ابوالفضل متین*
روز دوشنبه که برای افتتاح سامانه جدید بورس به تالار معاملات تشریف آوردید، نگرانی و فریادهای سهامداران جزء و حقیقی بازار بورس را شنیدید و حتما از این همه فریاد و اعتراض سهامدار حقیقی به عمق نگرانی و اضطراب و بی‌پناهی سهامداران که اندوخته و پس‌انداز سال‌های تلاش خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هم‌اینکه به دلایل متعدد از جمله مدیریت ناصحیح بورس، هر روز از ارزش آن کاسته می‌شود، پی بردید.

حتما توجه کردید که چگونه سهامداران، دردمندانه از زیان و از بین رفتن تمام سرمایه خود و ناامیدی در آینده فریاد زدند. آقای وزیر، بورس و بازار سرمایه، متولی می‌خواهد، متولی دلسوز و دردمند که منافع سرمایه‌گذاران و راه‌اندازی بازاری شفاف و کارا و منصفانه را هدف داشته باشد و معتقد به خرد جمعی و کارشناسی و حامی منافع سرمایه‌گذار باشد نه حامی منافع دولت. آقای وزیر، البته سامانه‌ای که شما افتتاح کردید، ضمن تاکید‌بر نیاز بورس به نرم‌افزار جدید، به دلیل عدم‌اطلاع‌رسانی جامع و مناسب و انتخاب زمان نامناسب و راه‌اندازی عجولانه آن، خود یک ریسک جدید به بازار تزریق کرده است و باعث سردرگمی همه فعالان بازار سرمایه شده است که حتما توجه دارید در شرایط فعلی تصمیمات غیرکارشناسی به بازار آسیب بیشتری می‌زند. آقای وزیر، خودتان بعضی از واقعیت‌های بورس را از نزدیک شنیدید و ناراحتی سهامداران و مردم را دیدید. سهامداران جزء از بی‌توجهی دولت به بازار سرمایه ناراحت و عصبانی هستند. سهامداران از بهره‌برداری اجتماعی دولتمردان در دوران رونق بورس و رشد شاخص‌ها و انتساب آن به عملکرد خود و سکوت در زمان حال که حداقل 20میلیارد دلار از ارزش بازار کاسته شده است، ناراحت هستند.مردم از فروش چندین هزارمیلیارد تومان سهام در قالب اصل 44 توسط دولت و خروج نقدینگی از بازار و عدم تزریق بخشی از آن به بازار جهت رونق مجدد آن عصبانی هستند.سهامداران از لغو مجمع انتخاب هیات‌مدیره ملی مس و نحوه برگزاری مجمع مخابرات و تقسیم سود مشروط توسط مجمع که بالاترین رکن یک شرکت است و انتقال مالکیت بدون انتقال مدیریت، ناراحتند.
آقای وزیر، در آزادترین اقتصادهای دنیا، در آستانه آسیب جدی به بورس، دولت‌ها دخالت مستقیم می‌کنند و بورس‌ها را نجات می‌دهند. دولت و وزارت اقتصاد ما در این مورد چه کرد؟ کدام حمایت را انجام داد در حالی که شاخص بورس از ۱۲هزار و ۸۰۰واحد به آستانه سقوط به زیر ۹هزار واحد رسیده است، شاخص چقدر باید سقوط کند تا دولت دخالت کند؟ شاخص بورس به شاخص سال ۱۳۸۲ رسیده و حجم معاملات به کمتر از ۲میلیارد تومان در روز رسیده است. صنعت کارگزاری، شرکت بورس، سهامداران، همه و همه با رکود و زیان مواجه خواهند شد.
آقای وزیر، بازار سهام مرکز اعتماد عمومی است، نباید آن را به حال خود رها کرد. قیمت‌ها به کف می‌رسد ولی آیا اعتماد عمومی که از بین رفته، قابل بازگشت است؟
آیا دولت می‌تواند نسبت به رشد بیکاری، فساد، فقر، بی‌سوادی، و ... سکوت کند؟ قطعا برخورد می‌کند، اقدام می‌کند، چرا که دولت در قبال مردم مسوول است، آیا دولت در قبال بازار سرمایه مسوول نیست؟ آیا در قبال سهامداران مسوول نیست، آیا سهامداران بخشی از بازار سرمایه نیستند؟آقای وزیر، سهامداران جزء به اندازه کافی از تخلف بعضی از مدیران شرکت‌های بورسی و عدم برخورد به موقع و قانونی با متخلفان از سوی سازمان بورس، زیان دیده‌اند که اینک با افت شاخص‌ها و قیمت‌های سهام در این روزها نباید تنها گذاشته شوند. آقای وزیر، متاسفانه مشاور اقتصادی دولت اعلام می‌کند که حال بورس خوب است و دولت در بورس دخالت نمی‌کند! آیا افت روزانه شاخص‌ها، شاخص ۹هزار واحدی، حجم معاملات روزانه ۲میلیارد تومان و کاهش ۲۰میلیارد دلاری ارزش بورس، نشانه مساعد بودن احوال بورس کشور است؟اینگونه اظهارنظرها نشان می‌دهد که بورس جزیره فراموش شده است. البته نوع عملکرد مدیریت سازمان بورس باعث این گونه اظهارنظرها می‌شود، چرا که هنوز نتوانسته‌اند، اهمیت و جایگاه بورس را برای مسوولان اقتصادی کشور به درستی تدوین کنند. در بورس سایر کشورها، در هنگامه فشار فروش و سقوط شاخص‌ها، کنگره و دولت و همه مسوولان، یک صدا به کمک بورس می‌آیند، چرا که اهمیت بورس و جایگاه آن و خطرات اجتماعی عدم توجه به آن به خوبی برای آنان تدوین و تشریح می‌شود. اما به نظر می‌رسد که مدیران بورسی ما، بیان واقعیت‌های بازار به مدیران ارشد کشور را نشانه ضعف مدیریتی خود می‌دانند. آقای وزیر، دولت نمی‌تواند نسبت به بورس بی‌تفاوت باشد، نمی‌تواند تزریق نقدینگی نکند، بازار سرمایه اعتماد عمومی به دولت و اقتصاد کشور است، شاخص بورس، میزان‌الحراره اقتصاد کشور و سرمایه‌گذاری است. آیا دولت می‌تواند نسبت به رکود اقتصادی بی‌تفاوت باشد؟آقای وزیر، از اعتماد عمومی بازار سرمایه حمایت کنید و اجازه ندهید خدشه‌ای به آن وارد شود که بازگرداندن اعتماد عمومی دشوار است و هر چه سریع‌تر با تزریق نقدینگی به بازار رونق دهید که پاسخ سهامداران حمایت همه جانبه از بورس و صنعت داخلی کشور است.
دبیر کانون سهامداران حقیقی