دنیای اقتصاد - بازار سهام در هفته‌‌ای که گذشت، چهره‌‌ای دو نیمه را از خود به نمایش گذاشت، به نحوی که در روزهای آغازین هفته عطش تقاضا برای سهام، بسیاری از فعالان بازار را با شگفتی مواجه ساخت، اما در روز میانی هفته (دوشنبه)، بورس تهران شاهد تلاقی پرحجم دستورهای خرید و فروش بود و سرانجام بازار، هفته را در دو روز پایانی با افزایش حجم عرضه و‌کاهش نسبی قیمت‌‌ها به پایان برد.

شاخص پشت دروازه ۹هزار!
شروین شهریاری
تنها انتشار خبر ابهام جدید بزرگترین شرکت بورس کافی بود تا رشد خوش‌آهنگ شاخص بورس تهران فرسایشی شود.
رشد مداوم عدد شاخص طی هفته جاری و رونقی که در بورس تهران به وجود آمده بود، انتظار رسیدن عدد شاخص به 9هزار واحد را ایجاد کرده بود، ولی این روند نتوانست چندان صعودی باشد. چرا که انتشار خبر مصوبه جدید مجلس در مورد الزام مخابرات ایران به بیمه کارگران و تحمیل رقم قابل توجه به این شرکت بورسی به یکباره صف‌‌های خرید را به صف‌‌های فروش بدل کرد.
در واقع بازار سهام در هفته‌‌ای که گذشت چهره‌‌ای دو نیمه را از خود به نمایش گذاشت. به نحوی که در روزهای آغازین هفته عطش تقاضا برای سهام بسیاری از فعالان بازار را با شگفتی مواجه ساخت اما در روز میانی هفته (دوشنبه)، بورس تهران شاهد تلاقی پرحجم دستورهای خرید و فروش بود. سرانجام بازار، هفته را در دو روز پایانی با افزایش حجم عرضه و کاهش نسبی قیمت‌‌ها به پایان برد.
بروز هیجاناتی از این دست در بازار سرمایه در سال‌‌های اخیر به امری نسبتا عادی تبدیل شده که به باور بسیاری از کارشناسان، وجود محدوده نوسان و پدیده‌‌ای به نام صف‌‌های خرید و فروش در شکل‌‌گیری آن بسیار موثر است. معضلی که مدیریت بازار می‌‌‌تواند با حذف یا تعدیل مقررات مربوط به حجم مبنا و محدوده نوسان کنونی نسبت به اصلاح آن اقدام نماید.
مثبت‌‌های هفته
قیمت سهام شرکت مخابرات ایران هر چند در پایان هفته با کاهش همراه بود، اما در مجموع موفق به ثبت بازدهی مثبت هفتگی شد. در روز سه‌شنبه انتشار خبر مربوط به بیمه کارگران روستایی مخابرات برای این نماد معاملاتی حاشیه‌‌ساز شد. براساس این خبر، نمایندگان مجلس منابع مالی اجرای طرح بیمه کارگران مخابرات روستایی را از محل منابع داخلی شرکت مخابرات ایران و همچنین فروش سهام تعیین کردند. البته در متن خبر منظور از عبارت «فروش سهام» تصریح نشده است زیرا این اقدام در اختیار مالک آن (دولت) است و ماهیت تامین هزینه از این محل به طور کلی با منابع داخلی شرکت متفاوت است.
در هرحال به نظر می‌‌‌رسد در حالی‌که حضور «اخابر» در بورس به یک سالگی خود نزدیک می‌‌‌شود، هنوز هم مسوولان مربوطه در تصمیم‌‌گیری‌‌های مرتبط‌‌، مخابرات را جزء مایملک دولتی محسوب می‌‌‌کنند و نقش سهامدار اقلیت ۵ درصدی فعال در بورس در معادلات جایی ندارد. این مساله باعث شده سهام این شرکت در نزد فعالان بازار سرمایه در زمره گزینه‌‌های پرریسک سرمایه‌‌گذاری طبقه‌‌بندی شود.
سرمایه‌‌گذاری بوعلی از دیگر مثبت‌‌های روزانه بازار است. شش ماهه نخست سال مالی جاری با تحقق 20 تومان زیان به ازای هر سهم تا کنون بدترین دوره بوعلی از لحاظ عملکرد از ابتدای ورود به بورس بوده است و این مساله منطبق با افزایش تقاضا و رشد قیمت سهام کنونی آن در بازار نیست. در هر حال در مورد «وبوعلی» باید منتظر اعلام برنامه‌‌های آتی شرکت درباره استفاده از منابع قابل توجه ناشی از فروش سهام - که اخیرا با حصول زیان قابل توجهی آزاد شده - ماند.
منفی‌‌های بازار
سهام سنگ آهنی که در روزهای نه چندان دور پیشرو معاملات بورس تهران بودند اینک در حاشیه قرار گرفته‌‌اند. این مساله به خوبی منطق اقتصادی فعالیت در بازار سرمایه را نشان می‌‌دهد که بر مبنای آن مهمترین عامل در تعیین وضعیت سهام، انتظار سرمایه‌‌گذاران از بازدهی و سودآوری شرکت‌‌ها است و سایر عوامل نمی‌‌‌توانند آثار پایداری بر وضعیت بازار در بلندمدت برجای بگذارند. گفتنی است، نماد معاملاتی شرکت‌‌های سنگ‌‌آهن در حالی این روزها در بازار معامله می‌‌‌شوند که پس از گذشت دو ماه از آغاز سال هنوز تکلیف نهایی نرخ سنگ‌‌آهن مشخص نیست. شرکت‌‌های این گروه بودجه سالانه خود را بر مبنای افزایش حدود 10 درصدی قیمت فروش به بازار اعلام کرده‌‌اند و در جبهه مقابل، در بودجه 88 فولاد‌‌سازان، آثار کاهش نرخ خرید این محصول به میزان حدود 30 درصد به چشم می‌‌‌خورد. این در حالی است که در جریان وقایع سال گذشته سهامداران سنگ آهنی خاطرات تلخی را در رابطه با تامین نظر فولاد سازان در زمینه تعیین نرخ سنگ‌‌آهن (به‌رغم توافقات اولیه) در ذهن خود ثبت کرده‌‌اند‌‌.
گزارش‌های قابل توجه
با سپری شدن سومین دوره مالی سودده و انتشار گزارش‌‌های سالانه بانک پاسارگاد با اظهارنظر مقبول توسط حسابرس، عملا این شرکت در حال طی گام‌های نهایی خود برای ورود به بورس است.
گزارش سال ۸۷ این شرکت حکایت از حرکت پرشتاب پاسارگارد در زمینه گسترش حجم فعالیت‌‌ها در صنعت بانکداری دارد. رشد حجم سپرده‌‌ها به بیش از ۸‌تریلیون تومان ( با نرخ رشد ۶۹ درصد ) وعبور حجم تسهیلات اعطایی از مرز ۴/۶تریلیون تومان ( با نرخ رشد ۶۱ درصد) نشان می‌‌‌دهد که این بانک خصوصی با سرعت قابل توجهی بانک‌‌های پرقدمت‌‌تر نظیر کارآفرین و اقتصاد نوین را از حیث حجم واسطه‌‌گری در بازار پول پشت سر گذاشته و در حال نزدیک شدن به بانک پارسیان به عنوان بزرگترین بانک خصوصی است. این در حالی است که علاوه بر نرخ رشد جالب توجه جذب منابع و اعطای تسهیلات، نسبت کفایت سرمایه ۸/۱۵ درصدی در پایان سال گذشته نیز می‌‌‌تواند نویددهنده امکان تداوم روند رشد سودآوری شرکت در آینده باشد.
تحرکات حقوقی
«موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر» نام نهادی است که بسیاری از فعالان بورس برای اولین بار آن را در سال گذشته و در جریان معامله عمده سهام فولاد خراسان شنیده‌‌اند‌‌. این نام نوظهور در بازار سرمایه این روزها تحرکاتی در نمادهای دارویی داشته است به طوری که اقدام به خرید سهام البرز دارو و داروسازی سبحان به صورت روزانه از بازار کرده است. مطالعه رفتارشناسی این موسسه در معاملات «فخاس» در سال گذشته از توان نسبتا مناسب مالی آن در زمینه خرید سهام حکایت دارد.
در حاشیه بازار
عرضه سهام بانک تجارت در دوشنبه هفته آینده از جمله عوامل تاثیرگذار بر روند بازار سرمایه در کوتاه مدت است. در حال حاضر انتظار می‌‌‌رود معامله‌‌گران کوتاه مدت در اوایل هفته آینده همچنان از خریدهای عمده پرهیز کنند و روند تجهیز نقدینگی برای استقبال از این عرضه اولیه ادامه یابد. سهام بانک تجارت در حالی در بورس عرضه خواهد شد که از لحاظ شاخصه‌‌های بنیادی نظیر کفایت سرمایه، میزان مطالبات مشکوک‌الوصول و‌‌... دارای وضعیتی ضعیف‌‌تر نسبت به بانک‌‌های خصوصی حاضر در بورس است و در صورتی که این مساله در قیمت‌‌گذاری سهم در روز ۲۹ اردیبهشت لحاظ نشود ( و صرفا عرضه با استفاده از جو مثبت موجود بر سهام بانکی صورت گیرد) تاثیرات نامطلوب آن مطمئنا در میان مدت و با ترسیم دقیق‌‌تر افق بنیادی شرکت بر سهام آن منعکس خواهد شد.

دلایل جهش یک هزار واحدی بورس از زبان «وزیر»
فارس - وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به این که بیشتر محصولات عرضه شده در بورس اوراق بهادار صنایع پایین دستی نفت هستند، به علت بالارفتن قیمت نفت در این چند هفته شاخص بورس روند رو به رشدی را داشته است. سید شمس‌الدین حسینی اظهار داشت: یکی از دلایل بهبود و رشد شاخص‌‌های بورس اوراق بهادار در هفته‌‌های اخیر این بود که فعالان بازار سرمایه متوجه شدند ترس آنها از رکود در بخش سرمایه‌‌گذاری بیهوده است. وی افزود: در هنگام بحران یکی از مشکلاتی که پدید می‌‌‌آید ترسی است که سرمایه‌‌گذاران از این دارند تا در دام رکود گرفتار شوند. وی خاطر نشان کرد: اکنون این ترس برطرف شده و آنها متوجه شده اند که شرایط رکودی وجود ندارد و خود این علت سبب شد که انتظارات مثبت و اعتماد مثبتی در بورس ایجاد شود. حسینی افزود: نکته دیگر در این زمینه اقداماتی بود که با هماهنگی در بازار سرمایه اتفاق افتاد به طور مثال در هفته‌‌های گذشته شاهد بودیم که معاملات دچار رکود و رخوتی شد. وی با اشاره به عرضه 5 درصدی سهام بانک ملت در بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: با عرضه سهام بانک ملت در بورس یک نشاط در بازار رخ داد و در نشست‌هایی که با فعالان بازار داشتیم به طور مفصل مشکلات آنها را شنیدیم و آن مشکلاتی را که می‌‌‌توانستیم حل کردیم و نتیجه این کار رشد شاخص‌‌هایی است که اکنون شما شاهد هستید. وزیر اقتصاد و دارایی یکی دیگر از علل رشد شاخص‌‌های بورس اوراق بهادار را رشد قیمت نفت در چند هفته اخیر اعلام کرد وگفت: رشد قیمت نفت نیز با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از محصولات شرکت‌هایی که در بورس عرضه می‌‌‌شوند پایین دستی نفت هستند، موجب افزایش فروش آنها شده است به همین جهت در بورس اوراق بهادار رشد 1000 واحدی شاخص رخ داد که البته امیدواریم این رویه همچنان ادامه داشته باشد.