گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز همچنان با افت قیمت‌ها و عقب نشینی شاخص همراه بود.

دیروز شاخص کل بورس ۳۹۴واحد یعنی بیش از یک درصد عقب نشست تا در رقم ۳۷هزار و ۹۳۱ واحد به کار خود پایان دهد. با این نتیجه شاخص کانال تکنیکی ۳۸هزار واحدی را از دست داد؛ این امر به آن معناست که ممکن است ارزیابی اولیه از احتمال رسیدن بازدهی بازار به بیش از ۵۰ درصد، رنگ واقعیت نگیرد، چرا که عملا بازار به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شود. اکثر کارشناسان بازار در حال حاضر خروج نقدینگی از بازار را دلیل افت می‌دانند، امری که ریشه در توقف نمادها طی هفته پیش و خروج سرمایه‌گذاران عمده از بازار دارد. در همین حال با نزدیکی به پایان سال، سهامداران عمده بازار در بخش عمومی از جمله تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، صندوق‌های تخصصی نظیر فرهنگیان، ساتا و فولاد و گروه قابل ملاحظه‌ای از بازار به نقدینگی قابل ملاحظه‌ای نیاز دارند که فروش سهام، بخشی از روند تامین این نقدینگی است. در این فضا بیشتر نمادهای عمده بازار با عرضه‌های بلوکی از سوی سرمایه‌گذاران عمده بازار مواجه هستند که همین امر نیز بازار را به رکود کشیده است.

در بازار دیروز نیز معامله‌گران شاهد مشکل نقدینگی بودند، جایی که عرضه‌های سنگین آستان قدس رضوی در نماد تازه وارد ایرانول که به معامله نزدیک به ۶۲میلیون سهم منجر شد، عملا نقش موثری در تشکیل صف‌های فروش در دیگر نمادها داشت. معامله‌گران برای تامین وجه خرید این نماد و همچنین پالایشگاه اصفهان و در شرایطی که امروز بازار با یک عرضه اولیه مواجه است، چاره‌ای جز عرضه سهام نیافتند.

امروز نماد نفت پاسارگاد به روی تابلو خواهد رفت که شرکت مهمی در صنعت تولید قیر کشور به شمار می‌رود.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات مهم شاهد بازتاب سخنان مهم رییس‌جمهوری در شامگاه شنبه بودند. رییس‌جمهوری در این گفت و گو اگرچه جزئیات لایحه بودجه را تشریح نکرد، اما این سخنان به ویژه در بخش ارز و خودرو دارای اهمیت بالایی است. به ویژه دیروز سخنان رییس‌جمهوری تاثیر مهمی در صنعت خودرو داشت. رییس‌جمهوری در رابطه با صنعت خودرو گفت: چطورممکن است خودروسازان یک خودروی پراید را ۲۰ یا ۱۸ میلیون بفروشند و باز هم بگویند ضرر می‌کنیم؛ خودروسازان موظف هستند که خودشان قیمت بازار را به قیمت واقعی برسانند؛ از سوی دیگر دولت از خودروهای وارداتی ۹۰ درصد عوارض می‌گیرد؛ البته حالا که قیمت ارز بالا رفته عوارض به ۴۵ درصد رسیده است؛ ما هم حمایت می‌کنیم تا خودرو با قیمت کمتری عرضه شود.

وی تاکید کرد: خودروسازان که هزینه را می‌دهند و منابع هم دارند و بانک مرکزی هم با آنها همراهی می‌کند، بنابراین باید تولید را افزایش دهند و نباید این حس به وجود آید که از حمایت دولت از خودروسازان نوعی سوء‌استفاده شود؛ این سخنان دیروز پس لرزه‌های شدیدی در صنعت خودرو داشت.

مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش تجلیل از صادرکنندگان برتر گفت: دستور رییس‌جمهور برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان لازم‌الاجرا است که بر این اساس، امروز صبح به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اعلام کرده ام که در راستای این دستور بررسی کنند که چگونه می‌توان در قیمت‌ها تجدیدنظر کرد. در همین شرایط نمایندگان مجلس نیز روز پربحثی را در مورد صنعت خودرو پشت‌سر گذاشتند که در نهایت نمایندگان مجلس با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودرو و شرکت‌های خودروساز موافقت کردند.

همچنین دیروز آمار منتشره در مورد وضعیت صنعت خودرو نشان داد که براساس جدیدترین آمارهای رسمی، تولید پژو ۲۰۶، مزدا ۳، مگان و لیفان ۶۲۰ بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است.

در این مدت تولید پژو ۲۰۶ با افت ۷/۹۳ درصدی از ۱۷ هزار و ۹۱۸ دستگاه در دی‌ماه سال گذشته به ۱۱۲۷دستگاه رسیده است.

تولید مگان نیز با کاهش ۵/۸۲ درصدی از ۱۱۲۳ دستگاه در دی‌ماه سال گذشته به ۱۹۷ دستگاه کاهش یافته است.

تولید مزدا ۳ نیز با موتور ۱۶۰۰ سی.سی با کاهش صددرصدی از ۱۱۰ دستگاه در دی‌ماه سال گذشته به صفر رسیده است.

در بازار دیروز همچنین معامله‌گرن شاهد عرضه دو بلوک سرمایه‌گذاری غدیر و معادن و فلزات بودند که هر دو بلوک بدون خریدار ماند.

بلوک یک درصدی سرمایه‌گذاری غدیر شامل ۱۶۰ میلیون سهم بود که توسط صندوق بازنشستگی نفت به قیمت پایه هر سهم ۵۱۵ تومان و به صورت یکجا و نقد توسط کارگزاری خبرگان سهام عرضه شده بود.

همچنین ۱۸۰ میلیون سهم توسعه معادن و فلزات در قالب بلوک ۷/۲ درصدی از سوی سرمایه‌گذاری صدر تامین به قیمت ۶۲۰ تومان و به صورت یکجا و نقد توسط کارگزاری صبا تامین راهی میز فروش شده بود، اما این عرضه هم بی‌نتیجه ماند.

در گروه فلزی دیروز شنیده‌ها حکایت از تغییر در برنامه واگذاری بلوک ۵۶درصدی ذوب‌آهن اصفهان داشت. این عرضه که به تعویق افتاده است قرار است به صورت دو بلوک ۳۶درصدی و۲۰ درصدی در قالب رد دیون واگذار شود. در صورت عدم حضور خریداران، این دو بلوک به صندوق فولاد و تامین اجتماعی واگذار می‌شود. همچنین دیروز شنیده‌ها حکایت از تصمیم یک کنسرسیوم برای خرید سهام فولاد خوزستان داشت.

در گروه پتروشیمی، سهام شرکت‌های کرمانشاه، زاگرس، پردیس، شیراز، مارون و همچنین برخی از نمادهای وابسته به ساتا دیروز با عرضه‌های سنگینی همراه بودند. در این میان گزارش‌های نه چندان دلچسب شرکت‌های پتروشیمی برای سال ۹۲نیز همچنان دیگر نمادها ی این گروه را با افت همراه کرده است.

در گروه دارویی نیز دیروز عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: براساس شاخص‌های اقتصادی کشور و تورم باید تعرفه پزشکی بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عابد فتاحی با انتقاد از تعلل وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی در تعیین تعرفه پزشکی سال ۹۲، گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور تعرفه پزشکی قبل از پایان هر سال باید تعیین شود، اما شاهدیم که هنوز این موضوع از سوی دولت محقق نشده است، از این رو تاخیر در اجرای این قانون به جامعه پزشکی و بیماران آسیب می‌زند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه در تعیین تعرفه پزشکی سال ۹۲ باید تورم سالیانه در نظر گرفته شود، افزود:‌ به طور حتم قیمت دارو به‌ویژه داروهای خاص و هزینه‌های حوزه سلامت در سال آینده افزایش قیمت خواهد داشت، از این‌رو باید تعرفه را متناسب با وضعیت کنونی و‌ آینده حوزه سلامت تعیین کرد.

در گروه نساجی دیروز نماد نساجی بروجرد در بازگشایی شاهد جهش ۲۳۲درصدی بود.

در گروه معدنی نیز دیروز نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه واگذاری معدن انگوران فعلا منتفی شده است، درباره میزان موجودی این معدن گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته موجودی معدن انگوران در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به اتمام می‌رسد که البته یک برآورد است و هنوز قطعی نشده است.

محمد اسماعیلی درباره آخرین وضعیت خصوصی شدن معدن انگوران تصریح کرد: معدن انگوران در حال حاضر در اختیار دولت است و در گذشته که بحث واگذاری این معدن به شرکت‌های روی مطرح بود فعلا این واگذاری منتفی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه واگذاری معدن انگوران به بخش خصوصی منتفی است، درباره دلیل این موضوع افزود: در یکی از سفرهای رییس‌جمهور به استان آذربایحان شرقی واگذاری این معدن به کنسرسیوم‌های سرب و روی مطرح شد که پیشنهاد رییس‌جمهور این بود که حدود ۵۰ درصد از درآمد حاصل از این واگذاری برای پرداخت سهام عدالت اختصاص یابد که در این خصوص توافق لازم صورت نگرفت و رییس‌جمهور نیز با واگذاری معدن انگوران به بخش خصوصی موافقت نکرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۶۶میلیارد تومان و در فرابورس با توجه به معاملات ایرانول به ۱۴۷میلیارد تومان رسید. دیروز از ۲۰۸نمادی که به روی تابلو رفتند ۱۵۱نماد با افت قیمت همراه شده و تنها ۵۴نماد با رشد قیمت مواجه شدند و بقیه نمادها هم بدون تغییر قیمتی بودند.