اخبار «اخابر» یک روز پس از عرضه
اطلاع‌رسانی مخابرات همچنان ادامه دارد
گروه بورس- سه روز بعد از عرضه سهام مخابرات، فعالان بازار همچنان شاهد انتشار اطلاعات مالی این شرکت روی سایت رسمی شرکت بورس هستند.

به گزارش خبرنگار ما بعد از ابطال 7/62میلیون سهام این شرکت در روز عرضه، سازمان خصوصی‌سازی دیروز تمام این مقدار سهام را در بازار عرضه کرد. با عرضه باقیمانده سهام، دیروز عرضه 5درصدی مخابرات تکمیل شد.
یک‌درصد مخابرات در صف خرید!
صف خرید بیش از 485میلیون سهمی مخابرات از یک سو جو روانی مثبتی را برای سهام این شرکت فراهم کرد و از سوی دیگر سایه سنگینی را روی سایر سهام بازار از جمله چادرملو، معادن و فلزات و ... ایجاد کرد.
قبل از عرضه ۷/۶۲میلیون سهام مخابرات حوالی ساعت ۱۱:۳۰دقیقه اکثر نمادها در حال تجربه فضای مثبتی بودند که بعد از عرضه از سوی سازمان خصوصی‌سازی و خرید بلافاصله این مقدار عرضه از سوی بازار، جو منفی به سوی سهام این شرکت‌ها برگشت.
45ریال دشت روز اول مخابرات
همان‌گونه که استقبال روز قبل بازار از سهام بزرگ‌ترین شرکت مشمول خصوصی‌سازی نوید رشد قیمت سهام این شرکت را طی روزهای آتی می‌داد، دیروز در اولین روز معاملاتی این سهم بعد از عرضه، قیمت ۱۵ ۰۰ریالی مخابرات به ۱۵۴۵ریال رسید. این افزایش قیمت در کنار صف‌های خرید سنگین و عرضه باقی‌مانده سهام بر تعداد سهامدارانی که در صف خرید این شرکت نشستند، اضافه کرد.
«مخابرات» مظلوم در سایت رسمی بورس
در کنار موارد مطرح شده، دیروز سهامداران بورس زمانی که وارد سایت مدیریت و فن‌آوری شرکت بورس تهران (TSETMC) شدند، اثری از اطلاعات مالی مخابرات اعم از EPS، P/E و... ندیدند!
این امر از جمله نکات جالب و در عین حال استثنایی در اطلاع‌رسانی شرکت‌های بورسی به شمار می‌رود.
... و اما خریداران ۵درصد «اخابر»
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگوی خبری که 2 شب گذشته در رسانه ملی انجام داد، تعداد سهام خریداری شده از سوی سهامداران حقوقی و حقیقی را به ترتیب 100میلیون و 7میلیون سهم عنوان کرد که با این حساب بیشترین رقم پرداخت برای مخابرات از سوی حقوقی‌ها 15میلیارد تومان و از سوی حقیقی‌ها بیش از یک‌میلیارد تومان بوده است.
اما سایت رسمی شرکت بورس هم در اطلاعیه‌ای به تشریح خریداران سهام مخابرات پرداخته است. در این اطلاعیه آمده است: «از مجموع ۲میلیارد و ۲۳۰میلیون و ۳۰۰هزار سهام تخصیص یافته، ۸۷۰میلیون سهم معادل ۳۹درصد توسط ۱۶هزار و ۴۸۰ سهامدار حقیقی و یک‌هزار و ۳۶۰میلیون سهم معادل ۶۱درصد توسط ۲۷۹سهامدار حقوقی خریداری شد. کل پرداخت‌های سهامداران حقیقی یک‌هزار و ۳۰۶میلیارد ریال بود و حداقل تعداد سهام خریداری شده یک‌هزار سهم و حداکثر آن ۷میلیون و ۳۲۶هزار سهم بود. سهامداران حقوقی نیز ۲هزار و ۴۰میلیارد ریال سهم خریداری کردند که حداقل تعداد سهام خریداری شده یک‌هزار و ۹۸۰سهم و حداکثر تعداد سهام ۱۱۴میلیون سهم است. ۵نفر اول سرمایه‌گذاران حقیقی ۵/۳درصد و ۵شرکت اول سرمایه‌گذار حقوقی ۸/۳۱درصد از کل سهام عرضه شده را خریداری کرده‌اند. برآورد می‌شود که یک‌سوم سرمایه‌گذاران حقیقی برای اولین بار در بورس سرمایه‌گذاری کردند».
از این به بعد فقط بلوک می‌دهیم
در عین حال مدیران مخابرات از عرضه‌های بلوکی این شرکت طی روزهای آینده خبر می‌دهند.
به گفته مدیرکل روابط عمومی شرکت سهامی مخابرات ایران 51‌درصد باقیمانده از سهام مخابرات به صورت بلوک‌های 10 تا 20‌درصدی در بورس عرضه می‌شود.
«داوود زارعیان» در گفت‌وگو با «فارس»‌ اظهار داشت: «۴‌درصد از باقیمانده سهام به عنوان سهام ترجیحی با قیمت هر سهم ۱۵۰ تومان به کارکنان تعلق می‌گیرد و مابقی سهام به صورت بلوک‌های ۱۰ تا ۲۰‌درصدی به فروش می‌رسد».
وی افزود: «51‌درصد از سهام مخابرات به صورت بلوکی عرضه می‌شود، 20‌درصد سهام عدالت، 20‌درصد هم که در اختیار دولت باقی می‌ماند».
مجوز می‌خواهیم یا نمی‌خواهیم؟
در حالی که رییس سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته از مجوز هیات مدیران برای ادامه عرضه سخن گفته بود، اما مدیرکل روابط عمومی شرکت سهامی مخابرات ایران گفت: «عرضه سهام باقیمانده مخابرات نیازی به گرفتن مجوز از هیات وزیران ندارد و اگر قرار باشد سهام مخابرات به سرمایه‌گذاران خارجی فروخته شود نیاز به مصوبه دولت داریم».
«خارجی»ها در عرضه‌های بلوکی می‌آیند
وی در خصوص خرید سهام توسط سرمایه‌گذاران خارجی از پنج‌درصدی که برای کشف قیمت عرضه شد، افزود: «سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام خرد اقدام نمی‌کنند و احتمالا در عرضه‌های بلوکی شاهد ورود سرمایه‌گذاران خارجی خواهیم بود».
زدوبندی برای فروش نداشتیم
«صابر فیضی»، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران هم در اظهارنظر دیگری که «فارس» آن را منتشر کرده است، گفت: «هیچ هماهنگی برای فروش سهام مخابرات با شبه‌دولتی‌ها انجام نشده بود».
«صابر فیضی»‌ تصریح کرد: «برای فروش سهام ۲/۲میلیارد سهمی مخابرات و روی زمین نماندن بلوک ۵‌درصدی مخابرات هیچ هماهنگی از پیش تعیین شده‌ای با نهادهای سرمایه‌گذاری به عمل نیامد و تمام فرآیند خرید و فروش در اختیار کارگزاران بود.»
دیگر زیان نمی‌دهیم
وی با بیان این مطلب که از ۳۰ شرکت استانی ۲ شرکت در سال ۸۵ و یک شرکت در سال ۸۶ زیان ده بودند، خاطرنشان کرد: «با تاکید بورس مبنی بر کنار گذاشتن ذخیره صندوق بازنشستگی ۴ شرکت زیان ده شدند، اما در سال جاری این۴ شرکت نیز زیان‌ده نخواهند بود.»
کدام کارمند سهام مخابرات می‌گیرد؟
مدیرعامل شرکت مخابرات درخصوص نحوه تخصیص سهام به کارکنان مخابرات گفت: «۵‌درصد از سهام این شرکت فقط به کارکنانی داده خواهد شد که در تیرماه مستقیما از شرکت مادر حقوق دریافت کرده باشند». فیضی ادامه داد: «قیمت هر سهم قابل واگذاری به کارکنان ۱۵۰ تومان و بر اساس ۵ برابر حقوق در قالب وام ۱۰ساله ارائه خواهد شد». وی گفت: «مجمع سالانه مخابرات برای صورت‌های مالی ۸۶ در نیمه اول شهریورماه برگزار خواهد شد.»
عرضه خرد؛ آیا؟
اما رییس سازمان خصوصی‌سازی، خصوصی شدن کامل سهام مخابرات را مشروط به عرضه یک تا ۲درصد دیگر سهام این شرکت دانست و گفت: وضعیت عرضه تدریجی یا بلوکی سهام باقی مانده مخابرات ظرف چند روز آینده توسط دولت مشخص می شود.
وی افزود: تا 4 ماه آینده 50درصد از سهام شرکت مخابرات واگذار می‌شود و این شرکت کاملا خصوصی خواهد شد تا هیات‌مدیره آن از بخش‌خصوصی باشد.وی تصریح کرد: با عرضه یک تا 2درصد دیگر از سهام مخابرات بیش از 51درصد از سهام آن واگذار خواهد شد.
مجمع مخابرات؛ به زودی
همچنین علی صالح آبادی، رییس سازمان بورس نیز طی اظهار نظری گفت: شرکت مخابرات هنوز مجمع سال مالی 86 را برگزار نکرده که این مجمع در آینده‌ای نزدیک تشکیل خواهد شد.
بررسی پذیرش ذوب‌آهن
صالح‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به پیش‌بینی سود 10هزار و 700میلیارد تومان شرکت‌های بورس و برخورداری بورس از ظرفیت‌های رونق اشاره کرد و گفت: موضوع پذیرش شرکت ذوب‌آهن در جلسه روز چهارشنبه جاری هیات پذیرش مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا ظرف دوسه ماه آینده این شرکت نیز وارد بورس شود.
آمادگی کامل برای عرضه سهام پالایشگاه تبریز
صالح‌آبادی تصریح کرد: شرکت پالایشگاه تبریز آماده عرضه در بورس است که عرضه سهام این شرکت در هفته‌های آینده منوط به ارائه سهام شرکت توسط شرکت ملی پالایش و پخش به سازمان خصوصی‌سازی است. وی ادامه داد: بانک‌ها نیز فرآیند پذیرش را طی کرده‌اند، اما به دلیل ساختار پیچیده‌ای که دارند باید ضمن تغییر اساسنامه به سهامی عام از سیستم حسابرسی تعهدی به جای سیستم نقدی استفاده کنند.در همین حال «دنیای اقتصاد» از کارشناسان بازار درخصوص عرضه مخابرات نظرخواهی کرده‌است که در ادامه می‌آید.
کشف قیمت سهام، پدیده‌ای آزمایشگاهی نیست
زینت مرادی‌نیا، یکی از کارگزاران بورس و اوراق بهادار، در خصوص قیمت عرضه سهام مخابرات به خبرنگار ما گفت: کشف قیمت سهام پدیده‌ای نیست که در آزمایشگاه فیزیک یا شیمی تحلیل شود، به هر صورت بازار قیمت سهم را بر اساس تقاضا تعیین می‌کند. وی ادامه داد: قیمت سهام مخابرات نیز بر اساس تامین رضایت خریداران در سطح 150تومان رقم خورد، بنابراین نمی‌توان گفت که با توجه به اصرار بازار در روزهای قبل از عرضه به قیمت 120تومان، قیمت روز شنبه مخابرات کارشناسی نبوده است.
عرضه‌ای متفاوت
وی در پاسخ به این پرسش که عرضه «مخابرات» چه تاثیری بر بازار سهام گذاشته است، تصریح کرد: این عرضه کمی با عرضه‌های قبلی تفاوت داشت، بدین جهت که خریداران این سهم برای تامین نقدینگی برای خرید، نتوانستند از طریق فروش سهام به کار اقدام کنند.
تزریق پول تازه در بازار
مرادی نیا افزود: به این دلیل که اکثر نمادها متوقف بودند و قابلیت نقدینگی در برخی دیگر از سهام به دلیل صف‌های فروش از بین رفته بود، اما خرید سهام «مخابرات» از طریق پول‌های تازه‌ای که فعالان وارد بازار کرده بودند، صورت گرفت. وی معتقد است: تزریق پول تازه در بازار به دلیل افت قیمت سهام متعلق به مالکان بوده است. زیرا اکثر سهامداران چنین ریسکی را برای فروش سهام خود در سطح پایین نکردند.
عصر؛ عصر مخابرات!
این کارگزار فعال بازار سهام در رابطه با وضعیت شرکت مخابرات گفت: به هر حال عصر کنونی، عصر مخابرات است و در دنیا شاهد این هستیم که مخابرات هم‌راستای بانک‌ها به سوی پیشرفت حرکت می‌کند به طوری که Mobile Banking یکی از خدمات مرسوم میان بانک‌ها و مخابرات است.
وی گفت: مخابرات از زمینه‌های خدماتی مناسب برخوردار است و کافی است این امکانات شناسایی شوند.
«مرادی‌نیا» درباره تاثیر اساسی مخابرات در بازار یادآور شد: یکی از ضعف‌های اساسی بازار ما پایین بودن نسبت گردش معاملات است. به طوری که متوسط این نسبت در دنیا معادل 100درصد است، اما این نسبت در بورس ما خیلی پایین است. وی خاطرنشان کرد: قابلیت نقدشوندگی هر سهم بر قابلیت نقدشوندگی کل سهام در بورس اثرگذار است و این امر یک تابع نهایی ایجاد می‌کند. وقتی یک سهم متوقف می‌شود بر وضعیت سایر سهام نیز موثر خواهد بود. «مرادی‌نیا» لازمه بهبود وضعیت بازار سهام را بهبود نقدینگی و افزایش حجم معاملات از طریق راهکارهای جدید دانست.
قیمت متعادل
همچنین «مازیار حقیقی» یک کارگزار دیگر بورس اوراق بهادار درباره عرضه سهام مخابرات در بورس گفت: سهام مخابرات هم در روز اول و هم در روز دوم خریداران فراوانی داشت و با وجود رقم سنگین عرضه، استقبال از آن چشمگیر بود که این نشان‌دهنده قیمت متعادل این سهم در بازار است. وی افزود: اگرچه قیمت‌گذاری سهمی مانند مخابرات با توجه به مزایای این شرکت و برخورداری آن از برخی انحصارها، مشکل‌تر از بقیه است اما با توجه به حجم بالای تقاضای موجود در بازار، قیمت 150 تومان منطقی به نظر می‌رسد.
کنسرسیوم‌ها در راهند
حقیقی سپس گفت: خریداران و سرمایه‌گذاران در انتظار عرضه‌های بعدی این سهم هستند و شنیده می‌شود کنسرسیوم‌هایی برای خرید بلوک‌های احتمالی در آینده تشکیل شده و خریداران جدیدی نیز وارد بازار شده‌اند که تاکنون در بورس سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.
وی افزود: به‌گفته بیشتر کارگزاران وجود پول به‌اندازه کافی در بازار و مشتریان جدیدی که با پول نقد به کارگزاری‌ها مراجعه می‌کردند، نشان از تمایل جدی سرمایه‌گذاران به خرید این سهام دارد.
تشکیل صف‌های سنگین خرید
این کارگزار ادامه داد: باوجود تقاضای انبوه و عرضه کم، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده شاهد تشکیل صف‌های سنگین خرید این سهم در بازار باشیم.حقیقی سپس گفت: باتوجه به‌اخبار منتشر شده درباره سهام مخابرات، اگر بلوک‌ها عرضه شود، عطش برای خرید این سهام و ارزش آن نیز افزایش می‌یابد.وی افزود: عرضه سهامی چون مخابرات از یک‌سو حجم و ارزش بازار را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر وجهه بین‌المللی بهتری را برای ارتباط با دیگر شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی به‌دنبال خواهد داشت.
ساختار ناقص عرضه‌های اولیه
حقیقی با اشاره به حجم مبنای بالای این سهام در بازار گفت: یکی از مشکلات مهم این سهام، حجم مبنای بالای آن است البته وجود ساختار ناقص در عرضه‌های اولیه در مورد این سهم نیز صادق است، زیرا در تمام دنیا موسسات تامین سرمایه، مسوول ورود شرکت‌های جدید به بازارهای مالی هستند، زیرا این موسسات با برخورداری از رویه و ساختار منسجم، شرکت را قبل از ورود به بورس، آماده می‌کنند و برای خرید سهام مازاد و... گمانه‌زنی کرده و مشتری پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد: به دلایل یاد شده، عرضه‌های اولیه در آن کشورها با موفقیت بیشتری همراه است اما ما معمولا در این عرضه‌ها اشکال داریم.
حقیقی گسترش موسسات تامین سرمایه را موجب متفاوت شدن عرضه‌ها و کمک به تسریع خصوصی‌سازی دانست.
کمی تامل لازم بود
«رضا بختیاری» یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه درخصوص زمان عرضه سهام مخابرات گفت: مسوولان امر می‌توانستند کمی صبر کنند تا اطلاعات مالی شرکت به طور کامل ارائه می‌شد.وی افزود: حدود دو سال است که وقتی شرکت‌های بزرگ وارد بازار سهام می‌شوند، ملزم به داشتن بازار گردان هستند. اما درخصوص مخابرات که خود یک هلدینگ بسیار بزرگ محسوب می‌شود این اقدام صورت نگرفته است.بختیاری تصریح کرد: این وضعیت باعث می‌شود که در حالی‌که اکثر خریداران سهام مخابرات افرادی هستند که برای اولین بار اقدام به خرید سهم می‌کنند، در شرایط احساسی بازار به فروش سهام مخابرات دست بزنند. وی افزود: در این صورت اگر قیمت سهام بی‌محابا افزایش یا کاهش یابد، قیمت سهم حالت وارونگی به خود می‌گیرد و کنترل آن بسیار سخت‌تر می‌شود.
«صابر فیضی»‌ تصریح کرد: «برای فروش سهام 2/2میلیارد سهمی مخابرات و روی زمین نماندن بلوک 5‌درصدی مخابرات هیچ هماهنگی از پیش تعیین شده‌ای با نهادهای سرمایه‌گذاری به عمل نیامد و تمام فرآیند خرید و فروش در اختیار کارگزاران بود.»
دیگر زیان نمی‌دهیم
وی با بیان این مطلب که از 30 شرکت استانی 2 شرکت در سال 85 و یک شرکت در سال 86 زیان ده بودند، خاطرنشان کرد: «با تاکید بورس مبنی بر کنار گذاشتن ذخیره صندوق بازنشستگی 4 شرکت زیان ده شدند، اما در سال جاری این4 شرکت نیز زیان‌ده نخواهند بود.»
کدام کارمند سهام مخابرات می‌گیرد؟
مدیرعامل شرکت مخابرات درخصوص نحوه تخصیص سهام به کارکنان مخابرات گفت: «5‌درصد از سهام این شرکت فقط به کارکنانی داده خواهد شد که در تیرماه مستقیما از شرکت مادر حقوق دریافت کرده باشند». فیضی ادامه داد: «قیمت هر سهم قابل واگذاری به کارکنان 150 تومان و بر اساس 5 برابر حقوق در قالب وام 10ساله ارائه خواهد شد». وی گفت: «مجمع سالانه مخابرات برای صورت‌های مالی 86 در نیمه اول شهریورماه برگزار خواهد شد.»
عرضه خرد؛ آیا؟
اما رییس سازمان خصوصی‌سازی، خصوصی شدن کامل سهام مخابرات را مشروط به عرضه یک تا 2درصد دیگر سهام این شرکت دانست و گفت: وضعیت عرضه تدریجی یا بلوکی سهام باقی مانده مخابرات ظرف چند روز آینده توسط دولت مشخص می شود.
وی افزود: تا ۴ ماه آینده ۵۰درصد از سهام شرکت مخابرات واگذار می‌شود و این شرکت کاملا خصوصی خواهد شد تا هیات‌مدیره آن از بخش‌خصوصی باشد.وی تصریح کرد: با عرضه یک تا ۲درصد دیگر از سهام مخابرات بیش از ۵۱درصد از سهام آن واگذار خواهد شد.
مجمع مخابرات؛ به زودی
همچنین علی صالح آبادی، رییس سازمان بورس نیز طی اظهار نظری گفت: شرکت مخابرات هنوز مجمع سال مالی ۸۶ را برگزار نکرده که این مجمع در آینده‌ای نزدیک تشکیل خواهد شد.
بررسی پذیرش ذوب‌آهن
صالح‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به پیش‌بینی سود ۱۰هزار و ۷۰۰میلیارد تومان شرکت‌های بورس و برخورداری بورس از ظرفیت‌های رونق اشاره کرد و گفت: موضوع پذیرش شرکت ذوب‌آهن در جلسه روز چهارشنبه جاری هیات پذیرش مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا ظرف دوسه ماه آینده این شرکت نیز وارد بورس شود.
آمادگی کامل برای عرضه سهام پالایشگاه تبریز
صالح‌آبادی تصریح کرد: شرکت پالایشگاه تبریز آماده عرضه در بورس است که عرضه سهام این شرکت در هفته‌های آینده منوط به ارائه سهام شرکت توسط شرکت ملی پالایش و پخش به سازمان خصوصی‌سازی است. وی ادامه داد: بانک‌ها نیز فرآیند پذیرش را طی کرده‌اند، اما به دلیل ساختار پیچیده‌ای که دارند باید ضمن تغییر اساسنامه به سهامی عام از سیستم حسابرسی تعهدی به جای سیستم نقدی استفاده کنند.در همین حال «دنیای اقتصاد» از کارشناسان بازار درخصوص عرضه مخابرات نظرخواهی کرده‌است که در ادامه می‌آید.
کشف قیمت سهام، پدیده‌ای آزمایشگاهی نیست
زینت مرادی‌نیا، یکی از کارگزاران بورس و اوراق بهادار، در خصوص قیمت عرضه سهام مخابرات به خبرنگار ما گفت: کشف قیمت سهام پدیده‌ای نیست که در آزمایشگاه فیزیک یا شیمی تحلیل شود، به هر صورت بازار قیمت سهم را بر اساس تقاضا تعیین می‌کند. وی ادامه داد: قیمت سهام مخابرات نیز بر اساس تامین رضایت خریداران در سطح ۱۵۰تومان رقم خورد، بنابراین نمی‌توان گفت که با توجه به اصرار بازار در روزهای قبل از عرضه به قیمت ۱۲۰تومان، قیمت روز شنبه مخابرات کارشناسی نبوده است.
عرضه‌ای متفاوت
وی در پاسخ به این پرسش که عرضه «مخابرات» چه تاثیری بر بازار سهام گذاشته است، تصریح کرد: این عرضه کمی با عرضه‌های قبلی تفاوت داشت، بدین جهت که خریداران این سهم برای تامین نقدینگی برای خرید، نتوانستند از طریق فروش سهام به کار اقدام کنند.
تزریق پول تازه در بازار
مرادی نیا افزود: به این دلیل که اکثر نمادها متوقف بودند و قابلیت نقدینگی در برخی دیگر از سهام به دلیل صف‌های فروش از بین رفته بود، اما خرید سهام «مخابرات» از طریق پول‌های تازه‌ای که فعالان وارد بازار کرده بودند، صورت گرفت. وی معتقد است: تزریق پول تازه در بازار به دلیل افت قیمت سهام متعلق به مالکان بوده است. زیرا اکثر سهامداران چنین ریسکی را برای فروش سهام خود در سطح پایین نکردند.
عصر؛ عصر مخابرات!
این کارگزار فعال بازار سهام در رابطه با وضعیت شرکت مخابرات گفت: به هر حال عصر کنونی، عصر مخابرات است و در دنیا شاهد این هستیم که مخابرات هم‌راستای بانک‌ها به سوی پیشرفت حرکت می‌کند به طوری که Mobile Banking یکی از خدمات مرسوم میان بانک‌ها و مخابرات است.
وی گفت: مخابرات از زمینه‌های خدماتی مناسب برخوردار است و کافی است این امکانات شناسایی شوند.
«مرادی‌نیا» درباره تاثیر اساسی مخابرات در بازار یادآور شد: یکی از ضعف‌های اساسی بازار ما پایین بودن نسبت گردش معاملات است. به طوری که متوسط این نسبت در دنیا معادل ۱۰۰درصد است، اما این نسبت در بورس ما خیلی پایین است. وی خاطرنشان کرد: قابلیت نقدشوندگی هر سهم بر قابلیت نقدشوندگی کل سهام در بورس اثرگذار است و این امر یک تابع نهایی ایجاد می‌کند. وقتی یک سهم متوقف می‌شود بر وضعیت سایر سهام نیز موثر خواهد بود. «مرادی‌نیا» لازمه بهبود وضعیت بازار سهام را بهبود نقدینگی و افزایش حجم معاملات از طریق راهکارهای جدید دانست.
قیمت متعادل
همچنین «مازیار حقیقی» یک کارگزار دیگر بورس اوراق بهادار درباره عرضه سهام مخابرات در بورس گفت: سهام مخابرات هم در روز اول و هم در روز دوم خریداران فراوانی داشت و با وجود رقم سنگین عرضه، استقبال از آن چشمگیر بود که این نشان‌دهنده قیمت متعادل این سهم در بازار است. وی افزود: اگرچه قیمت‌گذاری سهمی مانند مخابرات با توجه به مزایای این شرکت و برخورداری آن از برخی انحصارها، مشکل‌تر از بقیه است اما با توجه به حجم بالای تقاضای موجود در بازار، قیمت ۱۵۰ تومان منطقی به نظر می‌رسد.
کنسرسیوم‌ها در راهند
حقیقی سپس گفت: خریداران و سرمایه‌گذاران در انتظار عرضه‌های بعدی این سهم هستند و شنیده می‌شود کنسرسیوم‌هایی برای خرید بلوک‌های احتمالی در آینده تشکیل شده و خریداران جدیدی نیز وارد بازار شده‌اند که تاکنون در بورس سرمایه‌گذاری نکرده‌اند.
وی افزود: به‌گفته بیشتر کارگزاران وجود پول به‌اندازه کافی در بازار و مشتریان جدیدی که با پول نقد به کارگزاری‌ها مراجعه می‌کردند، نشان از تمایل جدی سرمایه‌گذاران به خرید این سهام دارد.
تشکیل صف‌های سنگین خرید
این کارگزار ادامه داد: باوجود تقاضای انبوه و عرضه کم، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده شاهد تشکیل صف‌های سنگین خرید این سهم در بازار باشیم.حقیقی سپس گفت: باتوجه به‌اخبار منتشر شده درباره سهام مخابرات، اگر بلوک‌ها عرضه شود، عطش برای خرید این سهام و ارزش آن نیز افزایش می‌یابد.وی افزود: عرضه سهامی چون مخابرات از یک‌سو حجم و ارزش بازار را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر وجهه بین‌المللی بهتری را برای ارتباط با دیگر شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی به‌دنبال خواهد داشت.
ساختار ناقص عرضه‌های اولیه
حقیقی با اشاره به حجم مبنای بالای این سهام در بازار گفت: یکی از مشکلات مهم این سهام، حجم مبنای بالای آن است البته وجود ساختار ناقص در عرضه‌های اولیه در مورد این سهم نیز صادق است، زیرا در تمام دنیا موسسات تامین سرمایه، مسوول ورود شرکت‌های جدید به بازارهای مالی هستند، زیرا این موسسات با برخورداری از رویه و ساختار منسجم، شرکت را قبل از ورود به بورس، آماده می‌کنند و برای خرید سهام مازاد و... گمانه‌زنی کرده و مشتری پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد: به دلایل یاد شده، عرضه‌های اولیه در آن کشورها با موفقیت بیشتری همراه است اما ما معمولا در این عرضه‌ها اشکال داریم.
حقیقی گسترش موسسات تامین سرمایه را موجب متفاوت شدن عرضه‌ها و کمک به تسریع خصوصی‌سازی دانست.
کمی تامل لازم بود
«رضا بختیاری» یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه درخصوص زمان عرضه سهام مخابرات گفت: مسوولان امر می‌توانستند کمی صبر کنند تا اطلاعات مالی شرکت به طور کامل ارائه می‌شد.وی افزود: حدود دو سال است که وقتی شرکت‌های بزرگ وارد بازار سهام می‌شوند، ملزم به داشتن بازار گردان هستند. اما درخصوص مخابرات که خود یک هلدینگ بسیار بزرگ محسوب می‌شود این اقدام صورت نگرفته است.بختیاری تصریح کرد: این وضعیت باعث می‌شود که در حالی‌که اکثر خریداران سهام مخابرات افرادی هستند که برای اولین بار اقدام به خرید سهم می‌کنند، در شرایط احساسی بازار به فروش سهام مخابرات دست بزنند. وی افزود: در این صورت اگر قیمت سهام بی‌محابا افزایش یا کاهش یابد، قیمت سهم حالت وارونگی به خود می‌گیرد و کنترل آن بسیار سخت‌تر می‌شود.