فرو ریختن صف‌های خرید در بازار 32میلیارد تومانی

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بورس- علیرضا باغانی: درحالی که بورس تهران پس از طی یک دوره طولانی مدت، هفته گذشته متعادل شده بود، عرضه‌های گسترده نخستین روز معاملاتی هفته به فروریختن صف‌های خرید و در نهایت تعادل ایجاد شده در بازار منجر شد.

بزرگان بازار، هفته پیش به دنبال افت شدید و بی‌سابقه قیمت سهام، تعادلی نسبی را در تالار شیشه‌ای تجربه کردند، تا جایی که صف‌های فروش به یک باره جمع‌آوری شد و برای این نمادهای معاملاتی، صف خرید ایجاد شد.

روزهای خوش بزرگان

شرکت‌های مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان، گل‌گهر، چادرملو، معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری امید، پتروشیمی خارک، پالایشگاه اصفهان و ... از مهم‌ترین نمادهایی بودند که صف‌های فروش آن‌ها به صف خرید تبدیل شد و درپی عدم عرضه سهام، این صف‌های خرید روز‌به‌روز سنگین‌تر شد، آن هم در شرایطی که بسیاری از این شرکت‌ها به دلیل افت شدید قیمت‌های جهانی با کاهش شدید سود مواجه شده، به طوری که پیش‌بینی سود برخی از این شرکت‌ها حتی به محدوده عدد صفر نیز رسیده است. به عنوان نمونه که شرکت مس با توجه به ادامه کاهش قیمت‌های جهانی برای سال آینده، سود قابل توجهی نخواهد داشت و کالسیمین نیز به دلیل افت بهای جهانی سرب و روی، EPSا ۱۲ریالی و نزدیک به صفر اعلام کرده است و سود کنونی این شرکت‌ها اغلب به دلیل وضعیت مناسبی است که در ۶ماهه نخست سال جاری داشته‌اند.

تکرار تجربه «فولاد» برای «شپنا»

اما این صف‌های خرید، روز گذشته به دنبال عرضه سنگین سهام پالایشگاه اصفهان فرو ریخت.شرکت تعاونی مسکن کارکنان وزارت بهداشت و درمان که ۱۵درصد از سهام پالایش نفت اصفهان را بابت رد دیون از دولت دریافت کرده بودند، عرضه‌کننده اصلی سهام «شپنا» بود، به طوری که طی هفته گذشته، روزانه ۶/۱میلیون سهم این شرکت بورسی عرضه می‌شد که شرکت مزبور عمده‌ترین عرضه‌کننده سهام پالایشگاه بود، درست مثل همان اتفاقی که برای مبارکه رخ داد و صادرکننده‌ها با عرضه‌های سنگین خود، ایجاد صف فروش برای مبارکه را رقم زدند. نماد «شپنا» در این روزها به دنبال این عرضه‌ها روزانه ۳درصد مثبت می‌خورد، غافل از این‌که این سهامدار ۱۵درصدی قصد عرضه کل صف خرید شرکت را دارد.شرکت تعاونی مسکن کارکنان وزارت بهداشت در شرایطی که سهام «شپنا» را با قیمت هر سهم حدود ۶۰۰تومان در قالب رد دیون از دولت گرفته بود که روز گذشته ۱۵میلیون سهم این شرکت بزرگ بورسی را عرضه کرد و به‌رغم جمع‌آوری بخش قابل توجهی از این عرضه، این نماد معاملاتی با صف فروش ۷/۱میلیون سهمی برای فردا مواجه شد.

عرضه «شپنا» همه صف‌ها را از بین برد

همزمان با عرضه سنگین «شپنا»، صف‌های خرید بزرگان بازار نیز با عرضه‌های قابل توجهی مواجه شد، به طوری که صف خرید مس ایران توسط مهر اقتصاد ایرانیان عرضه شد و فولاد مبارکه، گل‌گهر، چادرملو و معادن و فلزات نیز با عرضه صف خرید روبه‌رو شدند.

سرمایه‌گذاری امید نیز به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای جلوگیری از صف‌فروش، امروز با تقاضای فروش مواجه شد.

بازاری با ۳صف خرید

از میان نمادهای شاخص بازار، روز گذشته تنها نمادهای پتروشیمی خارک، بانک کار‌آفرین و بانک پارسیان صف خرید خود را حفظ کردند.

سرنوشت بازار بدون تحلیل

فرو ریختن صف‌های خرید در بازار بار دیگر، از یک‌سو ناکارآمدی ابزارهای معاملاتی موجود در بازار از جمله گره معاملاتی، حجم مبنا و درصد نوسان را نشان داد و عدم توجه بازار بر تحلیل را از سوی دیگر نمایان ساخت که تحلیل در بازار ما چندان بکار گرفته نمی‌شود، چرا که این صف‌های خرید در شرایطی ایجاد شد که هیچ اتفاقی در این نمادهای معاملاتی رخ نداده بود و اساسا متعادل شدن این نمادها و ایجاد صف خرید برای آن‌ها ناشی از جو روانی ایجاد شده در بازار بود و همین عامل جو روانی نیز به عرضه گسترده صف‌های خرید منجر شد و تقاضاهای گسترده خرید یکی پس از دیگری به دنبال فرو ریختن صف خرید «شپنا» فرو ریخت، درحالی که اگر برای این صف‌های ایجاد شده تحلیلی وجود داشت، نباید با عرضه صف خرید یک نماد معاملاتی این صف‌ها از بین می‌رفت.ذوب یک‌باره صف‌های خرید در بورس تهران بار دیگر این نکته را به سهامداران یادآوری کرد که بدون تحلیل واقعی شرایط، همگام با جو روانی ایجاد شده در صف‌های خرید قرار نگیرند، چرا که نتیجه این عدم تحلیل محوری زیان و قرار گرفتن در صف‌های فروش طولانی مدت است.

باز هم حرکت خلاف جهت آب

بسیاری از تحلیل‌گران همزمان با ایجاد تعادل در بازار طی هفته گذشته، این اتفاق را به شنا کردن بازار سرمایه خلاف جهت آب تشبیه کرده بودند، چیزی که بورس تهران با آن ناآشنا نیست و بارها اتفاق افتاده که بورس در شرایط مختلف، برخلاف اوضاع آن زمان حرکت کرده است. درپی عرضه صف‌های خرید در بورس تهران، گرچه تعادل ایجاد شده در تالار شیشه‌ای در هم شکسته شد، اما شاخص همچنان مثبت باقی ماند و ارزش معاملات نیز به ۳۲میلیارد تومان رسید که البته ۹میلیارد تومان آن مربوط به معاملات فولاد مبارکه اصفهان بود.