گروه بورس - یکی از ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام، قابلیت نقدشوندگی این اوراق است.

وجه نقدشوندگی، بعدی است که براساس آن سهام یک شرکت بدون کمترین تاثیر بر قیمت آن، قابلیت خرید یا فروش داشته باشد، به بیان دیگر اگر سرمایه‌گذار در هر زمان مایل به خرید یا فروش سهام یک شرکت باشد، بتواند با کمترین انحراف نسبت به قیمت سهم در آن لحظه، به معامله آن اقدام کند.
همچنین نقدشوندگی به سرعت تبدیل سهام به پول نقد نیز تعریف می‌شود.
لازمه اولیه وجه نقدشوندگی بالا، حجم بالای معاملات، تعداد زیاد خریداران، فروشندگان و گردش بالای سهام است. به عنوان مثال اگر سهام یک شرکت خریداران ریالی داشته باشد و فروشندگان محدود آن سهم، حاضر به از دست دادن سهام خود باشند، سهام این شرکت در اصطلاح از درجه نقدشوندگی پایینی برخوردار است.
در این میان بحث نقدشوندگی معمولا در بازارهایی مطرح می‌شود که امکان تصحیح سریع قیمت سهام در اثر انتشار اخبار و اطلاعات جدید وجود داشته باشد، زیرا در غیر این صورت بحث نقدشوندگی نمی‌تواند به صورت درست مطرح شود. به عنوان مثال در بورس تهران که سرمایه‌گذاران با محدودیت‌‌هایی از جمله نوسان روزانه قیمت سهام و حجم مبنا مواجه هستند، انتشار اطلاعات و اخبار جدید در مورد یک شرکت که بتواند سودآوری شرکت مزبور را به صورت معناداری تحت‌تاثیر قرار دهد، به دلیل وجود محدودیت‌های فوق، نمی‌تواند به سرعت در قیمت سهم منعکس شود و در نتیجه آن صف خرید یا فروش برای سهام شرکت مزبور تشکیل می‌شود. در این حالت اگر اطلاعات جدید ‌به افزایش سودآوری شرکت منجر شود، تشکیل صف خرید نتیجه طبیعی وجود محدودیت‌ها و نبود امکان تصحیح سریع قیمت‌ها است و به همین دلیل سهامداران فعلی شرکت در انتظار رسیدن قیمت سهم به هدف قیمتی مزبور می‌نشینند و به تبع آن درجه نقدشوندگی سهام کاهش می‌یابد.
همین موضوع در شرایطی که صف فروش برای شرکت تشکیل می‌شود نیز صادق است؛ چرا که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به خرید سهام شرکت مزبور به دلیل بالاتر بودن قیمت نسبت به ارزش واقعی آن نمی‌شود.
روز گذشته شرکت بورس و اوراق بهادار، برای نخستین‌بار به انتشار وضعیت شرکت‌های بورسی به لحاظ تعداد روزهای گشایش نماد معاملاتی، تعداد روزهای معامله و میزان گردش سهام در سه‌ بازه زمانی شش‌ماه نخست 85 و 86 و کل سال 85 اقدام کرد. این فهرست که براساس امتیازدهی «سازمان» به تفکیک شرکت‌ها و صنایع منتشر شد، می‌تواند برای سهامداران به ویژه سهامداران حقیقی بسیار موثر باشد،‌ چرا که می‌تواند امکان نقدشوندگی سهام شرکت‌ها را به لحاظ «تعداد روزهای معاملاتی» و «درصد گردش سهام» نشان دهد.
باید توجه داشت یکی از لوازم افزایش درجه نقدشوندگی امکان تصحیح سریع قیمت‌ها است که این مهم بدون شفافیت اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی دقیق از سوی شرکت‌ها و رفع محدودیت‌های حاکم بر بورس از سوی مسوولان بورس میسرنمی‌شود.
شرکت بورس در اطلاعیه خود می‌افزاید: با توجه به مراتب فوق، وضعیت شرکت‌ها از نظر تعداد روزهای گشایش نماد معاملاتی و همچنین تعداد روزهایی که نماد معاملاتی شرکت‌ها در طول سال 1385، شش‌ماه اول سال 1385 و شش‌ماه اول سال 1386 مورد معامله قرار گرفته است؛ طبقه‌بندی و به شرحی که به آن اشاره خواهد شد، ارائه شده
است.
به منظور محاسبه تعداد روزهای توقف نماد معاملاتی، کافی است که تعداد روزهای گشایش نماد معاملاتی از کل روزهای سال و یا دوره 6ماهه کسر شود.
طبقه‌بندی شرکت‌ها در چهار گروه D و C و B و A و به شرح ذیل مورد محاسبه و ارزیابی قرار گرفته است:
- تعداد روزهای سال 1385 برابر 365 روز و تعداد روزهای معاملاتی آن 239روز در نظر گرفته شده است.
- تعداد روزهای ۶ماه اول سال ۱۳۸۵ و ۶ماه اول سال ۱۳۸۶ برابر ۱۸۰ روز و تعداد روزهای معاملاتی آنها به ترتیب ۱۲۱ و ۱۲۲روز در نظر گرفته شده است.
- با توجه به تعداد روزهای گشایش نماد و تعداد روزهای معاملاتی نسبت به تعداد کل روزها، امتیاز شرکت محاسبه شده است.
طبقه A: امتیاز کسب شده بیشتر یا مساوی ۷۵، طبقه B: امتیاز کسب شده بیشتر یا مساوی ۵۰ و کمتر از ۷۵، طبقه C: امتیاز کسب شده بیشتر یا مساوی ۲۵ و کمتر از ۵۰ و طبقه D: امتیاز کسب شده کمتر از ۲۵ است، در ضمن به منظور ایجاد قابلیت مقایسه، جدول پیوست گزارش شرکت‌های انتقالی به تابلوی غیررسمی از محاسبه حذف شده‌اند و شرکت‌هایی که تاکنون عرضه نشده‌اند یا طی سال ۸۵ و ۸۶ در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس قرار گرفته‌اند نیز به صورت جداگانه ارائه شده‌اند که عبارتند از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه خوزستان، رهشاد سپاهان، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران، سیمان دشتستان، سیمان سفید نی‌ریز، آرد تجارت، فولاد خوزستان،‌ ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، مدیریت سرمایه‌گذاری امید و موسسه مالی و اعتباری سینا.
شرکت بورس با انتشار این گزارش، اعلام داشت: متوسط طبقه صنایع مختلف همچنین کل شرکت‌ها به صورت جدول‌های مقایسه‌ای ارائه شده است.
با توجه به امتیازات کسب شده و با عنایت به اینکه یکی از اصلی‌ترین دلایل توقف نماد معاملاتی شرکت‌ها، عدم افشای به موقع و قابل اتکا به اطلاعات است و از طرفی با توجه به مسوولیت‌های قانونی مدیران در قبال گزارشگری مالی و افشای مناسب، به مدیران شرکت‌هایی که در طبقه‌های پایین از نظر تعداد روزهای گشایش نماد معاملاتی قرار دارند، تاکید می‌شود که با تلاش بیشتر درخصوص ارتقای سطح گزارشگری مالی و افشای اطلاعات خود و برقراری تعامل سازنده با سازمان، امکان نقدشوندگی سهام را افزایش دهند.
شرکت بورس اعلام کرده است: رتبه‌بندی شرکت‌ها از حیث تعداد روزهای گشایش و تعداد روزهای معاملاتی از این پس در مقاطع سه ماهه محاسبه و به بازار انعکاس خواهد یافت.
شرکت بورس در سایت رسمی خود
(www.IranBourse.com)
جدول‌های طبقه‌بندی ناشران بورسی از حیث تعداد روزهای گشایش نماد معاملاتی، جدول طبقه‌بندی ناشران بورسی که تاکنون سهامشان عرضه نشده یا طی سال‌های ۸۵ و ۸۶ در فهرست نرخ‌های بورس درج شده از حیث تعداد روزهای گشایش نماد معاملاتی.
جدول طبقه‌بندی صنایع از حیث تعداد روزهای گشایش نماد معاملاتی، جدول طبقه‌بندی ناشران بورسی از حیث تعداد روزهای معاملاتی، طبقه‌بندی ناشران بورسی که تاکنون سهامشان عرضه نشده یا طی سال‌های 85 و 86 در فهرست نرخ‌های بورس درج شده‌اند از حیث تعداد روزهای معاملاتی، جدول طبقه‌بندی صنایع از حیث تعداد روزهای معاملاتی، جدول مقایسه ناشران از حیث نسبت گردش معاملاتی سهم به میانگین موزون سرمایه شرکت (فقط معاملات غیرعمده)، جدول مقایسه ناشران بورسی که تاکنون سهامشان عرضه نشده و یا طی سال‌های 85 و 86 در فهرست نرخ‌های بورس درج شده‌اند از حیث نسبت گردش معاملاتی سهم به میانگین موزون سرمایه شرکت (فقط معاملات غیرعمده) را منتشر کرده است که به دلیل شمارش زیاد تعداد تعداد صفحات (48صفخه) امکان چاپ یکی از آنها در یک روز نیست و سهامداران می‌توانند امروز فقط جدول «مقایسه از حیث میانگین نسبت گردش معاملاتی سهام به میانگین موزون سرمایه» را مطالعه کننند و به ترتیب سایر جدول‌ها چاپ می‌شوند.
ادامه در صفحه معرفی بنیادی سهام