفت: نحوه واگذاری و تاخیر و تاخر را خود‌ سازمان خصوصی‌سازی به عهده دارد. فتاح با اشاره به اخذ مجوزهای لازم از دولت برای واگذاری نیروگاه‌ها در راستای اصل ۴۴‌ گفت: در مرحله اول واگذاری‌ها، بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت نیرو ۲۰‌هزار مگاوات نیروگاه قابل‌واگذاری دارد که هم‌اکنون ۱۰ نیروگاه آماده شده‌اند که تمام مراحل‌ سازمان خصوصی‌سازی نیز طی شده و به تصویب دولت نیز رسیده است.

به گفته وی، شورای نگهبان ایرادی به اساسنامه شرکت‌های تولیدی گرفته بود که در حال نهایی شدن است و احتمال می رود ظرف ماه آتی تعدادی نیروگاه به ظرفیت ۷‌هزار مگاوات واگذار شود؛ چراکه مجموع این واگذاری بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰‌میلیارد تومان است و قطعا هزینه دارد و برای واگذاری باید کشش بازار را در نظر گرفت.

وضعیت مطلوب مپنا

فتاح با اشاره به عدم استقبال از سهام مپنا در مقطعی کوتاه از زمان افزود: در مورد مپنا چیزی که به وجود آمده بود، موقتی بوده و در‌حال‌حاضر وضعیت سهام این شرکت در بورس مطلوب است. سهام اولیه خوب فروش رفت و شاید بعدا واگذاری مس و برخی دیگر از شرکت‌ها باعث نوساناتی در بورس شد که روی سهام این شرکت نیز اثر گذاشت. ولی الان وضعیت قابل قبول است، ادامه سهام نیز واگذار خواهد شد.