ایسنا - با واگذاری سهام شرکت‌ها از طریق بورس و مزایده، روش دیگری از واگذاری که در قانون اصل ۴۴ پیش‌بینی شده است، به تصویب رسید و طبق آن سهام برخی شرکت‌ها از طریق مذاکره واگذار می‌شود.

دکتر غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رییس سازمان خصوصی‌‌سازی، با اشاره به تصویب آیین‌نامه مذاکره‌ای گفت: در قانون جدید واگذاری از طریق روش مذاکره پیش‌بینی شده است و براساس آن نیز آیین نامه آن به تصویب رسید.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش پایه و مشاور که دارایی‌های اندک دارند و همچنین برخی شرکت‌های سهامی عام و سهام عدالت و به طور کلی شرکت‌هایی که دو بار مزایده شده و به فروش نروند در مذاکره قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از زمانی که آیین نامه مربوطه تصویب شد، واگذاری از طریق مذاکره اجرایی می‌شود. زنگنه در ادامه اظهار کرد: هر شرکتی که طی سال واگذار شود، به طور اتوماتیک از بودجه خارج می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد به شرکت‌های زیان ده که در بودجه ۸۸ دارای مصوبه واگذاری هستند، اشاره کرد و گفت: شرکت‌هایی که زیان ده هستند باید اصلاح ساختار شده و سپس واگذار شوند؛ ولی شرکت‌های زیان ده هم دارای قیمتی مخصوص به خود هستند که ممکن است از نظر عملیاتی زیان ده باشند؛ اما ارزش خالص دارایی‌ داشته باشند.

وی به روش‌های مختلف واگذاری اشاره و عنوان کرد: یکی از این روش‌ها ارزش خالص دارایی‌ها است؛ به عنوان مثال یک شرکت کشت و صنعت کشاورزی که دارای هزاران هکتار زمین و دارایی است و به دلیل شرایط خاص کشاورزی یکسان زیان ده باشد، اما زمین آن دارای ارزش است؛ بنابراین این شرکت‌ها طبق روش‌های مختلف واگذار می‌شوند.