گروه بورس- گروه صنعتی سدید تاکنون بیش از ۱۱۰ توربین برق بادی تولید و در بینالود، منجیل و جمهوری ارمنستان راه‌اندازی کرده است.

مطالعات مربوط به احداث نیروگاه برق بادی به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در گروه صنعتی سدید اولین سازنده توربین‌های تولید برق از انرژی باد در کشور آغاز شده است. تاریخچه حضور گروه صنعتی سدید در صنعت تولید برق از انرژی باد به تاسیس شرکت صبانیرو و سازنده توربین‌های برق بادی در سال ۱۳۸۲ بازمی‌گردد.

به گفته مهندس نادر نیک‌طبع، مدیرعامل شرکت صبانیرو، مجموع ظرفیت تولید نیروی برق توربین‌های نصب شده از سوی این شرکت به ۲۲۲میلیون کیلووات ساعت در سال بالغ می‌شود. مزرعه برق بادی بینالود با ۴۳ توربین تولید برق بادی ساخت شرکت صبانیرو سدید سال گذشته با حضور دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهور افتتاح و راه‌اندازی شد.

مهندس نیک‌طبع در ارتباط با طرح‌های توسعه‌ای شرکت صبانیرو جهت طراحی و ساخت توربین‌های برق آبی با ظرفیت بالاتر یادآور شد که در حال حاضر مقدمات طراحی و ساخت توربین‌های ۵/۱ و ۲مگاواتی در شرکت صبانیرو فراهم شده که ساخت توربین‌های ۵/۱مگاواتی بعد از دریافت سفارش از وزارت نیرو آغاز خواهد شد. همچنین طراحی و ساخت توربین‌های برق و بادی ۲مگاواتی نیز به صورت یک پروژه مشترک با پژوهشگاه نیرو وابسته به وزارت نیرو در دست بررسی است که با به اجرا گذاشته شدن پروژه‌های مزبور تحول بزرگی در زمینه ساخت، نصب و بهره‌برداری از نیروگاه‌های برق بادی در کشور ایجاد خواهد شد.

در همین ارتباط دکتر نیازی، مدیرعامل شرکت توسعه و احداث نیروگاه‌های برق بادی «توان باد» وابسته به گروه صنعتی سدید، اظهار داشت: در راستای سیاست‌های کلی دولت و در چارچوب برنامه‌های توسعه کشور که در آن توجه خاصی به بهره‌برداری از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر به منظور تولید نیروی برق شده است، شرکت توسعه و احداث نیروگاه‌های برق بادی «توان باد» سدید با عقد قراردادی با یک شرکت مشاوره‌ای، مطالعاتی را در زمینه انتخاب محل مناسب احداث نیروگاه مزبور که از زیرساخت‌های لازم نیز برخوردار باشد، آغاز کرده است.

وی سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای این نیروگاه ۱۰۰مگاواتی را ۱۴۰۰میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این سرمایه از منابع بخش خصوصی تامین خواهد شد. وی افزود: سازمان انرژی‌های نو آغازگر راه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و خوشبختانه تا به امروز مسیر ایجاد نیروگاه‌های نمونه بادی در کشور به خوبی و با موفقیت طی شده و این موفقیت راه را برای اقتصادی شدن تولید برق از این انرژی‌ها هموار ساخته است. به گفته دکتر نیازی، طبق توافق‌های صورت گرفته قیمت فروش هر کیلو وات ساعت برق تولیدی از انرژی باد به وزارت نیرو حدود ۱۲۵۰ریال خواهد بود. وی تصریح کرد: با اصلاح قیمت برق توسط دولت، صاحبان سرمایه به سرمایه‌گذاری در زمینه تولید برق خصوصا احداث نیروگاه‌های برق بادی بیش از پیش تشویق خواهند شد. دکتر نیازی ظرفیت ارزیابی شده تولید نیروی برق از انرژی باد در کشور را ۱۰هزار مگاوات اعلام کرد و افزود: با توجه به تقاضای روبه‌رشد مصرف انرژی برق در کشور و وجود پتانسیل‌های بالا در زمینه تولید برق از انرژی‌های نو، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری در احداث این نوع نیروگاه‌ها در آینده افزایش پیدا کند که پایبندی وزارت نیرو به قراردادهای منعقده در زمینه تولید برق از انرژی باد نقش تعیین‌کننده‌ای در این زمینه خواهد داشت و می‌تواند سرمایه‌گذاری در تولید برق از انرژی باد را به یک فعالیت اقتصادی پرسود برای سرمایه‌گذاران تبدیل کند.