گروه بورس- با ابراز مخالفت شرکت بورس نسبت به راه‌اندازی بازار خارج از بورس در قالب یک شرکت سهامی عام، بررسی راه‌اندازی بازار خارج از بورس در قالب یک شرکت سهامی خاص به شورای بورس فرستاده شده و روز سه‌شنبه در مورد این موضوع بررسی‌های نهایی صورت می‌گیرد. به گزارش ایسنا، ۱۶ مهرماه سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به بازارهای خارج از بورس (OTC) که در شورای بورس به تصویب رسید، اشاره کرده و گفته بود که اولین متقاضی برای این بازار شرکت بورس اوراق بهادار است که مقرر شده بود در ۱۷ مهر درخواست صدور مجوز آن در شورای بورس بررسی ‌شود.

دکترعلی صالح‌آبادی یادآور شده بود: شرایط پذیرش در بازارهای خارج از بورس به دلیل استانداردهای پایین آسان‌تر بوده و انواع شرکت‌های سهامی‌عام حتی شرکت‌های زیان‌ده می‌توانند در این بازار حضور داشته باشند.

صالح‌آبادی گفته بود: در صورتی اجازه ورود سهم به بازار OTC صادر می‌شود که یک بازارگردان برای اداره و روان کردن سهم وجود داشته و متعهد شود که سهم در بازارهای خارج از بورس روان است‌. زیرا در غیر این صورت با مشکل مواجه شده و مشتریان زیادی نخواهد داشت.

اما پیرو درخواست بورس تهران برای راه‌اندازی بازار خارج از بورس در قالب یک شرکت سهامی‌خاص، شورای عالی بورس و اوراق بهادار با تشکیل شرکت بازار خارج از بورس به‌صورت شرکت سهامی عام با مالکیت حداکثر ۳۰‌درصد بورس و ۷۰‌درصد افراد حقوقی و حقیقی با سقف ۵/۲‌درصد برای هرشخص، موافقت کرد که مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران گفت: این شرکت با توجه به فقدان توجیه اقتصادی بازار خارج از بورس در قالب شرکت سهامی‌عام، از ایجاد شرکت بازار خارج از بورس ایران انصراف می‌دهد.

دکتر علی رحمانی خاطرنشان کرده بود: تقریبا تمام گروه‌های اقتصادی شامل کارگزاران، نهادهای مالی و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی در شرکت بورس به عنوان شرکت سهامی عام، مالکیت دارند و سهامدار هستند و لذا ایجاد شرکت سهامی‌عام مستقل دیگری برای فرابورس به‌نظر نمی‌رسد منجر به‌ترکیب مالکیتی متفاوتی شود و معایبی نیز دارد. وی در تشریح این معایب یادآور شده بود: شرکت سهامی‌عام حداقل پنج عضو هیات‌مدیره نیاز دارد و تشریفات اداری آن پرهزینه‌تر و زمان‌برتر و اداره عملیات آن نیز هزینه‌ بیشتری دارد.