«صدرا» چگونه به «قرارگاه» رسید؟

گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با سردار رستم قاسمی در گفت‌و‌گوی اختصاصی «دنیای اقتصاد» با مسوول قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) مطرح شد

چگونه «صدرا» به «قرارگاه» رسید؟

گروه بورس - معصومه طاهرخانی- علیرضا کدیور: «صدرا دچار بیماری مدیریتی بود»، «کارگروه وزارتخانه‌های نفت و صنایع پیشنهاد خرید صدرا را داد» ، «قرارگاه، برنامه‌ای برای خریدهای بعدی در بورس ندارد» ، «پروژه‌های صدرا را به روال عادی بازمی‌گردانیم» ، «می‌خواهیم از مدیران صدرا استفاده کنیم» ، «تا آخر امسال صدرا را متحول می‌کنیم» ، « در مزایده پتروپارس نبودیم» و ...

اینها بخشی از گفته‌های سردار رستم قاسمی، مسوول قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء است که در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «دنیای اقتصاد» مطرح کرده است. کنسرسیومی که بلوک ۵۱درصدی صدرا را شنبه هفته گذشته از سرمایه‌گذاری بانک ملی خریداری کرد، از زیرمجموعه‌های این قرارگاه به شمار می‌رود.

با توجه به اهمیت این معامله بلوکی و زیانی که سهامداران صدرا طی این چند سال متحمل شدند، گروه بورس تصمیم گرفت گفت‌و‌گوی اختصاصی با سهامدار جدید این شرکت و برنامه‌هایش برای صدرا داشته باشد. ادامه این گفت‌و‌گو در پی می‌آید:

قرارگاه با خرید بلوک مدیریتی صدرا این روزها مورد توجه فعالان بورس تهران قرار گرفته است. کمی در مورد داستان خرید بلوک مدیریت صدرا صحبت کنید.

صدرا یکی از شرکت‌های بسیار بزرگ کشور است که سابقه فعالیت ۳۰ساله دارد.

از طرفی این شرکت قطب پیمانکاری در صنعت دریایی کشور به حساب می‌آید که شاید همتا و نظیری در این زمینه نداشته باشد.

متاسفانه در سال‌های گذشته صدرا دچار یک بیماری مدیریتی بود که نتیجه آن هم رسیدن قیمت ۴هزار تومانی این سهم به قیمت‌های بسیار نازل بود، به طوری که هر سهم این شرکت ارزشی کمتر از یک آدامس پیدا کرد. در کنار مشکلات مدیریتی، عدم واگذاری پروژه به این شرکت، شرایط را به سمتی برد که صدرا با حجم زیادی از بدهی‌ها به کارگران خود مواجه شود.

مجموع این شرایط باعث شد که دولت به دنبال راهکاری برای خارج کردن صدرا از شرایط بحرانی باشد. بحث‌هایی هم در کارگروه تصمیم‌گیری برای صدرا در مجموعه دولت صورت گرفت و در نهایت این کارگروه تشخیص داد کنسرسیوم‌هایی که وابستگی به قرارگاه داشته باشند، می‌توانند وضع صدرا را به سمت بهبود ببرند.

به همین دلیل بعد از کارشناسی سهم، از طریق کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های «سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان» و «شهریار مهستان» و زیرمجموعه‌های قرارگاه، بلوک صدرا را خریداری کردیم.

ترکیب کارگروه صدرا چگونه بود؟ آیا دولت هم در آن عضویت داشت؟

این کارگاه توسط دولت و از سوی وزارتخانه‌های «نفت» و «صنایع» تشکیل شده بود. ما هم به لحاظ کارشناسی در مورد صدرا تصمیم‌گیری کردیم.

در صحبت‌های خود به شراکت با «مهر» اشاره کردید. اما مدیرعامل این شرکت، مشارکت با قرارگاه را برای خرید بلوک ۵۰درصدی رد کرده است.

نه، توافق ما این بود که بعد از خرید بلوک، بخشی از سهام به آنها واگذار شود.

برای بلوک‌های بعدی چه طور؟ آیا برنامه‌ای برای خرید آن‌ها دارید؟

در مورد بلوک ۵/۶درصدی که صندوق آینده‌ساز قصد عرضه آن را دارد، در حال بررسی و کارشناسی هستیم؛ ولی در مورد سایر بلوک‌ها برنامه‌ای نداریم.

برنامه‌های شما برای بهبود وضعیت ساختاری و مالی صدرا چیست؟

صدرا در چند پروژه‌ای که در دست دارد با مشکل مواجه است. مثل پروژه‌های کشتی‌سازی ونزوئلا، قرارداد با آلمان‌ها و ...

ریشه این مشکلات از کجا است؟ از صدرا یا جایی دیگر؟

بله، مشکل از داخل شرکت صدرا بود. عمده دلیل هم به عدم اجرای تعهدات از سوی صدرا برمی‌گردد. نتیجه هم این شده که کارفرما، ضمانت‌نامه‌های صدرا را به اجرا گذاشته است. پروژه‌های داخلی صدرا تماما از برنامه پیش‌بینی و زمان‌بندی عقب هستند. از سویی قراردادی که صدرا با ونزوئلا دارد نیز به تعهدات نرسیده و با مشکل مواجه است.

شما چه برنامه‌ای دارید؟

اولین اقدام قرارگاه، رسیدگی به وضع فعلی پروژه‌های صدرا است؛ به طوری که پروژه‌ها به روال عادی خود برگردد. «کیفیت» ، «سرعت» و «اقتصادی بودن» سه اصل قابل توجه برای اجرای پروژه‌ها در صدرا است. اما دومین اقدام که می‌تواند با کمک دولت و تلاش مدیریت صدرا میسر شود، فراهم کردن شرایطی جهت گرفتن پروژه‌های داخلی و خارجی برای صدرا است.

از آنجا که صدرا شرکت بسیار مطرحی در عرصه پیمانکاری است و به نوعی دارای «برند» در این زمینه است، بنابراین می‌تواند در پروژه‌های خارج از کشور هم مشارکت داشته باشد.

البته طی این مدت مذاکرات کوتاهی هم در راستای تحقق این امر داشته‌ایم.

به اعتقاد ما راه جذب و حفظ نیروی انسانی فعلی صدرا، گرفتن پروژه‌های جدیدتر برای صدرا است.

همچنین حفظ نیروی انسانی متعهد و متخصص صدرا جزو برنامه‌های ما به شمار می‌رود. این مهم با اعتمادسازی و ایجاد بستر مناسب با هماهنگی کلیه کارکنان صدرا امکان‌پذیر است.

آیا برنامه خاصی برای معرفی مدیران موردنظر خود در صدرا دارید؟

نه، هنوز مراحل اداری خرید بلوک تمام نشده است. از طرفی معرفی مدیران نیاز به برگزاری مجمع عمومی صاحبان سهام دارد. کما اینکه ما سعی داریم از خود مدیران صدرا استفاده کنیم و از طرف قرارگاه منسوبین خاصی نداریم.

شما بهبود قراردادها را جزو اولین برنامه‌های قرارگاه برای صدرا عنوان کردید. چه برنامه عملی برای این کار دارید؟

ما مطالعاتی را روی پروژه‌های صدرا انجام داده‌ایم. متاسفانه همه پروژه‌های‌ این شرکت مشکل زمان‌بندی و نگاه غیرمثبت کارفرما را دارند. مسلم است که حل این دو مورد نیازمند زمان و کار کارشناسی دقیق است. ولی برآورد ما این است که طی ۶ماهه آینده بتوانیم به نتیجه‌های خوبی در صدرا برسیم.

یعنی تا پایان امسال؟

بله

آیا اعضای کنسرسیوم هم برنامه‌ای برای دادن پروژه به صدرا دارند؟

این کنسرسیوم با توجه به وابستگی به قرارگاه، بهترین مجموعه‌ای است که می‌تواند صدرا را نجات دهد.

پروژه‌هایی را هم در قرارگاه پیش‌بینی کرده‌ایم تا صدرا بتواند با توجه به نیروی انسانی زیادی که دارد، فعالیت‌های خود را مجددا شروع کند.

جدا از بلوک، آیا قصد خرید سهام خرد این شرکت را هم در بورس تهران دارید؟فکر می‌کنم که ۲۰درصد از سهام صدرا به صورت شناور در بورس تهران در حال معامله است و به صورت منسجم و بلوک یکپارچه نیست.

ما هم برنامه‌ای برای خرید درصد بیشتری از سهام صدرا را نداریم، بلکه تصور ما بر این است که حضور شرکت بزرگی مثل صدرا در بورس نه تنها یک نیاز، بلکه یک مزیت است.

پس با این حساب جز بلوک ۵/۶درصدی صندوق آینده‌ساز، برنامه دیگری برای خرید بلوک‌های صدرا ندارید؟

نه، کنسرسیوم تنها برای بلوک صندوق آینده‌ساز مذاکره می‌کند، اما در مورد صدرا هم باید توجه داشت که این‌طور نیست که این شرکت به یکباره جهش‌پروازی داشته باشد، بلکه باید با یک برنامه زمان‌بندی مشخص و با آرامش، کارهای صدرا را پیش ببریم.

برای سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در بورس چه طور؟ آیا برنامه خرید سهم خاصی را دارید؟

تا به حال به عنوان قرارگاه برنامه‌ای را نداشتیم. بلوک صدرا را هم قرارگاه خاتم‌النبیاء، از طریق کنسرسیومی که به آن اشاره کردم، خریداری کرده است.

این کنسرسیوم هم برای برون رفت صدرا از بحران اقدام به این کار کرده است.

شما هدف کنسرسیوم را نجات صدرا از شرایط بحرانی فعلی عنوان می‌کنید. چرا کنسرسیوم قرارگاه باید این کار را انجام دهد؟ آیا احساس تکلیف است یا بحث دیگری مطرح است؟

خواست دولت این بوده که قرارگاه در صدرا اعمال مدیریت کند. از طرفی از دید ملی هم از وضع صدرا، ناراحت بودیم.

با این حساب چرا دولت قبل از این معامله تلاشی برای نجات صدرا نکرد؟ چرا که سال ۸۲ که صدرا خصوصی شد، بسیاری از حمایت‌ها و پروژه‌های خود

را قطع کرد؟

صدرا گرفتار یک مدیریت بد شد و عملا چون این شرکت نتوانست تعهدات خود را به موقع انجام دهد در لیست سیاه قرار گرفت. متاسفانه صدرا تاخیرهای جدی در اجرای بسیاری از پروژه‌های خود داشت. عمده دلیل هم به ضعف مدیریت بر می‌گردد. تعویق پروژه‌ها هم عاملی بود که صدرا را گرفتار

وضع فعلی کرد.

شما به ضعف مدیریتی صدرا اشاره کردید. در حالی که مدیرعامل سابق صدرا (آقای خبره) قبل از فروش بلوک این شرکت به سرمایه‌گذاری بانک ملی در سال ۸۲ هم، به مدت ۲۰سال مدیرعامل صدرا بود. حال نظر شما در مورد ناکارآمدی مدیریتی چیست؟

صدرا از قبل هم مشکل داشت و بعد از واگذاری وضع شرکت بدتر شد.

اخیرا نام قرارگاه در برخی مزایده‌های سازمان خصوصی‌سازی هم شنیده شده از جمله مزایده پتروپارس. این شایعات تا چه حدی جدی است؟

اتفاقا بحث خوبی مطرح کردید. قرارگاه اصلا در این مزایده شرکت نکرده و صحبت افرادی هم که خود را نماینده ما معرفی می‌کنند از درجه اعتبار ساقط است.

قرارگاه در هیچ مزایده‌ای شرکت نکرده و برنامه‌ای هم برای این منظور ندارد.

عکس: نگار متین‌نیا