سنا- مدیران ارشد بورس در سفر به مشهد، با مقامات استان خراسان دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این سفر که با حضور علی رحمانی مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران و صالح‌آبادی و حسینی به ترتیب رییس و عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار پنج‌شنبه سوم آبان انجام شد، ابتدا با محمدزاده استاندار خراسان دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار برنامه‌های توسعه بورس اوراق بهادار و بورس کالایی در استان خراسان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. استاندار خراسان با اشاره به موقعیت ممتاز استان در تولید برخی محصولات کشاورزی همچون کشمش، زعفران، زیره، زرشک و گندم خواستار پذیرش این محصولات در بورس کالا و امکان اجرای معاملات بورس کالا در خراسان شد.

محمدزاده پذیرش این محصولات در بورس را باعث افزایش شفافیت معاملات و موجودی‌ها، کشف قیمت بهتر، تامین سرمایه مورد نیاز تولیدکنندگان، جلوگیری از سوء استفاده‌ها و فراهم شدن شرایط بهتر برای خریداران و تولید کنندگان دانست.

دکتر صالح‌آبادی نیز با تاکید بر امکانات بالقوه استان خراسان اظهار امیدواری کرد که با همکاری آستان قدس رضوی و کارگزاران استانی امکان اجرای معاملات در بورس کالا در مشهد فراهم شود. وی با تاکید بر به‌کارگیری ابزارهای نوین معاملات آتی (Future) در بورس‌های کالایی، توجه ویژه مقامات ارشد نظام و شخص رییس جمهور را پشتوانه‌ای قوی برای توسعه بازار سرمایه دانست.

دکتر رحمانی نیز با اشاره به توسعه امکانات سخت‌افزاری سیستم معاملات و فراهم شدن امکان اجرای معاملات در دفاتر کارگزاری‌ها درمشهد، برنامه شرکت در مورد تمرکززدایی از تالار و استقرار کارگزاران در سه منطقه «پیام»، «زیست خاور» و «کوه‌سنگی» را مطرح کرد.

در دیدار مدیران ارشد بورس با دکتر علوی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، دکتر صالح‌آبادی با یادآوری حضور گسترده و شایسته آستان قدس رضوی در بازار سرمایه، خواستار ایفای نقش بیشتر مجموعه رضوی در گسترش بازار سرمایه در خراسان رضوی، شمالی و جنوبی شد. وی با تاکید بر ضرورت تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری رضوی، فرصت‌های مناسب واگذاری شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ را تشریح کرد.

دکتر علوی نیز با اشاره به این که سرمایه‌گذاری در بورس انطباق کاملی با شرع مقدس اسلام دارد، زیرا با خرید سهام، سرمایه‌گذار در سود و زیان یک فعالیت اقتصادی واقعی شریک می‌شود، برنامه‌های آستان قدس را برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه، موسسه اعتباری و بیمه تشریح کرد و از بورس خواست برای گسترش جذابیت بازار سرمایه برای عموم در زمینه کاهش ریسک چاره‌اندیشی کند. ایشان با توجه به امکانات آستان قدس رضوی، آمادگی کارگزاری رضوی برای ایجاد تالار بورس رضوی را در مشهد اعلام و اظهار امیدواری کرد که درآینده نزدیک تالارهای مشابهی در خراسان شمالی و جنوبی نیز دایر شود.

اسلامی بیدگلی، مدیرعامل کارگزاری رضوی، نیز برنامه‌های کارگزاری برای توسعه فعالیت، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک برای ۱۵هزار نفر کارکنان مجموعه رضوی و ایجاد صندوق بازنشستگی را تشریح کرد. دکتر رحمانی ضمن اعلام آمادگی واگذاری بخش عمده فعالیت‌های تالار منطقه‌ای خراسان به کارگزاری رضوی، خواستار آماده سازی شرکت‌های زیر مجموعه آستان قدس برای ورود به بورس شد. وی تاکید کرد: ورود به بورس علاوه بر ایجاد نقدینگی، موجب افزایش شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و بهبود پاسخگویی می‌شود و وجوه حاصل از این واگذاری‌ها را می‌توان در‌ فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید به‌خصوص در شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ مانند فولاد و پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد (سرخس) صرف کرد. رحمانی همچنین آمادگی بورس برای پذیرش موسسه اعتباری رضوی و فراهم شدن زمینه اخذ مجوز موسسه را از بانک مرکزی اعلام کرد.