«شپنا»امروز بازگشایی می‌شود

گروه بورس - معصومه طاهرخانی:در حالی مدیرعامل «پالایش نفت اصفهان» از نهایی نشدن توافقات میان «پالایش و پخش» و «سازمان بورس» بر سر نرخ فروش محصولات سخن می‌گوید که یکی از مقامات سازمان بورس از نهایی شدن توافقات به نفع سازمان بورس خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ما، بحث‌های زیادی حول نماد معاملاتی «شپنا» که از ۲۵ تیر ماه امسال تاکنون بازگشایی نشده، در بازار شنیده می‌شود.حتی انتشار خبرهایی مبنی‌بر بازگشایی زودهنگام در کنار عرضه‌های بلوکی نیز تاکنون نتوانسته گوشه‌ای از ابهامات بازار را نسبت به این نماد حل کند.

شروع ماجرا با دو قرارداد

قراردادهایی که در گزارش‌های مالی «شپنا» منتشر شده به صورت صریح به این امر اشاره دارد که شرکت تا ۵سال قرارداد استفاده از یارانه دولتی را روی مواد اولیه و از طرفی دیگر قرارداد برای فروش محصولات خود دارد.

در متن قرارداد شرکت که روی مواد اولیه متمرکز است، این گونه آمده است:

«طبق قرارداد شماره (۸۸۸-۸۷-۸۲/پ ن الف) از ابتدای فروردین‌ماه ۸۶ بهای هر بشکه نفت خام تحویلی به شرکت پالایش نفت اصفهان در هر ماه برابر است با میانگین بهای هر بشکه نفت خام محموله‌های صادراتی از مبادی اولیه صادرات در همان ماه ضرب در ۹۴ درصد که مدت این قرارداد ۵ساله است.»

همچنین قراردادی که در خصوص نرخ فروش محصولات شرکت منتشره شده به شرح زیر است:

«طبق قرارداد (۸۹۰-۸۷-۸۲/پ‌ن‌الف) از ابتدای فروردین ماه سال ۸۶ به مدت ۵ سال قیمت محصول تحویلی توسط فروشنده (شرکت پالایش نفت اصفهان) به خریدار (پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی) بر اساس میانگین وزنی قیمت‌های وارداتی یا صادراتی حسب مورد و در صورت نبود قیمت وارداتی یا صادراتی میانگین ماهانه قیمت صادراتی خلیج فارس FOB در آن ماه خواهد بود که توسط وزارت نفت تعیین می‌شود. همچنین میانگین نرخ فروش ارز (دلار آمریکا و یورو) اعلام شده توسط بانک مرکزی در ماه مورد نظر یا نرخ مورد توافق خواهد بود. با این حال سهامداران و فعالان بازار با مراجعه‌های روزانه به سایت رسمی سازمان بورس، منتظر درج گزارش‌های مالی شرکت هستند، ولی هنوز خبری از توافقات رسمی نیست.

تعریف‌های چند‌گانه از «نرخ فروش آزاد محصولات»

اما «امیر حمزه مالمیر»، رییس اداره نظارت بر ناشران بورس نظرات جالبی را در خصوص دلایل بسته ماندن طولانی مدت نماد اولین شرکت مشمول اصل ۴۴ وزارت نفت مطرح کرده است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که پرسید: چه توافقاتی بین سازمان با شرکت «پالایش و پخش» بر سر نرخ محصولات به دست آمده؟ گفت: مطابق توافقات، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید بر اساس قانون بودجه عمل کند. بحث اعطای یارانه‌ها که با وجود قرارداد ۵ساله مشکلی ندارد و سالانه براساس رقمی که در بودجه عمومی کشور می‌آید، تعیین می‌شود.

اما بحث اصلی روی نرخ فروش محصولات است که قرار شد بخشی از محصولات به صورت چندنرخی باشد.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید «شپنا» بنزین خود را با سه نرخ یارانه‌ای، آزاد و بنزین مناطق مرزی به فروش می‌رساند. بحث اصلی روی تعریف از نرخ فروش آزاد است.

تعریفی که از نظر سازمان بورس در خصوص نرخ فروش آزاد مطرح است، همان نرخ FOB خلیج‌فارس است ولی مدیران «پالایش و پخش» معتقدند که منظور از نرخ فروش آزاد، قیمتی است که به دست مصرف‌کننده می‌رسد یعنی همان بنزین عادی لیتری ۴۰۰تومان و بنزین سوپر لیتری ۵۴۰تومان.

ما برنده نهایی هستیم!

وی در جواب این سوال که توافقات در نهایت به کجا ختم شده، گفت: این مساله هنوز در مرحله بررسی است ولی تصور من بر این است که با توجه به روند جلسات، نتیجه نهایی تا حد زیادی به دیدگاه‌های ما نزدیک باشد.

وی در جواب این سوال که چرا بعد از عرضه ۵درصدی سهام «شپنا» به یکباره تعبیرهای مختلف از نرخ فروش محصول مطرح شده، گفت: قیمت‌گذاری برای نرخ فروش محصولات شرکت تنها برعهده «پالایش و پخش» نیست، بلکه این نرخ در شورای قیمت‌گذاری مرکب از وزرای اقتصاد، نفت و... تعیین می‌شود.

اطلاعات منتشره در مجمع معتبر نیست

وی در جواب سوال دیگر خبرنگار که پرسید: شایعه تغییر صورت‌های مالی شرکت در بازار به صورت جدی شنیده می‌شود. تغییر صورت‌های مالی سه‌ماهه مطرح شده در مجمع که بر اساس آن شرکت توانسته بود طی این مدت ۶۵ تومان از ۱۰۲ پیش‌بینی سود خود را محقق کند، نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: اطلاعاتی که در مجمع شرکت به سهامداران ارائه شد توسط ما بررسی نشده بود، بنابراین نمی‌تواند قابل استناد و اتکا باشد.در نهایت بعد از اینکه ما اطلاعات را بررسی کردیم، تغییراتی در صورت‌ها ایجاد شد. از طرفی مدیران شرکت‌ هم نباید گزارش‌های خام را در مجمع ارائه می‌کردند.

« مالمیر» در پاسخ به این سوال که «نماینده سازمان بورس که در مجمع حضور داشت این گزارش را تایید کرد» گفت: این گونه نیست و بازار نباید به اطلاعاتی که توسط سازمان مورد بررسی قرار نگرفته، اتکا کند.وی در ادامه به تاخیر شرکت در روند ارسال اطلاعات اشاره کرد و گفت: طبق توافقی که هفته پیش حاصل شد، قرار بر این بود که اطلاعات تا چهارشنبه هفته گذشته به دست ما برسد تا مقدمات بازگشایی نماد را فراهم کنیم، ولی شرکت در ارسال اطلاعات تعلل کرد.

۶۵تومان پوشش سه ماهه را فراموش کنید!

در همین حال «منوچهر آقانژاد» مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص روند نهایی ارائه اطلاعات شرکت به بورس گفت: جلسات و مذاکرات با پالایش و پخش نهایی شده و ما پیش‌نویس گزارش‌های خود را روز گذشته به بورس فرستادیم.

وی اضافه کرد: بهتر است بازار گزارش‌های سه ماهه که در مجمع ارائه شد و حاکی از پوشش ۶۵تومانی می‌داد را فراموش کند، چرا که ما اطلاعات جدید را به زودی به بازار اعلام خواهیم کرد که البته پیش بینی است که قابل دسترس و تحقق است.

نگرانی بورس را رفع کردیم

« آقانژاد» در گفت‌و‌گوی دیگری با «فارس»، اظهار داشت: با توجه به توضیحاتی که قبلا به سازمان بورس داده شده بود و همچنین رفع نگرانی‌های بورس در خصوص سودآوری شرکت، مشکلی در بازگشایی قریب‌الوقوع نماد وجود ندارد.

وی به انجام تغییراتی در صورت‌های مالی سال ۸۷ و پیش‌بینی سود سهام پالایش نفت اصفهان اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییر برخی آیین‌نامه‌ها و همچنین دریافت یارانه از دولت، نگرانی‌های سازمان بورس مرتفع شده و از طرف دیگر وضعیت

سود آوری این شرکت نسبت به اطلاعات ارائه شده قبلی بهبود یافته و درصد پوشش سود سه ماهه نیز افزایش پیدا کرده است.