«وزیر» در حلقه سهامداران

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس - افت مداوم شاخص بورس تهران آن‌قدر برای فعالان این بازار تراژدیک شده که قادر است مراسم افتتاح رسمی سیستم جدید معاملاتی را که با حضور وزیر اقتصاد همراه بود، به محلی برای اعتراض سهامداران تبدیل کند.

بنا به گزارش فارس، سهامداران متضرر و عصبانی حاضر در تالار حافظ در شرایطی از همان ابتدای حضور وزیر اقتصاد با همهمه اقدام به اعتراض کردند که به هنگام خروج وی و همراهان از تالار، با احاطه وزیر اقتصاد خواهان حمایت دولت از بورس و رفع مشکلات ناشی از افت قیمت‌ها و شاخص‌ها شدند؛ اما با توجه به عدم امکان توضیحات وزیر و خروج وی از تالار (که به سختی صورت گرفت) اعتراض سهامداران شدت گرفت به طوری که اعتراض سهامداران تشدید شد. براساس این گزارش، این رویداد کم‌سابقه در شرایطی امروز در حضور مسوولان بازار سرمایه رخ داد که اکثر سهامداران بورس کشور به دلیل کاهش شدید قیمت سهام شرکت‌ها در چند ماه اخیر با زیان سنگینی مواجه شده‌اند.دسته‌ای از سهامداران تالار حافظ در شرایطی از دولت و مقامات مسوول می‌خواهند که به بورس توجه ویژه‌ای کنند که گروهی دیگر درباره مسائلی چون رفع گره‌های معاملاتی، عدم تعیین تکلیف سود سالانه شرکت مخابرات (که قرار است دولت در خصوص توزیع سود ۱۳تومانی هر سهم مخابرات تصمیم‌گیری کند)، کاهش شدید قیمت سهام شرکت‌های مشمول اصل ۴۴، عدم آزادسازی قیمت سیمان، افزایش نیافتن نرخ سنگ‌آهن و ... اعتراضاتی داشتند. این مراسم با حضور سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد در کنار رییس و اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس همراه بود.

ما فقط رشد می‌کنیم!

به گزارش «ایران بورس» در ابتدا سید‌شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مقایسه بورس تهران و دیگر بورس‌های دنیا گفت: در مقایسه‌ای از تحولات مالی کشورهای اروپایی با تحولات بورس ایران متوجه می‌شویم که آرامش نسبی در بازار مالی ما وجود دارد که قابل قیاس با سایر نقاط دنیا نیست. وی با اشاره به گزارشی که دکتر صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به شورای عالی بورس ارائه کرده است، گفت: قیمت سهام طی سال‌جاری میلادی در بازارهای مالی جهانی ۴۰ تا ۸۰درصد افت کرده است، در صورتی که با مقایسه و بررسی بازار سرمایه ایران در همین دوره شاهد رشد شاخص هستیم.

بورس تهران حباب ندارد...

وزیر اقتصاد در مورد شرایط اقتصادی که برای بورس تهران پیش آمده است، گفت: آنچه که در اقتصاد ایران در چند سال اخیر اتفاق افتاده، قابل پیش‌بینی بوده است. به دنبال کاهش قیمت انرژی برخی از محصولات که به دلیل افزایش قیمت انرژی، حاشیه سودی را به دست آوردند، اما به دنبال نزول انرژی این حاشیه سود هم کاهش یافت. در واقع صنایع کانی و فلزی در بورس ما سهم عمده‌ای دارند، این کاهشی که در بورس ما اتفاق افتاده از وضعیت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در این صنایع که با قیمت جهانی در ارتباط می‌باشند، نشات گرفته است. وی با تاکید بر مساله وجود حباب در سایر بورس‌های دنیا افزود: ما در بورس تهران حباب نداریم. برای شرایط موجود بازار سرمایه جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و این امر طبیعی است.

همچنان دولتی‌ها را عرضه می‌کنیم

وی در مورد ادامه واگذاری سهام شرکت‌ها در بورس اظهار داشت: قطعا ادامه واگذاری‌ها با اندیشیدن تمهیدات لازم صورت می‌گیرد، با توجه به شرایط موجود روانی با همکاری فعالان بازار و همفکری که صورت گرفت مانع از این شدیم که جو روانی بیهوده در بازار ایجاد شود. وی ابراز امیدواری کرد: در آینده هم در هر دو بخش عرضه و تقاضا مدیریت لازم را انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که عرضه در جهت رونق بازار صورت گیرد و برای ایجاد آن تمهیدات لازم از وجود بازارگردان و بازارسازها نیز بهره می‌بریم.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در بازارهای مالی جهان به رغم بحرانی که اخیرا اتفاق افتاده، در دهه گذشته رشد بسیار فوق‌العاده‌ای صورت گرفته است. تجربه هم نشان می‌دهد که برای اقتصادی مانند اقتصاد ایران با شرایط موجود ظرفیت‌ها خیلی بیشتر است.

افزایش نظارت

وزیر اقتصاد با اشاره به محدودیت‌هایی که تاکنون بازار سرمایه داشته است، گفت: تا قبل از افتتاح سیستم معاملاتی جدید در بازار سرمایه حداکثر ۴۵۰ ایستگاه معاملاتی می‌توانستند به سامانه معاملاتی وصل شوند، این در شرایطی است که تعداد شهرستان‌ها و شهرهای ما بیشتر از این تعداد بود، اما سامانه جدید معاملاتی این ظرفیت را تا ۲۰۰۰ ایستگاه معاملاتی افزایش می‌دهد.

وی از جمله تفاوت‌های دیگر این نرم‌افزار جدید را افزایش ظرفیت معاملات روزانه در بورس از ۲۰ هزار به ۵۰هزار دانست و تصریح کرد: امکان گزارش‌گیری‌های نظارتی را این نرم‌افزار فراهم می‌کند. وی ویژگی‌ دیگر این نرم‌افزار را فراهم کردن امکان تطبیق با سایر بورس‌ها عنوان کرد.

بهره‌مندی از کاهش قیمت‌ها

وی در خصوص تزریق نقدینگی در بازار گفت: ما اساسا با توجه به شرایط بازار، مانند کشورهای دیگر چنین نیازی را حس نمی‌کنیم، ولی مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهیم و یکی از دلایل کاهش قیمت سهام در کشور ما این است که قیمت محصولات صاحبان سهام در دنیا کاهش پیدا کرده است و اثر مثبت یعنی تورم وارداتی کم‌کم کاهش پیدا می‌کند و عموم مردم از کاهش قیمت‌ها بهره‌ند می‌شوند.

از خریداران «اصل ۴۴» حمایت می‌کنیم

وی به مشکلات خریداران سهام اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: بنده به عنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی با توجه به اراده و عزم دولت بر توسعه فعالیت‌های بخش‌خصوصی، از حقوق تمام افرادی که از سهام اصل ۴۴ خرید می‌کنند، با نهایت جدیت حمایت می‌کنم و عزم دولت و شخص رییس‌جمهور هم همین است. ما با برخی از افراد که سهام را خریدند و مشکلاتی داشته‌اند جلساتی داشتیم و سعی کرده‌ایم با در نظر گرفتن حقوق بیت‌المال از حق خریداران نیز حمایت کنیم.

ما به فکر بازاریم!

وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص اقداماتی که در جهت حمایت از بازار سرمایه صورت گرفته است، گفت: ما به فکر بازار سرمایه هستیم و کارهایی به منظور حمایت از بورس صورت گرفته مانند تهیه لایحه دو فوریتی و تقدیم آن به دولت، توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید که این اقدامات موجبات توسعه بازار سرمایه را فراهم می‌کند. در ادامه رییس سازمان بورس علی صالح‌آبادی گفت:‌ این سیستم طبعا مکانیزم‌های جدید معاملاتی را ایجاد می‌کند و طبیعی است که روزهای اول تفاوت‌هایی با سیستم معاملاتی قبلی دارد، اما به زودی مشکلات این سیستم رفع می‌شود.وی ادامه داد: قابلیت‌های سامانه معاملاتی جدید و نسبت آن به سامانه قدیم به مراتب بیشتر است و امکان افزایش معاملات، سرعت و نظارت بیشتر را فراهم می‌کند.

تالار تحت ویندوز!

در ادامه «علی صحرایی»، مدیر بازار شرکت بورس در خصوص ویژگی‌های سامانه معاملاتی جدید در بورس گفت: سامانه معاملاتی جدید بورس تهران که تحت عنوان «جم» نامگذاری شده است، امکانات قابل توجهی دارد که در ۱۴ بورس معتبر دنیا در حال استفاده است، از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی همزمان چندین بازار، مانند (بازار معاملات عادی، بلوک، جبرانی، توافقی و خرده‌فروشی) اشاره کرد. این سیستم تحت ویندوز کار می‌کند و امکان گزارشگری در آن خیلی راحت‌تر است و کاربر می‌تواند به راحتی از سیستم آن استفاده کند.همچنین امکان دریافت سفارش‌های موجود در بورس‌های دنیا روی آن تعبیه شده و بستر انجام معاملات الکترونیکی در آن فراهم است.

ایستگاه‌های معاملاتی را زیاد می‌کنیم

صحرایی ویژگی دیگر این سیستم را امکان انجام ۱۵۰هزار معامله در روز دانست و تاکید کرد: با راه‌اندازی این سیستم امکان افزایش ایستگاه‌های معاملاتی فراهم می‌شود و به این شکل شرایط دسترسی تمام ایرانیان داخل و خارج از هر مکانی به بورس ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: سیستم جدید از سرعت قابل توجهی برخوردار است و قابلیت نظارتی هوشمند طراحی شده و بخش مجزایی تحت عنوان «آرامیس» برای آن دیده شده که امکان طراحی گزارش‌های خاص و هشدار دادن به ناظران را دارد.

با «جم» جهانی می‌شویم

همچنین «حسین خزلی خرازی»، دبیر کانون کارگزاران هم مهم‌ترین تفاوت نرم‌افزار فعلی را بالا بودن قدرت تماس آن با سایر نقاط کشور دانست و افزود: با استقرار سامانه معاملاتی جدید امکان معامله سهام در سایر شهرهای دیگر تسهیل شد.

وی در پاسخ به این که در کانون کارگزاران در خصوص مزایا و معایب این طرح بررسی‌هایی صورت گرفته گفت: این طرح معایب خاصی ندارد. معامله‌گران زمان می‌خواهند تا خود را با بازار سرمایه جدید تطبیق دهند و این سیستم در توسعه بازار سرمایه بسیار موثر است و سرمایه‌گذاران می‌توانند از اقصی نقاط دنیا به کارگزاران خود سفارش دهند و معاملات به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد.