سنا- همایش نقش موسسات رتبه‌بندی اعتباری در اقتصاد، اول آذر، همزمان با سالروز تصویب قانون بازار اوراق بهادار با حضور مدیران ارشد اقتصادی کشور برگزار می‌شود. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب افزود: انتظار می‌رود مدیران ارشد اقتصادی کشور از تشکیل این موسسات حمایت کنند. همچنین بانک‌ها نیز در اعطای تسهیلات به رتبه‌بندی شرکت‌ها توجه داشته باشند. اگر کسی رتبه اعتباری بالایی داشته باشد، اعتبار بالاتری هم دریافت کند. به علاوه بانک مرکزی هم می‌تواند در مقررات خود استفاده از رتبه اعتباری مشتریان را برای بانک‌ها الزامی کند.

محسنی ادامه داد: برای مثال بانک‌ها می‌توانند برای اعطای تسهیلات به مشتریانی که رتبه اعتباری بالایی دارند، نرخ کمتری در نظر بگیرند، زیرا هر چه رتبه اعتباری یک ورقه بهادار یا یک شرکت پایین‌تر باشد به این معنا است که ریسک آن شرکت بالاتر است و لذا سرمایه‌گذاران می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در این همایش نشست تخصصی نیز وجود دارد، اظهار کرد: کارشناسانی از ایران، پاکستان و چین برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات شرکت کنندگان در این همایش حضور خواهند داشت. محسنی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود بازدهی اوراق بهاداری که منتشر می‌شود، متناسب با ریسک اعتباری باشد که موسسات رتبه‌بندی تعیین می‌کنند، گفت: با شکل‌گیری و آغاز به کار موسسات رتبه‌بندی، نهادهای مالی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند در تشکیل سبد اوراق بهادارشان رتبه اعتباری اوراق بهادار را مدنظر قرار دهند. در این شرایط این امکان برای آنها ایجاد می‌شود که ریسک سبد اوراق بهادار را کنترل کنند. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: پیش‌نویس مقررات موسسات رتبه‌بندی اعتباری تنظیم و قرارداد همکاری با موسسه پاکستانی «پاکرا» منعقد شده است. این موسسه مسوولیت مقایسه پیش نویس با مقررات سایر کشورها را برعهده دارد و قرار است نظرات خود را در خصوص پیش نویس و همچنین تکمیل آن اعلام کنند. وی ادامه داد: البته موسسه پاکرا طبق قراردادش موظف است، دستورالعمل موسسات رتبه‌بندی کشورهای ژاپن، انگلستان، مالزی و هند را بررسی و در صورت نیاز از آنها نیز در تدوین دستورالعمل موسسات رتبه‌بندی ایران استفاده کند. دکتر محسنی در پاسخ به این سوال که آیا سهام این شرکت‌ها در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود، گفت: تا زمانی که وضعیت درآمد آنها ثبات نیابد، موضوع عرضه سهام آنها در بورس اوراق بهادار مطرح نمی شود، البته پس از آن هم متناسب با شرایط تصمیم گیری می‌شود. وی به نحوه تاسیس این موسسات اشاره کرد و گفت: سرمایه لازم برای راه‌اندازی حداقل ۲ میلیارد تومان است و اگر سرمایه خود را افزایش دهند، امتیازهایی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. همچنین ترکیب سهامداران باید به گونه ای باشد که تصمیم یک سهام دار تاثیرگذار نباشد. دکتر محسنی با اشاره به اینکه برای صدور مجوز، درصد سرمایه‌گذاری موسسین و سابقه کاری موسسین، مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: هر چه منافع موسسین در بازار حالت خنثی تری داشته باشد، امتیاز بالاتری برای آنها در نظر گرفته می‌شود. همچنین مدیران پیشنهادی نیز با اهمیت است. معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس افزود: اگر موسسان شریک خارجی داشته باشند یا اگر اسلوب‌های شکل‌گیری را از موسسات رتبه‌بندی کشورهای دیگر دریافت کنند، نسبت به دیگران از مزیت برخوردار خواهند بود.