گروه بورس- ورود به تالار شیشه‌ای ۲۵/۸/۸۵، خروج ۲ سال بعد به اضافه ۲ روز بیشتر؛ یعنی ۲۷/۸/۸۷.

شاید دو سال تکیه زدن بر صندلی مدیرعاملی شرکت بورس آن قدرها کافی نباشد که بتوانیم به کارنامه مدیر آن نمره قبولی یا رد بدهیم، ولی فعلا خبر روشن این است: «علی رحمانی»، دیگر مدیر عامل بورس نیست و «حسن قالیباف اصل» جانشین او است و کسی است که فعالان بازار سرمایه باید به انتظار بنشینند تا وی برنامه‌های خود را برای این بازار ۵۵میلیارد دلاری اعلام و اجرا کند. در این ۲سال چه گذشت...

آن زمان که «رحمانی» سکان بورس تهران را در دست گرفت، تنها ۵ ماه از ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی گذشته بود و همین تقارن خود گویای راه دشوار برای مدیرعامل تازه بود. چراکه مطابق ابلاغیه اصل ۴۴ بسیاری از شرکت‌هایی که برای سال‌ها دولتی بودند، باید حضور سهامداران خصوصی را در خود تجربه می‌کردند و بورس هم آن گزینه‌ای بود که باید راه را برای این مهم هموار می‌کرد.

در همین راستا، طی ۲ سالی که گذشت، بسیاری از شرکت‌های بزرگ دولتی از جمله «فولاد مبارکه اصفهان»، «فولاد خوزستان»، «فولاد خراسان»، «پتروشیمی فن‌آوران»، «کشتیرانی»، «مخابرات» و ... بر تابلوی بورس تهران نشستند و فعالان تالار شیشه‌ای شاهد تنوع صنایع در بورس تهران بودند. نکته جالب در عرضه شرکت‌هایی که انجام شد، وابستگی آنها به قیمت‌های جهانی بود، چرا که به فراخور درج نام آنها در بورس و رشد قیمت‌های جهانی، تولیدات آنها شتاب زیادی به خود گرفت و این گونه شد که شاخص‌های بورس تهران هم روند صعودی در پیش گرفتند.

رشد ارزش روز بورس تهران و تنوع شرکت‌ها و صنایع فعال در این بازار جزو مهم‌ترین مزایای ورود شرکت‌های دولتی به بورس به شمار می‌روند. البته روی دیگر عرضه شرکت‌ها را هم نباید نادیده گرفت که پرحاشیه‌ترین آن هم در مورد مخابرات خود را نشان داد.

وجود ابهامات جدی در صورت‌های مالی این شرکت وقتی در کنار درصد سهام شناور آزاد پایین سایر شرکت‌های عرضه شده قرار می‌گیرد، تنها نقطه ضعف شرکت بورس در عرضه‌ها را پررنگ می‌کند. البته رحمانی هنوز به شفاف نبودن عرضه مخابرات اعتقادی ندارد. در کنار دیگر اتفاقات مهمی که طی این دو سال به وقوع پیوست، پررنگ شدن بحث‌های مرتبط با راه‌اندازی مرکز مالی ایران بود. ارتباط با بورس‌های بین‌المللی که شکل جدی‌تر آن پیگیری عرضه سهام ملی مس در بورس مالزی بود، هم در همین راستا انجام شد.

سهامداران چقدر سود گرفتند؟

عملکرد رحمانی در سال مالی ۸۶ نشان می‌دهد که سهامداران این شرکت ۴۵۸ ریال سود به ازای هر سهم به خانه برده‌اند. این در حالی است که طی ۶ ماهه امسال، شرکت توانسته ۳۶۲ ریال پوشش EPS خود را به انجام برساند. از طرفی درآمد حاصل از کارمزدهای شرکت هم طی ۶ ماهه امسال معادل کل رقم کارمزد سال قبل است.

اما چه خبر از شاخص؟

شاخص‌های دوگانه بورس تهران هم طی این دو سال فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کردند. به‌طوری که آن زمان که رحمانی مدیرعامل شد، شاخص قیمت معادل ۹هزار و ۶۷۴ واحد بود که در حال حاضر این شاخص عدد ۹هزار و ۹۲۶ واحد را تجربه می‌کند و این یعنی ۶/۲درصد رشد طی دو سال. در سوی دیگر ماجرا شاخص بازده نقدی و قیمت هم رشد ۳۳درصدی را تجربه کرده است، چراکه در حال حاضر این شاخص معادل ۴۰هزار و ۱۸ واحد است، در حالی که این شاخص دو سال پیش ۳۰ هزار و ۱۴۴ واحد بود.

به مجموعه این عملکردها اضافه کنیم: تدوین دستورالعمل رفع گره معاملاتی، اخراج ۳۶ شرکت، طبقه‌بندی جدید تابلوهای بورس، افزایش دامنه نوسان قیمت و....