عرضه «مپنا» منتفی شد

گروه بورس - معصومه طاهرخانی: ظاهرا مدیریت «مپنا» آن قدر می‌ارزد که از زمان انتشار خبر عرضه بلوک ۱۶/۵۰درصدی این شرکت، سروکله خریداران خارجی نیز پیدا شود، اما خبر تعویق این عرضه که دیروز منتشر شده، عرضه مپنا را وارد مرحله جدیدی کرده است. به گزارش خبرنگار ما، قرار بود شنبه‌ای که در پیش است «سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا» بلوک مدیریتی خود را در شرکت «مپنا» بفروشد. فارغ از چرایی این واگذاری به دلیل ارزش بالای مدیریتی این بلوک، خبرهای غیررسمی حاکی از حضور بیش از دو خریدار، یکی داخلی و دیگری خارجی در این عرضه بود. همچنین جدای از درصد بالای سهامی که قرار است عرضه شود چند ویژگی خاص دیگر، این عرضه‌ را در کانون توجه قرار داده است.

«عدم عرضه سهام از سوی سازمان خصوصی‌سازی»، «چرایی فروش این بلوک با ارزش»، «دلایل عدم اعلام تعدیل مثبت EPS» و چند مورد دیگر، عرضه مپنا را به یکی از مهمترین اتفاقات بورس تهران در ماه‌های پایانی بهمن ماه، تبدیل کرده بود.

بلاتکلیفی ۴میلیارد سهم!

از سوی دیگر در اطلاعیه عرضه سهام، قیمت پایه هر سهم ۱۲۰تومان به شرطی که در روز عرضه، قیمت تابلو بالاتر نباشد، تعیین شده بود. ولی اقبال این روزهای بازار به این سهم نه تنها مپنا را به صف خرید کشانده، بلکه قیمت پایه معامله را نیز به ۱۲۸۲ریال کشانده است. به هر شکل با فرض قیمت ۱۲۸۲ریالی هر سهم در روز شنبه و تعداد ۳میلیاردو ۹۸۷میلیون و ۷۰۰هزار سهمی که قرار بود عرضه شود، ارزش کل این بلوک معادل ۵هزارو ۱۱۲میلیاردو ۲۳۱میلیون و ۴۰۰ریال برآورد می‌شود. اما با اطلاعیه‌ای که سهامدار عمده روز گذشته منتشر کرده، عرضه درصدهای بالاتر از ۵۰درصد فعلی را دلیل تعویق اعلام کرده است. با این حال مشخص نبودن زمان عرضه بعدی شایعه‌های زیادی را درباره «مپنا» در بازار رقم زده است.

چرا عرضه به تعویق افتاد؟

اگر دنبال چرایی تعویق عرضه هستید، قطعا در متن اطلاعیه‌ای که فروشنده منتشر کرده، نمی‌توانید به نتیجه‌ای برسید.

اما مهمترین شایعاتی که از روز گذشته در تالار شیشه‌ای منتشر شده، شامل «کنار کشیدن خریداران احتمالی» از یک‌سو و «بالارفتن قیمت سهم» از سوی دیگر است. برخی از فعالان بازار هم معتقدند که دلیل اصلی تعویق عرضه، برخلاف چیزی که فروشنده اعلام کرده، عرضه درصد بالاتر از ۵۰درصد نیست، بلکه ظاهرا قرار بوده شرکت «زیمنس» آلمان جزو خریداران احتمالی باشد، ولی از آنجا که سهامدار عمده تمایلی به واگذاری مپنا به خارجی‌ها نداشته، عرضه را به تعویق انداخته است.

چرا سازمان خصوصی‌سازی بلوک را عرضه نکرد؟

حال اینکه چرا عرضه بلوک ۱۶/۵۰درصدی مپنا را خود شرکت مادرتخصصی انجام می‌دهد و خبری از سازمان خصوصی‌سازی در این عرضه نیست، سوالی است که ذهن فعالان بازار را به خود مشغول کرده است. پیگیری‌های خبرنگار ما برای یافتن مدیران «صبا» و «مپنا» در نهایت به یک منبع آگاه در «صبا» منتهی شد. وی در توضیح دلایل عرضه نشدن سهم از طرف سازمان خصوصی‌سازی معتقد است که «صبا» به دلیل ترکیب سهامداران خود در زمره شرکت‌های غیردولتی قرار می‌گیرد، بنابراین نیازی به دادن وکالت به سازمان خصوصی‌سازی نیست و شرکت مادر تخصصی راسا می‌تواند نسبت به عرضه سهم اقدام کند.وی در مورد ترکیب سهامداران «صبا» می‌گوید: ۸/۴۹درصد سهام متعلق به دولت است که در پرتفوی شرکت «ساتکاپ» قرار دارد. «مهاب قدس» دیگر سهامدار خصوصی ۷/۴۹درصدی «صبا» است. این دو سهامدار در مجموع ۵/۹۹درصد از سهام «صبا» را در اختیار دارند. مابقی نیم درصد سهام هم متعلق به شرکت‌های «ایران ترانسفور»، «پارس سوئیچ» و «نیرو ترانس» است. وی در توضیح دلیل خصوصی بودن «مهاب قدس» اضافه می‌کند: آستان حضرت معصومه (س) با ۵۱درصد و «ساتکاپ» با ۴۹درصد، دو سهامدار «مهاب قدس» به شمار می‌روند که در این شرکت هم دولت سهامدار عمده نیست، پس شرکت غیردولتی به شمار می‌رود.وی تاکید می‌کند: با این حساب و با توجه به ماهیت غیردولتی بودن «صبا» نیازی به دخالت سازمان خصوصی‌سازی در این عرضه نبود.

چرا «مپنا» را می‌فروشیم؟

این منبع آگاه در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از چرایی فروش بلوک مدیریتی «مپنا» سوال کرده بود، این‌گونه ابراز عقیده کرد: «صبا» یک سری ماموریت‌های ویژه دارد و برای اینکه اهداف خود را پیگیری کند، نیاز به نقدینگی زیادی دارد. از طرفی از نظر ما «مپنا» از سن بلوغ خود گذشته است. بنابراین سهامدار بعدی مپنا هرکس دیگری هم که باشد، می‌تواند به نتیجه‌‌های خوبی در این شرکت برسد.

آیا «مپنا» ۱۲۰تومان می‌ارزد؟

وی در جواب دیگر پرسش خبرنگار ما که از دلایل پایین بودن قیمت پایه با وجود ارزندگی سهم سوال کرده بود، گفت: ما به عرضه و تقاضا در بورس معتقد هستیم. بنابراین قیمت پایه تنها یک بهانه برای آغاز رقابت میان خریداران است. پیش‌بینی ما هم این است که خریداران رقابت خوبی را روی این بلوک انجام دهند.

تعدیل مثبتی که اعلام نشد!

اما داستان تعدیل‌های مثبت قبل از عرضه‌های بلوکی هم‌چنان در بورس تهران ادامه دارد و این بار هم «مپنا» ادامه دهنده این رویه بود. به طوری که نماد معاملاتی شرکت به فاصله چند روز قبل از عرضه به منظور انجام تعدیل مثبت، بسته شد، اما درحالی که فعالان بازار در انتظار اعلام تعدیل ۲۰درصدی بودند، اتفاق دیگری رقم خورد.به این شکل که نه تنها تعدیل انجام گرفته با اهمیت نبود و تنها ۶درصد EPS را بالا برد، بلکه شایعات بسیاری را نیز که حاکی از توافق فروشنده با خریدار احتمالی بود، در بازار منتشر کرد. بسیاری از فعالان بازار معتقدند که فروشنده به این دلیل تعدیل مثبت واقعی را اعلام نکرده که قیمت پایه معامله بالا نرود! با این حال صف‌های خریدی که بازار برای این مهم تشکیل داد، از خجالت قیمت پایه درآمد و قیمت پایه ۱۲۰تومانی فعلا ۱۲۸۲ریال است.

یک تومان‌هایی که ۴میلیارد تومان می‌ارزند!

مطابق اطلاعیه قبلی، خریدار یا خریداران احتمالی بلوک ۱۶/۵۰درصدی «مپنا» باید ۲۰درصد ثمن معامله را به صورت نقد طی ۹روز کاری پرداخت می‌کردند. از سوی دیگر تاکنون با توجه به حدود ۴میلیارد سهمی که قرار است در جریان این مزایده بورسی به فروش برسد، هر یک تومان افزایش در قیمت پایه، معادل ۴میلیارد تومان ارزش کل معامله را بالا خواهد برد. ولی حالا که عرضه به زمان نامعلومی موکول شده روی هیچ کدام از قیمت‌ها و شروط نمی‌توان حسابی باز کرد.

کمی هم از عرضه‌های ناکام «مپنا»!

اگر قرار باشد سرانجامی که نصیب عرضه‌های خرد «مپنا» شده، این بار به عرضه‌های بلوکی این سهم هم برسد، باید در انتظار یک شکست تمام عیار برای این عرضه باشیم. چیزی که با تعویق اولیه عرضه کم‌کم در حال شکل‌گیری است. چرا که عرضه‌های خردی که سابقا از سوی سهامداران این شرکت انجام شده، هیچ خریداری را به پای میز خرید و حتی مذاکره نکشانده است.

نکته جالب چهار عرضه خردی که «مپنا» تا به حال داشته همزمانی عرضه سهام از سوی دو سهامدار متفاوت است. به این شکل که دو سهامدار همزمان و در یک روز تصمیم گرفتند که درصدهایی از مپنا را بفروشند. اولین عرضه در مجموع به میزان ۸۷/۱۶درصد در تاریخ ۱۹فروردین ماه سال جاری از سوی دو سهامدار عمده یکی «توانیر» با ۸۷/۷درصد و دیگری «صبا» با ۹درصد انجام شد که قیمت پایه هر دو عرضه ۱۳۴۲ریال تعیین شده که البته بدون خریدار ماند.

اما همین سهامداران تصمیم گرفتند در اولین روز دی ماه بار دیگر شانس خود را امتحان کنند و این‌بار هم همان درصدهای عرضه قبلی را ولی با قیمت پایه ۱۵۱۸ریالی انجام دادند، ولی سناریوی عرضه اول بار دیگر تکرار شد و مپنا باز هم روی دست فروشندگان خود ماند.

سهامداران عمده در انتظارند!

ترکیب سهامداران فعلی مپنا شامل ۳/۱۷درصد شرکت کارگزاری سهام عدالت، ۲۴/۲۸درصد شرکت توانیر و ۳/۴درصد سایر اشخاص حقیقی و حقوقی است. قطعا سهامداران فعلی در انتظار مشخص شدن زمان نهایی عرضه بلوکی و به دنبال آن صاحب اصلی «مپنا» هستند.