فارس - معاون سازمان خصوصی‌سازی از قیمت‌گذاری چهار شرکت دولتی در هیات واگذاری خبر داد و آخرین وضعیت آماده‌سازی شرکت‌های هما و هلدینگ پتروشیمی‌‌‌را اعلام کرد.

اسماعیل غلامی‌‌‌در رابطه با تصمیمات اتخاذ شده هیات واگذاری اظهار داشت: در این جلسه چهار شرکت دولتی شامل شرکت مترا وابسته به راه‌آهن، کانال‌های بتنی گیلان از زیرمجموعه‌های ساتکاب، گوشت فارس وابسته به خدمات کشاورزی و مدیریت تولید برق خلیج فارس از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو قیمت‌گذاری شدند تا از طریق مزایده واگذار شوند.
وی ادامه داد: مقرر شده ۴۰ درصد از سهام شرکت مدیریت تولید برق خلیج فارس به نیروگاه خلیج فارس واگذار شود تا این شرکت در قالب نیروگاه خلیج فارس واگذار شود. معاون سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با آخرین وضعیت واگذای شرکت مشمول اصل ۴۴ ‌هما نیز گفت: دو شرکت وابسته هما یعنی ایران ایرتور و هتل‌های پارس در حال قیمت‌گذاری هستند. غلامی‌‌‌گفت: شرکت هما نیز باید صورت‌های مالی مربوطه را به سازمان خصوصی‌سازی ارایه دهد. وی در خصوص عرضه ۵ درصد از سهام بانک ملت تا پایان بهمن ماه نیز خاطرنشان کرد: این بانک در بورس درج شد و احتمالا در ۲۰ بهمن جلسه معارفه آن برگزار می‌‌‌شود تا در هفته پایانی ماه جاری سهام اولین بانک دولتی در بورس کشف قیمت شود. غلامی ‌‌‌در برابر این سوال که آماده‌سازی هلدینگ پتروشیمی‌‌‌با سرمایه ۴ هزار میلیارد تومانی به کجا انجامید؟ پاسخ داد: مقدمات پذیرش این شرکت بزرگ برای حضور در بورس در حال انجام است . هفته آینده در این رابطه جلسه‌ای با مسوولان ملی صنایع پتروشیمی ‌‌‌برگزار خواهد شد. بر اساس این گزارش، درخواست پذیرش در بورس شرکت هلدینگ پتروشیمی‌‌‌با سرمایه ۴ هزار میلیارد تومانی به بورس در نیمه اول دی ماه ارایه شد تا مقدمات عرضه سهام این شرکت ظرف ۶ ماه آینده فراهم شود که در این صورت و با حضور این شرکت در بازار سهام هلدینگ پتروشیمی‌‌‌بعد از شرکت مخابرات دومین شرکت بزرگ بورس از لحاظ سرمایه اسمی‌‌‌خواهد بود.
از سوی دیگر اساسنامه شرکت هلدینگ پتروشیمی‌‌‌بعد از تصویب در هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌‌‌باید توسط وزیر به هیات دولت ارایه شود تا به تصویب برسد. همزمان با این اقدام باید 70 شرکت وابسته به ملی صنایع پتروشیمی‌‌‌تجدید ارزیابی شوند. این در حالی است که بر اساس مصوبات هیات واگذاری، از 45 شرکت و طرح وابسته به ملی صنایع پتروشیمی‌‌‌، 17 شرکت پتروشیمی‌‌‌مانند پتروشیمی‌‌‌خراسان و تبریز به صورت جداگانه قیمت‌گذاری خواهند شد و 13 شرکت به همراه 18 طرح تا قبل از بهره‌برداری به شرکت هلدینگ پتروشیمی ‌‌‌واگذار خواهند شد. تشکیل واگذاری هلدینگ پتروشیمی‌‌‌و فروش شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌‌‌در جلسه 6 آذر 87 تعیین واگذاری تصویب شده است.
۱۰ نیروگاه در برنامه واگذاری‌ها
همچنین مجری طرح خصوصی‌سازی صنعت برق کشور نیز در گفت‌وگو با مهر گفت: هم اکنون خصوصی‌سازی نیروگاه‌‌ها در دستور کار جدی صنعت برق قرار گرفته و بر این اساس 10 نیروگاه کشور جهت واگذاری به بخش خصوصیآماده شده اند.
سیدحسین عبدالخالق زاده افزود: واگذاری این نیروگاه‌‌ها به بخش خصوصی براساس ماده ۲۷ قانون الحاق صورت گرفته و از چند سال گذشته توانیر موظف بوده است که برای این نیروگاه‌‌ها شرکت‌‌هایی را تاسیس و این شرکت‌‌ها را در بورس واگذار کند.
وی تصریح کرد: هیات واگذاری، روش واگذاری این نیروگاه‌‌ها را مزایده‌ای اعلام کرده و مالکیت نیروگاه‌‌ها از برق‌های منطقه‌ای گرفته شده است، هم اکنون ارزیاب‌های سازمان خصوصی‌سازی مشغول ارزیابی 6نیروگاه هستند تا در آینده‌ای نزدیک آنها را به روش مزایده‌ای واگذار کنند.
به گفته عبدالخالق زاده، نیروگاه یک‌هزار مگاواتی خلیج فارس در بندرعباس به عنوان اولین نیروگاه قابل واگذاری به روش مزایده‌ای است که اواخر بهمن ماه جاری واگذار می‌‌‌شود. همچنین غلامرضا حیدری کردزنگنه مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌و‌گو با مهر از واگذاری سهام دو نیروگاه در بهمن ماه جاری خبرداد و افزود: این دو نیروگاه برای واگذاری از طریق مزایده آماده است و ۸ نیروگاه دیگر نیز به تدریج و بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته واگذار خواهند شد.
عرضه بانک ملت؛ اسفندماه
اظهارات معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره عرضه سهام بانک ملت در بهمن ماه در حالی است که عضو هیات‌مدیره سازمان بورس با اطمینان گفته است: این عرضه در بهمن ماه صورت نخواهد پذیرفت.
غلامرضا خلیل ارجمندی در گفت‌و‌گو با ایرنا، با اشاره به برگزاری جلسه هیات مدیره بورس و اوراق بهادار در روز یکشنبه افزود: پذیرش بانک‌های صادرات و ملت در جلسه روز گذشته هیات مدیره بورس و اوراق بهادار بررسی و قرار شد بانک ملت یکشنبه هفته آینده در بورس و اوراق بهادار پذیرش شود.
وی اظهار داشت: تعهدهای لازم برای عرضه سهام بانک ملت ارایه شده و قرار است یکشنبه هفته آینده سایر موارد مالی نظیر سودآوری این بانک نیز بررسی شود.
خلیل ارجمندی با بیان آنکه سهام این بانک به طور قطع در بهمن ماه در بورس و اوراق بهادار عرضه نخواهد شد، گفت: کار پذیرش این بانک در هفته آینده نهایی و ابلاغ می‌‌‌شود و باید بانک ملت ظرف مدت 10 تا 15 روز قراردادهایی را با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سازمان بورس انعقاد و سپس مشاور فروش بانک که کارگزاری تامین سرمایه امین است، اقدام‌های لازم را انجام دهد.
وی اظهار داشت: طی این مراحل نیازمند زمان دو تا سه هفته ای است و به همین دلیل واگذاری سهام این بانک در ابتدای اسفند ماه سال جاری امکان پذیر است.
عرضه بانک صادرات پس از بانک ملت
این عضو هیات مدیره شرکت بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: براساس برنامه‌‌‌ها سهام بانک صادرات نیز سه هفته بعد از عرضه سهام بانک ملت در بورس و اوراق بهادار عرضه خواهد شد. خلیل ارجمندی با بیان آنکه بندهای مربوط به واگذاری سهام بانک صادرات نیز در حال انجام است، ‌گفت: اساسنامه و بندهای مربوطه بررسی و کنترل‌های مورد نظر اخذ شده است.
وی ادامه داد: پس از دریافت نامه‌های مربوط به اساسنامه بانک صادرات نام این بانک در سازمان ثبت شرکت‌‌‌ها ثبت خواهد شد. وی در پایان تصریح کرد: سهام بانک‌های ملت و صادرات به طور حتم در سال جاری در بورس عرضه می‌‌‌شود، در غیر این صورت با پایان سال مالی جاری واگذاری سهام این بانک‌‌‌ها نیاز به صورت‌های مالی سال 87 دارد که این امر کار واگذاری را پنج تا شش ماه به تاخیر خواهد انداخت.