دنیای اقتصاد- معاون سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد، تا سقف پنج‌درصد سهام سه بانک ملت در تاریخ چهار آذر، بانک صادرات در تاریخ ۱۴آذر و بانک تجارت در تاریخ ۲۵آذر در بورس عرضه خواهد شد. این تصمیم در جلسه روز سه‌شنبه که در آن مسوولان بانک‌ها حضور داشته‌اند، اتخاذ شده است. زمان قطعی اعلام شد

ورود سه بانک دولتی تا یک ماه آینده به بورس

تحلیل‌گران درباره ورود سهام سه بانک دولتی به بورس چگونه فکر می‌کنند؟

گروه بورس- در شرایطی که ایالات‌متحده در یک تصمیم یک‌جانبه اقدام به تحریم سه‌بانک دولتی ایران؛ یعنی بانک ملی، صادرات و ملت کرده است، یک مقام مسوول سازمان خصوصی‌سازی دیروز با اعلام برنامه زمان‌بندی از واگذاری سهام سه بانک دولتی کشور طی کمتر از یک ماه آینده خبر داد.

معاون سازمان خصوصی‌سازی، «مهدی عقدایی»، در مصاحبه‌ای کوتاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد تا سقف پنج‌درصد سهام سه بانک ملت در تاریخ چهار آذر، بانک صادرات در تاریخ ۱۴آذر و بانک تجارت در تاریخ ۲۵آذر در بورس عرضه خواهد شد.

به گفته عقدایی، این تصمیم در جلسه روز سه‌شنبه که در آن مسوولان بانک‌ها، نماینده معاونت بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصادی حضور داشته‌اند، اتخاذ شده است. مقامات حاضر در این نشست به این نتیجه رسیده‌اند که سهام دو بانک رفاه کارگران و پست‌بانک نیز در دی‌ماه امسال واگذار شود.

همزمان با اعلام این خبر، پرسش‌های متعددی در ذهن برخی از تحلیلگران بازار پدید آمده است، اولین سوال اینکه چرا در شرایطی که دو بانک از سه بانکی که در ماه آینده قرار است از طریق بورس واگذار شود، مورد تحریم‌های یک‌جانبه ایالات‌متحده قرار گرفته و می‌تواند بر آینده سودآوری و ارزش‌گذاری سهام آن موثر باشد، واگذاری سهام آنها پرشتاب صورت می‌گیرد؟

پرسش دیگری که ذهن تحلیل‌گران را معطوف به خود کرده این است که مقامات دولتی چگونه انتظار دارند در شرایطی که بازار هیچ گونه اطلاعاتی از صورت وضعیت صورت‌های مالی و بانک‌های دولتی ندارد، در فاصله کمتر از یک ماه (۲۵روز)متقاعد به خرید سهام بانک دولتی در بازار شود؟

پرسش دیگری که از سوی کارشناسان مطرح و در برابر تدوین‌کنندگان برنامه زمان‌بندی واگذاری بانک‌ها قرار دارد، این است که با چه چشم‌اندازی مقامات مسوول بانک‌ها و خصوصی‌سازی (با توجه به ذائقه وضعیت بازار) به این نتیجه رسیده‌اند که به فاصله کمتر از یک ماه عرضه سهام سه بانک با موفقیت در بازار روبه‌رو شود؟

از سوی دیگر در آستانه واگذاری سهام بانک‌های دولتی در بازار، فعالان حرفه‌ای بازار کمترین اطلاعی از وضعیت دارایی‌ها، بدهی‌ها، سود و زیان، مطالبات وضعیت سرمایه‌گذاری‌ها و ... در نهایت ارزش واقعی هر سهم بانک‌های دولتی ندارند. به نظر می‌رسد که واگذاری سهم بانک‌های دولتی نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق برای ارزش‌گذاری منصفانه است تا برنامه زمان‌بندی منتشر شده اجرا شود.

پرسش مهم دیگری که از هم اکنون مطرح است، این که خریداران سهام بانک‌های دولتی چه کسانی هستند؟

آیا دولت تصمیم دارد، با شیوه مرسوم واگذاری‌‌‌ها، یعنی بعد از کشف قیمت و انتقال سهام به پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری شبه دولتی، سرانجام این کار را به هر نحو که شده است، انجام دهد؟