دستورالعمل گره‌گشایی باید اصلاح شود

دنیای اقتصاد- مدیر پذیرش اوراق بهادار بورس تهران، روز گذشته خبر از عدم اخراج شرکت‌های تابلوی چهارمی داد. ظاهرا شرکت بورس به دنبال «بازگشت مشروط طی مراحل خاص» است. اما سوال مهم آن است که بالاخره سرنوشت این شرکت‌ها چه خواهد شد؟ بورس سرانجام با «تابلو چهارمی‌ها» ‌چه می‌کند؟

گروه بورس- تقاضای شرکت‌های تابلوچهارمی برای بازگشت به تابلوی فرعی به صورت ویژه بررسی می‌شود.

مدیر پذیرش اوراق‌بهادار شرکت بورس و اوراق‌بهادار تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» ضمن اشاره به مطلب بالا گفت: بررسی شرایط پذیرش شرکت‌های تابلو چهارمی برای ورود مجدد به تابلوی فرعی معاملات بورس از شرایط خاصی برخوردار است. مجید نوروزی اضافه کرد: این شرایط به شکلی است که علاوه بر بررسی شرایط پذیرش شرکت، دلیل یا دلایلی که باعث شده شرکت به تابلو چهارم منتقل شود نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: همچنین ممکن است امتیازاتی درخصوص نحوه بررسی این شرکت‌ها (از جمله اولویت دادن به بررسی آنها نسبت به شرکت‌های جدید) لحاظ شود برای این شرکت در نظر گرفته شود. وی در عین حال بررسی نهایی را منوط به نظر هیات پذیرش دانست و گفت: مستندات قانونی پذیرش شرکت‌ها بعد از دریافت از سوی شرکت‌ها برای اظهارنظر نهایی به هیات پذیرش ارسال می‌شود و در مجموع این هیات است که تصمیمات و الزامات لازم را برای ورود مجدد شرکت به تابلوی چهارم می‌گیرد.

سه شرکت در راه خروج از برزخ!

نوروزی در پاسخ به سوالی که به تعداد شرکت‌های تابلوچهارمی که درخواست را برای ورود به تابلوی فرعی ارائه کرده‌اند، گفت: تاکنون سه شرکت توسعه کشت و صنعت ملی، «خوراک دام پارس» و «لوازم خانگی پارس» درخواست پذیرش خود را مطرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: شرکت‌های دیگری که متقاضی پذیرش در تابلوی فرعی هستند، می‌توانند درخواست پذیرش و سایر مدارک خود را برای بررسی به مدیریت پذیرش شرکت بورس ارائه دهند.

فرصتی دیگر برای بقا

وی درباره تصمیم نهایی شرکت بورس برای شرکت‌های تابلو چهارمی و در کل سرنوشت تابلو چهارمی‌ها گفت: امکان ورود مجدد شرکت‌های تابلو چهارمی به تابلوی فرعی معاملات بورس فرصت دیگری برای شرکت‌های حاضر در این تابلو محسوب می‌شود. تصمیم‌گیری نهایی در خصوص سرنوشت این شرکت‌ها نیز به تصمیم هیات‌مدیره شرکت بورس برمی‌گردد.

ارزش معاملات تابلو‌چهارمی‌ها ۸۸میلیارد ریال

از سوی دیگر، علی صحرایی، ناظر شرکت بازار شرکت بورس و اوراق بهادار تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، درباره حجم معاملات شرکت‌های تابلوچهارمی از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریورماه امسال گفت: تعداد ۶۹میلیون سهم به ارزش ۸۸میلیارد ریال در این تابلو معامله شده‌اند.

سابقه‌ای از یک تصمیم

اما مدیر پذیرش شرکت بورس درباره سابقه ورود شرکت‌ها به تابلوچهارم گفت: در سال ۸۵ و به استناد اطلاعیه‌های شماره ۱۰۹۶۴/۶۰ مورخ ۵/۷/۱۳۸۵ و ۱۱۷۵۸/۶۰ مورخ ۲۴/۸/۱۳۸۵ مدیریت نظارت بر ناشران اوراق بهادار، ۸۹ شرکت به علت‌های مختلف (از قبیل زیان‌دهی، عدم رعایت آیین‌نامه افشای اطلاعات و...) از فهرست نرخ‌های تابلوی فرعی بورس حذف و به تابلوی غیررسمی منتقل شدند.

وی افزود: نظر به اینکه معاملات سهام در این تابلو به صورت توافقی و تنها کارگزاران خاصی به تشخیص هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مجاز به معامله این سهام هستند، مزایای مترتب بر شرکت‌های بورسی شامل این شرکت‌ها نمی‌شود و مسوولان برخی از این شرکت‌ها، با در نظر گرفتن جمیع جهات، به دنبال پذیرش مجدد سهام آنها در تابلوی رسمی معاملات بورس و اوراق بهادار تهران هستند.

نوروزی با اشاره به فرآیند قانونی نحوه بازگشت این شرکت‌ها به تابلوی فرعی بورس خاطرنشان کرد: با عنایت به ماده ۷ آیین‌نامه شرایط و ضوابط پذیرش سهام در بورس اوراق بهادار، مصوب جلسه مورخ ۱۷/۵/۱۳۸۴ شورای بورس، شرکتی که نام آن از تابلوی فرعی بورس حذف می‌شود، حداقل پس از سپری شدن یک‌سال و در صورت احراز مجدد شرایط، می‌تواند درخواست ورود مجدد به تابلوی فرعی بورس را ارائه کند و ورود مجدد آن موکول به تصویب در هیات‌پذیرش خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های موضوع اطلاعیه‌های یاد شده در صورتی که شرایط حضور در تابلوی فرعی را احراز کرده‌اند، می‌توانند تقاضای پذیرش مجدد خود را به مدیریت پذیرش اوراق بهادار شرکت بورس ارائه کنند و در تارنمای شرکت به آدرس http://www.irbourse.com/fa، در بخش آخرین وضعیت پذیرش، پذیرش شرکت متبوع در تابلوی فرعی را پیگیری کنند.