بازگشایی «مخابرات» پیش از نوروز
عکس: نگار متین‌نیا
گروه بورس - معصومه طاهرخانی: رییس سازمان بورس از انجام توافقاتی با مدیران مخابرات برای بازگشایی زودهنگام نماد این شرکت خبر داد.

دکتر علی صالح‌آبادی در حاشیه نشست مطبوعاتی خود در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ما به چند سوال جواب داد. خبرنگار ما پرسید: در بازار زمزمه‌هایی مبنی بر عدم بازگشایی نماد مخابرات تا پایان امسال به گوش می‌رسد. این شایعه در کنار گذشت یک ماه از مهلت قانونی شرکت برای ارائه بودجه ۸۸ شدت گرفته است، نظر شما چیست، وی گفت: طی توافقاتی که با مدیران شرکت انجام شده، نماد مخابرات تا قبل از عید بازگشایی می‌شود.وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید: آیا شما عرضه مخابرات را موفق می‌دانید یا خیر؟ گفت: به نظر من این عرضه موفق بوده؛ چرا که هم طی یک روز ۳۴۰میلیارد تومان سهم شرکت به فروش رسیده و از طرفی بیش از ۶۰درصد سهام شرکت نیز خریداری شده، بنابراین عرضه موفق بوده است.
عدم شفافیت مخابرات را تایید می‌کنم!
در ادامه خبرنگار ما پرسید: آیا معیار موفقیت یک عرضه، تنها فروش ۶۰درصد از میزان سهام تعیین شده است و شفافیت اطلاعاتی مهم نیست؟ از طرفی حتی اگر این تعریف را هم برای عرضه موفق را قبول کنیم، مثال نقضی به نام بانک ملت داریم که به‌رغم عرضه کمتر از ۶۰درصد، عرضه اولیه سهام این شرکت ابطال نشد.رییس سازمان بورس ضمن قبول کردن عدم شفافیت سهم مخابرات در زمان عرضه گفت: من هم این را تایید می‌کنم که اطلاعات مخابرات برای بازار کافی نبوده و برای اینکه در عرضه‌ شرکت‌های بعدی مشکلی پیش نیاید، ضوابطی را تعریف کردیم که اطلاعات مورد نیاز را از شرکت‌ها بگیریم.
تا اطلاعات نباشد، سهم عرضه نمی‌کنیم!
وی تاکید کرد: مشکلی که ما در عرضه‌های اولیه داشتیم بحث اطلاع‌رسانی بود. سازمان خصوصی‌سازی زمانی‌که سهام شرکت‌ها را در بورس می‌فروشد، مسوولیتی ندارد د‌رحالی که مسوولیت تمام این شرکت‌ها بعد از عرضه با ما است. طبیعی است که وقتی شرکتی با اطلاعات کامل به بازار نمی‌آید، من جوابی ندارم که به فعالان بازار و رسانه‌ها بدهم.وی ادامه داد: من تمام این مسائل را در جلسه شورای بورس مطرح کردم و نتیجه هم این شد که اخیرا شورا تصویب کرد تا زمانی که اطلاعات سهم کامل نباشد، عرضه‌ای در کار نخواهد بود. همچنین ضوابطی را هم برای عرضه‌های بلوکی تعریف کردیم.
تعدیل‌ در عرضه‌های بلوکی را کنترل می‌کنیم!
وی افزود: مهمترین بخش این ضوابط این است که چنانچه به فاصله چند روزمانده به عرضه بلوکی سهام، شرکت اطلاعات خاصی در مورد سهم منتشر کند، شرکت بورس حق دارد عرضه را تا ۱۰ روز کاری به تعویق بیاندازد.وی دلیل اصلی تعریف این ضابطه را مربوط به تعدیل‌های اخیر چند معامله بلوکی مربوط دانست که باعث رشد قیمت پایه معامله شده بود.
فرهنگ غلطی به نام افزایش ساعت معاملات!
صالح‌آبادی در جواب قسمت دوم سوال خبرنگار ما که در مورد ابهامات عرضه سهام ملت بود، نیز گفت: در عرضه‌های اولیه فرهنگ غلطی رایج شده که همیشه ساعت معاملات باید تمدید شود در حالی که در عرضه ملت شرکت بورس این کار را تکرار نکرد و به نظر من حرکت درستی هم بود. وی این‌طور ادامه داد: درست است که عرضه «ملت» کمتر از ۶۰درصد بود. ولی به شرطی عرضه را قبول کردیم که ادامه عرضه در روز معاملاتی بعد انجام شود که این کار هم انجام شد. وی در پاسخ به این سوال که «سابقه عرضه‌های اولیه نشان داده که همیشه درصدهای باقیمانده در روزهای بعد عرضه می‌شود و نیازی به این تعهد نبوده است. در نهایت آیا این اقدام شرکت بورس به نوعی نقض دستورالعمل پذیرش هست یا خیر»؟ گفت: همان‌طور که گفتم عرضه را به شرط تداوم عرضه سهم قبول کردیم و آن را باطل نکردیم.
«مخابرات» فقط مالیات می‌دهد، نه سهم 40درصدی!
وی در ادامه به پیشنهاد حذف سهم ۴۰درصدی دولت در مخابرات اشاره کرد و گفت: ما پیشنهاد دادیم که سهم ۴۰درصدی دولت در «اخابر» از سال آینده حذف و شرکت از پرداخت این رقم معاف شود. این پیشنهاد در کمیسیون اقتصادی تصویب شده و به کمیسیون تلفیق نیز رفته که طبق آخرین اطلاعاتی که دارم اعضای این کمیسیون هم موافقت اصولی خود را اعلام کرده‌اند. وی تاکید کرد: در حال فراهم کردن شرایطی هستیم که مخابرات همانند سایر شرکت‌های بورسی تنها مالیات‌های موظفی را بپردازد.
ارزش میلیاردی مجوزهای کارگزاری کاذب است!
خبرنگار ما سوالی درباره رتبه‌بندی کارگزاران از سخنگوی شورای عالی بورس پرسید که اعطای اعتبار به کارگزاران و صدور پروانه موقت ۱۰ساله برای فعالیت، باعث نارضایتی بسیاری از کارگزاران بازار شده است؛ چرا که معتقدند رتبه‌بندی شفافیت ندارد و همچنین به دلیل اعتباری بودن پروانه تاحد زیادی از ارزش مجوزهای کارگزاری کم شده است.
صالح‌آبادی ضمن رد کامل ارزش‌های میلیاردی مجوز شرکت‌های کارگزاری گفت: من نمی‌دانم مبنای ارقام چند میلیارد تومانی برای مجوز شرکت‌های کارگزاری چیست و این ارقام کذب است. از طرفی تقاضای رتبه‌بندی از طرف بسیاری از کارگزاران مطرح شده بود که با بررسی‌های انجام شده تصمیم گرفتیم که این ضوابط را تعریف کنیم.وی افزود: در هنگام تدوین این ضوابط بسیاری بر این عقیده بودند که باید مجوزها یکساله باشد تا معیاری برای ارزیابی و شفافیت وجود داشته باشد درحالی که من در برابر این مساله مقاومت کردم؛ چرا که معتقدم باید شرایط را برای کسانی که قصد فعالیت دارند، باز بگذاریم.
«تهران» در راه امضای تفاهم‌نامه با «اردن» و «پاکستان»
رییس سازمان بورس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید: کشورهای هدف برای امضای تفاهم‌نامه بر چه مبنایی انتخاب می‌شوند؟ به نظر شما کشورهایی که تاکنون با آنها قرارداد امضا شده، چه نفعی برای بورس ما خواهند داشت؟ و آیا بهتر نیست کمی هم سراغ بورسی‌های مطرح دنیا برویم تا از تجربیات و آموزش‌های آنها استفاده کنیم؟ گفت: ما تمایل همکاری با تمام کشورها را داریم و در کل می‌خواهیم که فعالیت‌های برون‌مرزی خود را افزایش دهیم. از طرفی ملاک ما تنها بورسی‌های اسلامی و بورسی‌های منطقه نیست، چرا که اخیرا با کره‌جنوبی هم تفاهماتی داشته‌ایم. همچنین تفاهم‌ها شامل مواردی چون تبادل آموزش، کارشناس، اطلاعات، قوانین و ... است.
وی در مورد عرضه‌ سهام شرکت‌های ایرانی در بورس‌های یاد شده، گفت: عرضه سهم، آخرین مرحله کار است که با توجه به اوضاع بحران جهانی و مشکلات نقدینگی فعلا این مساله مطرح نیست.
همه مقررات پایه را تعریف کرده‌ایم!
وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۱۳ دستورالعمل شامل دستورالعمل بازارگردانی، دستورالعمل انضباطی ناشران بورسی، کمیته سازش کارگزاران، مشاوره عرضه، دستورالعمل رتبه‌بندی کارگزاران، پذیرش بورس کالا، دستورالعمل رسیدگی به تخلفات موضوع ماده ۳۵ قانون بازار، تعیین صلاحیت مدیران بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس، ضوابط ایجاد کد مجازی تجمیعی جهت انجام معاملات عمده که این ضوابط در کاهش دستکاری و افزایش سهام شناور موثر است، ضوابط کلی عرضه اولیه یا عمده سهام شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری در بورس و عرضه پنج درصد در روز اول و ۱۵ درصد مابقی ظرف یکسال و همچنین مقررات صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ابعاد کوچک و بزرگ و مقررات صندوق‌های زمین و ساختمان به تصویب رسید. وی افزود: بسیاری از مقررات پایه‌ای بازار سرمایه در سال جاری به تصویب رسیده است که البته مقررات جزئی دیگری نیز مورد نیاز است، ولی مقررات کلی و اساسی از سال ۸۵ تاکنون به تصویب رسیده است.
به زودی خلافکاران بورس را معرفی می‌کنیم!
وی در ادامه، فعالیت‌های حوزه حقوقی را مورد توجه قرار داد و گفت: از ابتدای تاسیس سازمان بورس ۲۲ پرونده در خصوص فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار بررسی شده است و ۱۰ پرونده در مرحله مستندسازی قرار داشته و هنوز به مراجع قضایی اعلام جرم نشده است. وی ادامه داد: ۱۲ مورد پرونده در مراجعه قضایی مطرح شده که از این تعداد در خصوص چهار پرونده رای قطعی و لازم الاجرا صادر شده است که این چهار پرونده در خصوص معامله بر اساس اطلاعات نهانی، دستکاری بازار، خودداری از ارائه اطلاعات به سازمان و افشای اطلاعات نهانی بوده است که رای‌های صادره لازم الاجرا است و حکم آن زندان و جریمه نقدی است. وی در پاسخ به این سوال که چه زمان اسامی مجرمان با توجه به صدور رای قطعی اعلام می‌شود؟ گفت: این امر نیاز به هماهنگی با مراجع قضایی دارد ولی سعی ما هم این است که در راستای شفافیت‌سازی این کار انجام شود. همچنین قراردادهای مجرمیت برای مباشر و معاون جرم به صورت جداگانه صادر می‌شود.
شاکیان «سازمان» به «شورا»‌بروند!
وی یادآور شد: هیات داوری بر اساس ماده ۳۶ و ۳۷ قانون بازار ایجاد شده و دبیرخانه آن در معاونت حقوقی سازمان بورس است ودارای سه عضو اصلی و سه عضو علی البدل است که از میان سه عضو اصلی یک عضو قاضی بوده و دو عضو دیگر افرادی هستند که از سوی سازمان به شورای بورس معرفی شده و پس از تایید حکم آنها صادر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: آرای این هیات قطعی و لازم الاجراست و در هیچ مرجع قضایی قابل تجدید نظر نیست، بنابراین از این نظر جایگاه آن در قانون محکم است. وی در پاسخ به این سوال که شاکیان از سازمان بورس باید شکایت خود را به کجا ببرند؟ گفت: شورای بورس مرجع عالی رسیدگی به این تخلفات است.