گروه بورس - مجید اسکندری: عصریکشنبه، هتل استقلال تهران پس از یک روز تاخیر شاهد برگزاری جلسه معارفه بانک صادرات قبل از عرضه سهام بود. حضور وزیر اقتصاد، معاون پولی و بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره بانک صادرات و رییس سازمان خصوصی‌سازی در جلسه معارفه در حالی اتفاق افتاد که حاضران، جای خالی مدیران سازمان و شرکت بورس را در این جلسه یادآور می‌شدند.حضور ده‌ها نفر از پرسنل بانک صادارت در جلسه یاد شده شاید حکایت از اشتیاق برای خصوصی‌شدن داشت. حضور تعدادی از کارگزاران بورس و برخی از فعالان حقیقی تالار حافظ نیز، نشان از آن داشت که تجربه‌ای مشابه بانک تجارت در حال وقوع است.

سوت ممتد خصوصی‌سازی

وزیر اقتصاد در جلسه معارفه بانک صادرات با اشاره به رونق بورس، بازار سرمایه را بازاری گرم و فعال خواند و گفت: پس از عرضه اولین بانک دولتی در بورس، سوت قطار خصوصی‌سازی به صدا درآمده و ورود سومین بانک دولتی به بورس بر رونق آن می‌افزاید.

حسینی افزود: امروز بیش از دیروز و هر روز مصمم‌تر از دیروز به اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ می‌پردازیم و اعتقاد داریم با ابلاغ و اجرای این سیاست‌ها، باید شیوه مدیریت اقتصاد کشور متحول شود و بدون شک، خدمات مالی یکی از این بخش‌ها است.وی با اشاره به برنامه واگذاری‌ها گفت: در ۶ماهه ابتدای سال جاری باید سه بانک و سه بیمه دولتی وارد بورس شوند که ظرف سه ماه آینده بیمه‌های دانا، آسیا و البرز وارد بورس خواهند شد. حسینی با بیان این مطلب که شرایط بورس رو به بهبود است، گفت: ظرف دو ماه گذشته، شاخص بورس بیش از یک هزار واحد رشد کرده که بخشی از این رشد، ناشی از حضور بانک‌های ملت و تجارت در بورس است.

گره‌ نفتی اقتصاد

وزیر اقتصاد با اشاره به اقتصاد نفتی کشور گفت: بازار سرمایه ما متاثر از بازار نفت است، بنابراین در شرایط فعلی که چشم‌انداز بازار نفت بسیار مثبت است، رونق بورس ادامه خواهد یافت.وی یادآور شد: اقتصاد ایران به نفت گره خورده است؛ اما باید «تکانه‌پذیری» اقتصاد از نفت کاهش یابد.حسینی بانک صادرات را بزرگ‌ترین بانک از لحاظ حجم سرمایه‌گذاری در بین بانک‌های قابل واگذاری دانست و گفت: سهام این بانک، ارزشمند است و ارزش واقعی آن نیز در روز عرضه توسط خریداران مشخص خواهد شد.

یک روز به یاد ماندنی

وزیر اقتصاد با اشاره به عرضه بانک تجارت در بورس گفت: ۶۳درصد خریداران بانک تجارت حقیقی بودند و در مقابل ۲۰۰خریدار حقوقی، ۸۲۰۰نفر خریدار حقیقی وجود داشت، بنابراین نه تنها امیدوارم با توجه به شفافیت حساب‌های بانک صادرات، تجربه دو بانک دیگر نیز در عرضه آن تکرار شود، بلکه انتظار نشاط بیشتری نیز از بازار دارم. وی با اشاره به عرضه سهام بانک صادرات در روز سه‌شنبه گفت: امیدوارم این روز یک روز خوب و به یاد ماندنی برای سرمایه‌گذاران و بانک باشد و خریداران مطمئن باشند با خرید این بانک سود خواهند برد.

سبقت از برنامه

همچنین رییس سازمان خصوصی‌سازی در جلسه یاد شده با اشاره به برنامه واگذاری ۳۸۹ شرکت در سال جاری گفت: در برنامه واگذاری بانک‌ها طبق برنامه پیش رفتیم؛ اما طبق برنامه باید ۳۷شرکت را در سه ماهه اول، آماده‌سازی و عرضه می‌کردیم که ۱۶شرکت در دو ماه و چند روز به فروش رسیده و ۲۸شرکت نیز آگهی شده، بنابراین با کار بر روی ۴۴شرکت از برنامه خود جلوتر هستیم.

کردزنگنه سپس نحوه ارزش‌گذاری بانک صادرات را مورد اشاره قرارداد و گفت: با تجارب کسب شده و با همکاری شرکت‌های تامین سرمایه، اطلاعات پنج سال بانک جمع‌آوری شد و در اختیار شرکت تامین سرمایه امین قرار گرفت.وی افزود: پس از فرآیند راستی‌آزمایی، ارزش‌گذاری بانک براساس مدل‌های مختلف از جمله مدل تنزیل جریان آزاد و مدل ارزش‌گذاری دفتری انجام شد.وی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی سعی کرده است، نهایت تسهیلات را برای خریداران بخش خصوصی پیش‌بینی و در اختیار آنها قرار دهد و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نکرده و مشوق‌های مالی و غیرمالی برای خریداران درنظر گرفته است.

ادامه عرضه در صورت کشش بازار

کرد زنگنه در حاشیه جلسه معارفه در جمع خبرنگاران، بانک صادرات دارای پتانسیل‌های قوی خواند و گفت: دارا بودن ۳۰هزار کارمند، ۲۱شعبه خارجی، سه سرپرستی در خارج از کشور، دو شعبه مستقل در خارج، دو شعبه مشترک در خارج و ۱۲۲شعبه ارزی و دارابودن ۱۵درصد سهم بانکی در کل کشور یکی از بانک‌هایی است که با خصوصی‌شدنش، بازارهای پولی و مالی کشور را به سمت خصوصی‌شدن به پیش خواهد برد.وی درباره پیش‌بینی میزان عرضه گفت: ما روز سه‌شنبه ۶درصد عرضه خواهیم کرد؛ اما در صورتی که بازار کشش داشته باشد، عرضه را ادامه خواهیم داد.

خارجی‌ها کد گرفتند

وی سپس با اشاره به آمادگی بازار برای خرید سهام بانک صادرات گفت: تعدادی خریدار خارجی برای این سهام وجود دارد که کد دریافت کرده و در این عرضه شرکت خواهند کرد و به طور قطع، این عرضه با استقبال بالایی روبه‌رو خواهد شد و سهام این بانک، به خوبی به فروش خواهد رسید.کردزنگنه همچنین از عرضه بلوکی بانک ملت در هفته آینده خبر داد و گفت: سهم بانک‌های خصوصی در بازار سرمایه به ۶۳درصد می‌رسد و ارزش بازار نیز با عرضه آنها به ۵۸میلیارد دلار خواهد رسید.رییس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که سهام بانک تجارت را گران خواند، گفت: ما بانک تجارت را گران نفروختیم؛ زیرا می‌خواستیم برای خریداران شیرین باشد؛ اما خود خریداران قیمت دادند وگرنه گزارش‌های ارزش‌گذاری بانک که براساس دقیق‌ترین مدل‌های ارزش‌گذاری تهیه شده، موجود است.

خرید با نقدینگی جدید

همچنین دکتر ابراهیم عنایت کارگزار بورس در حاشیه جلسه یاد شده با اشاره به مزایای بانک صادرات به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: شبکه گسترده بانکی، رشد صادرات و واردات، شعب متعدد خارج از کشور، برخورداری از برند شناخته شده در حوزه خلیج‌فارس و حضور در ترکیب یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری موجب ایجاد ارزش افزوده بالایی در بانک صادرات خواهد شد.وی درباره مناسب بودن زمان عرضه بانک صادرات در بورس گفت: بازار سرمایه مدت زیادی است که در انتظار این عرضه‌است؛ اما امیدوارم مردم با نقدینگی جدید، این سهام را بخرند؛ زیرا دست به دست کردن سهام، برای بازار مشکل ایجاد می‌کند اما نقدینگی جدید، خون جدیدی به بازار تزریق خواهد کرد.

نوسان‌گیر‌ها نخرند

این کارگزار بورس در ادامه گفت: متاسفانه خریداران در عرضه‌های اولیه قبلی، با فروش سهام موجود، به خرید پرداختند؛ اما امیدوارم با بازاریابی گسترده‌ای که بانک صادرات انجام داده، این بار خریداران به شیوه گذشته عمل نکنند و به امید نوسان‌گیری، این سهام را نخرند، بلکه در شرایط فعلی که قیمت‌ها در کف است، با دید درازمدت در این عرضه شرکت کنند.وی از تحلیل‌گران و کارگزاران خواست که با تحلیل صورت‌های مالی بانک، شرایط خرید را برای مشتریان خود فراهم سازند.