علیرضا کدیور

رییس سازمان بورس اوراق بهادار هفته قبل در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی با اشاره به سهم ۱۵درصدی مخابرات از بورس تهران گفت: «اثرات اقتصاد جهانی بر شرکت مخابرات بی‌تاثیر است و با سایر شرکت‌ها تفاوت ذاتی دارد به دلیل این که مخابرات با مکالمه‌ای که افراد انجام می‌دهند، پول خود را بر می‌دارد، بنابراین این امر ارتباطی به کاهش قیمت فلزات ندارد و قاعدتا مخابرات نباید تحت تاثیر جوروانی قرار گیرد.»

مطالعه اولیه جملات بالا فارغ از میزان درستی یا نادرستی، زمانی که از زبان یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شود، مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند چرا که به طور قطع کارشناس مزبور براساس پردازش مجموعه‌ای از اطلاعات و به عنوان یک تحلیل‌گر، اقدام به بیان آنها کرده است، اما این سخنان زمانی که از زبان رییس سازمان بورس اوراق بهادار مطرح می‌شود، صورت دیگری به خود می‌گیرد. باید توجه داشت که رییس سازمان بورس عالی‌ترین نهاد نظارتی بازار سرمایه در کشور است. به بیان دیگر سازمان تحت نظر وی وظیفه نظارت بر نحوه انجام آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های موجود از سوی کلیه فعالان بازار سرمایه را بر عهده دارد و هر گونه اظهار نظر در خصوص ارزندگی یا عدم ارزندگی سهام شرکت‌ها، شائبه جانبداری مقامات مسوول در بازار سرمایه از یک شرکت خاص را تداعی می‌کند. در حقیقت سازمان بورس و رییس آن، نقش داور را در میدان بورس ایفا می‌کنند و داور مسابقه نمی‌تواند از یک تیم یا فرد خاص به واسطه عملکرد فرضا خوب آن جابنداری کند.

در رابطه با سخنان رییس سازمان بورس در خصوص مخابرات نیز باید بیان کرد هر چند مخابرات از مکالمات تلفنی درآمد کسب می‌کند، با سایر شرکت‌های بورسی تفاوت ذاتی دارد، ارتباطی با کاهش قیمت فلزات ندارد و .... اما قطعا از رکود اقتصاد و کاهش درآمد آحاد جامعه تاثیر می‌پذیرد.

به بیان دیگر براساس اصول اولیه علم اقتصاد، زمانی که درآمد آحاد جامعه به صورت اسمی یا واقعی کاهش می‌یابد، تقاضای آنها برای کلیه کالاها و خدمات از جمله مکالمه با تلفن کاهش می‌یابد. وضعیتی که در نیمسال اول ۸۷ و پیش از تعمیق رکود اقتصادی داخلی برای مخابرات در مقایسه با نیمسال اول ۸۶ نیز قابل مشاهده است. شرایطی که می‌تواند در صورت تداوم رکود فعلی، در سال آینده بیش از پیش تشدید شده و منجر به افت سودآوری مخابرات در سال ۸۸ شود.اما در این میان از رییس سازمان بورس باید پرسید: در صورتی که سودآوری مخابرات در سال جاری وآینده و میزان رشد آن نتواند انتظارات سهامداران را برآورده کند که در نتیجه آن قیمت سهام شرکت کاهش یابد و در همین حال برخی از سهامداران حقیقی با استناد به صحبت‌های رییس سازمان بورس اقدام به خریداری سهام کرده و متضرر شوند، چه کسی پاسخ‌گوی زیان سهامداران خواهد بود؟شایسته است مسوولان سازمان بورس به دلیل نقش تعیین کننده خود در بازار سرمایه، به جای جانبداری از یک شرکت خاص که شائبه نگرانی از افت شاخص‌ها را به ذهن متبادر می‌کند، در خصوص شرکت‌ها، نگران شفافیت اطلاع‌رسانی پیش از عرضه و کنترل معاملات سهام شرکت پس از عرضه از حیث درصد سهام شناور آزاد، دستکاری احتمالی قیمت‌ها و .... باشند تا از این طریق هم کارآیی بازار سرمایه افزایش یابد، هم سازمان از یک شرکت خاص حمایت نکند.