سنا - معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: متوسط بازدهی هشت صندوق سرمایه‌گذاری در طول یک ماه گذشته، بیش از سه برابر متوسط بازار بوده است. دکتر «قاسم محسنی» در نشست مطبوعاتی سمینار صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری اظهار داشت: متوسط بازدهی هشت صندوق سرمایه‌گذاری در سهام در طول یک ماه گذشته ۷/۱۶درصد بوده، اما متوسط بازدهی بازار دراین مدت ۵درصد بوده است.

وی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار از اواخر سال گذشته صدور مجوز تاسیس و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را آغاز کرده است، افزود: هم اکنون ۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بازار فعال هستند که ارزش آنان تا اواخر هفته گذشته به ۱۲۰میلیارد ریال رسیده است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تاکنون ۶۵۱ سرمایه‌گذار حقیقی و ۴۰ سرمایه‌گذار حقوقی جذب صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده‌اند. وی به حمایت وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و اظهار داشت: دکتر حسینی معتقد است که یکی از راه‌های گسترش بازار سرمایه، توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است تا عموم مردم بتوانند به صورت غیر مستقیم وارد بورس شوند.

دکتر محسنی با بیان اینکه سه گروه (سرمایه‌گذاران، بازار و سرمایه‌گذاران خارجی) می‌توانند از مزیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند، گفت: مدیریت حرفه‌ای صندوق‌‌ها، ‌امکان تنوع‌سازی سهام سرمایه‌گذاران، صرفه‌جویی ناشی از مقیاس و بهره‌مندی از برخی امکانات را از مهم‌ترین ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری اعلام کرد.

وی افزایش نقدشوندگی در بازار را یکی از مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مدت فعالیت خود حدود ۴۰۰درصد گردش سهام داشته‌اند که این امر می‌تواند باعث افزایش نقدشوندگی بازار شود.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین مقررات لازم برای نظارت، منطقی شدن قیمت‌ها، تعدیل برخی محدودیت‌ها، دیدگاه‌های بلندمدت‌تر نسبت به بازار و افزایش تقاضا برای افشای اطلاعات شرکت‌ها را از دیگر ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای بازار سرمایه اعلام کرد.

دکتر محسنی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهادی را به هیات دولت مبنی بر کاهش محدودیت‌های سرمایه‌گذاران خارجی، زمانی که از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه می‌شود، ارائه کرده است که این امر شرایط را برای حضور خارجیان در بورس تسریع خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: نخستین سمینار نهادهای مالی با هدف معرفی و شناساندن صندوق‌های سرمایه‌گذاری، روز هفتم شهریورماه امسال در تهران برگزار خواهد شد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در این سمینار عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و چالش‌های پیش روی این صندوق‌ها مورد بحث و تبادل نظر کارشناسان قرار خواهد گرفت.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هم اکنون سه شرکت کارگزاری راهبرد، بانک پاسارگاد و بانک تجارت تقاضای خود را مبنی بر راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به این سازمان ارائه کرده‌اند که این شرکت‌ها پس از پشت سر گذاشتن مراحل قانونی، فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز خواهند کرد.

دکتر محسنی با اشاره به اینکه در حال حاضر سهام شناور آزاد شرکت‌های بورسی ۲۵درصد است، اظهار داشت: اگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بتوانند تا پایان امسال، ۵درصد از سهام شناور آزاد شرکت‌ها را مدیریت کنند، کارنامه قابل قبولی را در نخستین سال فعالیت خود به دست می‌آورند.

وی با بیان اینکه نخستین صندوق سرمایه‌گذاری با سایز بزرگ در هفته دولت فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز خواهد کرد، افزود: شرکت تامین سرمایه نوین درحال فراهم کردن شرایط لازم برای راه‌اندازی این صندوق است.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از تصویب دستورالعمل بازارگردانی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: با آغاز فعالیت این گروه در بازار سرمایه شاهد افزایش نقدشوندگی و کاهش محدودیت‌ها و دامنه نوسان در بورس اوراق بهادار خواهیم بود.

در ادامه این نشست، «رضا کیانی» رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گزارشی از عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را برای حاضران ارائه کرد.

خانخلیلی، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری خبرگان سهام نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با اشاعه فرهنگ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مشترک از سوی افراد جامعه گفت: با توجه به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نهادهای نوپایی در بازار سرمایه ایران محسوب می‌شوند، لازم است نسبت به اطلاع‌رسانی و آموزش اقدام جدی از سوی سازمان بورس اوراق بهادار و متولیان صندوق‌های سرمایه‌گذاری صورت پذیرد. وی در همین راستا برگزاری سمینار صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در شهریورماه سال جاری توسط سازمان بورس اوراق بهادار را گامی مثبت ارزیابی کرد.