پشتیبان بورس

گروه بورس- مجید اسکندری: در نگاه اول به هر مجموعه، چه کوچک و چه بزرگ، وزارتخانه، سازمان، اداره، شرکت و... آنچه بیشتر از همه خودنمایی می‌کند نظم و انضباط و امکانات موجود در آن مجموعه است. بسیاری از افراد موفق در دنیا از یک پشتیبان خوب بهره برده‌اند به همین دلیل هر مجموعه‌ای برای رسیدن به موفقیت به یک واحد نیازمند است که این واحد را «پشتیبانی» نام‌گذاری کرده‌اند.

پرسنل واحدهای پشتیبانی زمانی که بقیه قسمت‌ها در حال استراحتند، مشغول کارند اما در بیشتر موارد ناشناخته باقی می‌مانند. دنیای اقتصاد این بار به سراغ یکی از پرسنل زحمتکش سازمان بورس و اوراق بهادار رفته که چند سالی را در جایگاه مدیریت پشتیبانی بورس به فعالیت پرداخته است. اما کمتر کسی را می‌توان یافت که سر و کارش با مجموعه بازار سرمایه باشد و نام «حاجی بنا» را نشنیده باشد، «مدیر سابق پشتیبانی بورس». هر جا «بورس» برنامه‌ای داشته باشد می‌توان شاهد حاصل زحمات او و همکارانش بود.سمینارهای علمی و آموزشی، بازدیدها، مراسم افتتاحیه، سفرهای مدیران، نمایشگاه بورس و خلاصه هر جا بورسی‌ها جمع شوند، رد پای او نیز دیده می‌شود.

بیشتر از همه، خبرنگاران حوزه بازار سرمایه، با او و چهره خندان و مهربانش آشنایند و آنها که قدیمی‌تر از بقیه‌اند، مراسم افتتاح تالارهای بورس مناطق و سفرهای آنها را به خوبی به خاطر دارند.سفرهایی که در سایه تلاش و هماهنگی‌های خوب «حاجی بنا» به بهترین خاطرات خبرنگاران بورسی تبدیل شده است.افتتاح تالار بورس در شهرهای مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ارومیه، ساری، رشت، کیش و... در کنار عملیات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به هماهنگی‌های زیادی نیاز داشت. تهیه بلیت پرواز، رزرو هتل، هماهنگی با مقامات استانداری، پذیرایی و از همه مشکل‌تر جلب رضایت خبرنگاران هنرهایی است که یکجا در وجود «حاجی» موجودیت یافته است.

محمود بنا متولد ۱۳۲۶ کرج است. او در سال ۵۳ به استخدام «ایران ایر» درآمد و نخست در بخش بازرسی مشغول به کار شد.او در مدت فعالیت خود در این مجموعه سلسله مراتب سازمانی را طی کرد و پس از بخش بازرسی ابتدا ناظر و سپس سوپر وایزر شد و در نهایت به عنوان سرپرست حمل‌ونقل زمینی در ایران‌ایر به فعالیت خود ادامه داد.بنا در اوایل سال ۱۳۸۲ به افتخار بازنشستگی از ایران‌ایر نایل شد، اما این مرد پرتلاش، فعالیت خود را با ورود به تشکیلات بازار سرمایه که آن زمان «سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار» نامیده می‌شد، ادامه داد.خاطرات بنا از ورود به بورس شنیدنی است، به خصوص وقتی از مراسم معارفه‌اش در جمع مدیران بورس در زمان تصدی دکتر عبده‌تبریزی در هتلی واقع در جاده چالوس سخن می‌گوید.او درباره ابتدای تصدی‌اش به عنوان رییس پشتیبانی بورس می‌گوید: «هنگامی که ساختمان حافظ به بورس تحویل داده شد با یک مخروبه روبه‌رو شدیم که بقایای زاید بانک مرکزی، بانک کار، بیمه بازرگانان و بانک ایران و ژاپن در سرتاسر آن پراکنده شده بود.

ساختمانی که تاسیسات مناسبی نداشت و حتی شبکه آب و برق آن نیز با مشکلات فراوان همراه بود و ما مجبور بودیم این خرابه را در مدتی کوتاه بازسازی کنیم.»

او از تکمیل ۲۵ روزه طبقه سوم ساختمان حافظ می‌گوید که حداقل به پنج ماه زمان نیاز داشت و تکمیل آن در زمان یادشده، تشویق وزیر اقتصاد را به همراه آورد.

با تلاش پرسنل پشتیبانی بورس، ساختمانی که حتی یک تابلو برق نداشت به تشکیلات منسجم بازار سرمایه ایران تبدیل شد، به گونه‌ای که سه ثانیه پس از قطع برق، ژنراتورهای آن برق ساختمان را تامین می‌کردند و همه طبقات آن ترمیم و بازسازی شد.

بنا ادامه می‌دهد: «در سفرهایی که برای افتتاح می‌رفتیم، وزیر، معاون وزیر، نمایندگان مجلس و بسیاری از مدیران زیرمجموعه‌ها به همراه حداقل ۳۰ نفر خبرنگار از رسانه‌های مختلف حضور د اشتند و کوچک‌ترین اشتباه در هماهنگی‌ها می‌توانست نتایج بدی به بار بیاورد، بنابراین باید در کل زمان برگزاری یک برنامه و قبل و بعد از آن آمادگی کامل داشته باشیم. مثلا در برنامه‌ای در تبریز که وزیر اقتصاد و هیات همراه حضور داشتند پس از هماهنگی‌های زیاد و فراهم کردن تشریفات لازم هنگام صرف ناهار، وزیر پس از یک تماس عنوان کرد که به سرعت باید در جلسه دولت حاضر شود، بنابراین به سرعت وی را به فرودگاه منتقل و امکان پرواز وی را فراهم کردیم. از آنجا که خود عمری را در ایران‌ایر گذرانده‌ام به راحتی تسهیلات پرواز همه عزیزان را فراهم می‌کردیم.

خاطره شیرین حاجی از سفر افتتاح تالار بورس شیراز شنیدنی است: «پس از پایان‌ برنامه افتتاحیه به همراه خبرنگاران به حافظیه رفتیم و در آنجا خبرنگاران پراکنده شدند پس از گشتی در حافظیه با اتوبوس به «حمام وکیل» که به سفره‌خانه سنتی تبدیل شده است رفتیم.

این در حالی بود که چند تن از خبرنگاران در حافظیه جا مانده بودند. یکی از آنها با من تماس گرفت و گفت ما در حافظیه جا ماندیم، شما کجایید؟ من گفتم: من در حمامم که منظورم حمام وکیل بود. خلاصه قرار گذاشتند در خبرشان بنویسند «خبرنگاران سرگردان، مدیر پشتیبانی بورس در حمام!»

بنا از همه سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که در مدت فعالیت او در پشتیبانی بورس با او همکاری کرده‌اند تشکر می‌کند و می‌گوید: آنها همیشه با ما به بهترین شیوه برخورد می‌کردند و در مسائل مالی نیز همواره برای بورس، تخفیف قائل می‌شدند.

نگارنده که خود بارها با وی در برنامه‌ها همسفر بوده از نزدیک شاهد تلاش وی برای هرچه بهتر و بیشتر فراهم کردن تسهیلات و امکانات برای خبرنگاران رسانه‌ها بوده است. امکاناتی که همواره سعی شده با کمترین هزینه فراهم شود.

او در هماهنگی‌های لازم برای میهمانان خارجی بورس نیز کارنامه مثبتی دارد.

بنا بارها از سوی دکتر صالح‌‌آبادی مورد تشویق‌های معنوی و مادی قرار گرفته است و یک بار نیز از سوی دکتر عبده‌تبریزی با دریافت ۳۰۰ سهم بوعلی تشویق شده است که البته به گفته خودش هیچ گاه خود و خانواده‌اش وارد خرید و فروش سهام نشده‌اند.

او در حال حاضر در بخش امور ساختمان‌های بورس مشغول فعالیت است و تکمیل و آماده‌سازی طبقه هشتم ساختمان حافظ برای بورس انرژی تازه‌ترین تلاش او و همکاران اوست. او می‌گوید: «اگر یک روز کار نکنم مریض می‌شوم.»

دنیای اقتصاد به این مرد تلاشگر خسته نباشید می‌گوید و برایش موفقیت آرزومند است.