سنا - پیش‌بینی اقتصاددانان درخصوص کسری بودجه ۳۰‌‌میلیارد دلاری عربستان، فروش ۵۰۰‌‌میلیون دلار صکوک ۵ ساله در بحرین، کمک ۱۵۰‌‌میلیارد دلاری قطر به شرکت‌های زیان‌دیده این کشور، برگزیده اخبار بازارهای عربی است.

کسر بودجه ۳۰‌‌میلیارد دلاری عربستان

سیمون ویلیامز، اقتصاددان بانک HSBC دبی در گزارشی اعلام کرد: عربستان سعودی در سال‎های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ حدود ۳۰‌‌میلیارد دلار کسر بودجه ثبت خواهد کرد که این میزان، حدود دو برابر بیشتر از مبلغ برآوردی دولت در ماه دسامبر است. دارایی‎های خارجی «آژانس پولی عربستان سعودی» برای چهارمین ماه پیاپی کاهش یافته و با ۷/۱۱‌‌میلیارد دلار کاهش به ۸/۴۱۰‌‌میلیارد دلار رسیده است.

کاهش روند رشد

بخش غیرنفتی عربستان

«گروه مالی سامبا» که در ریاض قرار دارد، در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: رشد بخش غیرنفتی عربستان در سال جاری به علت کاهش تقاضای واردات و کاهش صدور اعتبارات جدید تنها معادل دودرصد خواهد بود. ارزش اعتبارنامه‎های افتتاح شده در ماه فوریه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد کاهش نشان می‎دهد و نرخ اندوخته بازخرید جهت احیای وام‌دهی بانکی معادل ۲۸ درصد کاهش یافته است.

فروش ۵۰۰‌‌میلیون دلارصکوک توسط بحرین

بحرین قصد دارد از طریق بازوی سرمایه‎گذاریCredit Agricole یعنی بانک‎هایCalyon, HSBC و Deutsche Bank به عنوان سه بانک پیشرو و جهت پوشش کسر بودجه حاصل از کاهش درآمدهای نفتی، ۵۰۰‌‌میلیون دلار اوراق قرضه اسلامی‌‌‌(صکوک) پنج ساله منتشر کند.

سرمایه‎گذاری صندوق بازنشستگی بحرین در آمریکا و اروپا

شیخ محمد عیسی آل خلیفه، رییس صندوق سرمایه‎گذاری دولتی بحرین به نام «سازمان تامین اجتماعی بحرین» گفت: این صندوق در نظر دارد حدود نیمی‌ ‌‌از دارایی‎های نقدی خود معادل ۵/۴‌‌میلیارد دلار را در سهام و اوراق قرضه آمریکا و اروپا سرمایه‎گذاری کند. وی علت این امر را قیمت مناسب و جذابیت آن اعلام کرد.

نصب سیستم نظارتی در بورس امان

کمیسیون اوراق بهادار اردن، سیستم نظارتی الکترونیکی ۵/۲‌‌میلیون یورویی به نام «آرامیس» را جهت نظارت سفارش‎های فروش استقراضی، نظارت بر معاملات کارگزاران و نظارت بر درصد مالکیت اوراق بهادار در «بورس اوراق بهادار امان» نصب کرد. سحیرالعلی وزیر برنامه‎ریزی و همکاری بین‎المللی اردن گفت که این امر جهت ارتقای محیط سرمایه‎گذاری در این بورس و نیز حمایت از حقوق سرمایه‎گذاران انجام گرفته است. آرامیس توسط شرکت فرانسوی Atos Euronext طراحی و نصب شده است.

ترس بانک مرکزی کویت از کاهش رتبه اعتباری

بانک مرکزی کویت از مسوولان این کشور خواست فضای سیاسی بهتر و اقداماتی را به منظورتعدیل تاثیر سوء بحران مالی بر این کشور را فراهم کنند تا از کاهش رتبه اعتباری کویت که ازسوی موسسه Moody's اعلام می‌‌‌شود، جلوگیری شود. شیخ سالم عبدالعزیر الصباح رییس کل بانک مرکزی کویت اعلام کرد: اقدامات فوری جهت کسب فضای سیاسی مناسب باعث می‎شود این کشور آمادگی خوبی جهت رویارویی با چالش‎های اقتصادی به دست آورد. موسسه Moody برای اولین بار از سال ۱۹۹۶ تاکنون، رتبه اعتباری کویت را به Aa۲ کاهش داده و علت آن را به‌رغم ثروت مناسب نفتی، ناآرامی‌‌‌سیاسی عنوان کرده است.

رشد ۱۳ درصدی GDP عمان

وزیر اقتصاد عمان اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سال گذشته معادل ۱۳ درصد و تولید نفت معادل ۸/۶ درصد افزایش یافته است. درصد رشد عرضه پول که به عنوان نماگر تورم در آینده به شمار می‎رود، در ماه فوریه و در مقایسه با ماه قبل از ۷/۲۰ به ۶/۱۸ درصد کاهش یافته است. مازاد تجاری عمان نیز در سه ماه چهارم سال ۲۰۰۸ به ۹/۲‌‌میلیارد دلار بالغ شد.

کاهش تورم امارات به ۲ درصد

صندوق بین‎المللی پول (IMF) پیش‎بینی کرد امارات در سال جاری یکی از کمترین نرخ‎های تورم را در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) کسب کند، به طوری‌که نرخ تورم در این کشور از ۵/۱۱ درصد در سال گذشته، به حدود ۲ درصد در سال جاری خواهد رسید. آمار و ارقام IMF نشان می‎دهد میانگین نرخ تورم در کشورهای صادرکننده نفت منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۰۹ حدود ۸/۸ درصد خواهد بود. این میزان در سال ۲۰۰۸ معادل ۳/۱۰ درصد بود.

کمک ۱۵۰‌‌میلیارد دلاری قطر به شرکت‎ها

یک مقام ارشد قطر گفت که این کشور قصد دارد طی ۴ سال آینده حدود ۱۵۰‌‌میلیارد دلار جهت کمک به شرکت‎هایی که از بحران جهانی اقتصاد آسیب دیده‎اند و نیز پروژه‎های زیرساختی، هزینه کند. شیخ حمد بن جاسم آل ثانی گفت: این وجوه به طورمستقیم از طرف دولت تامین خواهد شد.