گروه بورس- علیرضا باغانی: در حالی که از سوی برخی منابع خبری اعلام شده بود که وزیر صنایع و معادن صبح روز گذشته در نشستی پیرامون افزایش نرخ کنسانتره سنگ‌آهن تصمیم‌گیری می‌کند، دیروز منابع خبری از تعویق برگزاری این نشست خبر دادند.

بر این اساس، این نشست برای مدتی نامعلوم به تعویق افتاد که در ظاهر دلیل عمده آن تشکیل صف فروش برای سهام فولادی‌ها در بازار بوده است.

به نوشته خبرنگار ما، دیروز شرکت فولاد مبارکه حدود ۶۰میلیون صف فروش داشت که به اعتقاد برخی از کارشناسان این موضوع ناشی از یک تصمیم گیری احساسی است نه براساس دلایل منطقی. با این حال رییس هیات مدیره چادرملو با بیان اینکه برای افزایش نرخ کنسانتره سنگ‌اهن نشستی برگزار نشده است، گفت: «ما خواستار مهیا شدن شرایط لازم برای عرضه سنگ‌آهن در بورس هستیم».

این در شرایطی است که «ایمیدرو» و سازمان بورس با ورود این محصول به بورس فلزات موافق نیستند.

«احمدزاد اصل» می‌گوید: «نرخ کنسانتره سنگ‌آهن مدتی است که در مزایده‌ها افزایش یافته و حتی به نرخ ۶۰ تا ۶۵هزار تومان نیز فروخته شده است، اما با توجه به شرایط موجود و خصوصی‌ شدن شرکت‌های فولادی و عرضه محصولات فولادی به قیمت‌های روز جهانی، عرضه سنگ‌آهن در بورس و آزادسازی نرخ آن ضروری است.»

این در شرایطی است که مدیرعامل فولاد مبارکه دیروز به خبرنگار گروه بورس فلزات دنیای اقتصاد گفته است که خرید سنگ‌آهن به قیمت بازارهای داخلی، یکی از مزیت‌های تولید فولاد در کشور است. اما در ادامه احمدزاد اصل با بیان اینکه افزایش نرخ خواسته اصلی تولیدکنندگان سنگ‌آهن نیست، گفت: «شرایط باید به سمتی حرکت کند که دولت چاره‌ای جز ورود سنگ‌آهن به بورس نداشته باشد و ما خواستار آن هستیم که نرخ کنسانتره تابعی از قیمت فولاد باشد.»

براساس این گزارش، قیمت سنگ‌آهن بر پایه توافق میان فولاد مبارکه و شرکت‌‌های سنگ‌آهنی حدود ۱۸ تا ۲۰درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به قیمت تمام شده سنگ‌آهن در صنایع فولادی گفت: سهم سنگ‌آهن در بهای تمام شده فولاد مبارکه حدود ۲۰درصد است و این سهم در فولاد خوزستان به ۱۴درصد می‌رسد، بنابراین افزایش نرخ یا آزادسازی قیمت سنگ‌آهن تاثیر چندانی در حاشیه سود فولادسازان ندارد، ضمن اینکه این شرکت‌ها محصولات خود را به قیمت‌ جهانی می‌فروشند و دریافت سنگ‌آهن ارزان سهم عمده‌ای در افزایش سودآوری این شرکت‌ها داشته است.»

به گفته وی، سهامداران فولادی در حالی از سود قابل توجهی برخوردارند که سهامداران سنگ‌آهنی نیز از شرکت‌های متبوع خود خواستار سودآوری بیشتری هستند، اما در این رابطه عدالت رعایت نمی‌شود و قیمت‌گذاری دولتی موجب شده که سودآوری تولیدکنندگان سنگ‌آهن به سطح واقعی خود نرسد.

«احمد زاد اصل» در پاسخ به این پرسش که در صورت آزادسازی نرخ سنگ‌آهن، بهره مالکانه معادن چگونه محاسبه خواهد شد؟ گفت: «تولیدکنندگان سنگ‌آهن در پرداخت حقوق دولتی معادن و بهره مالکانه مخالفتی ندارند، اما این مستلزم این است که قیمت سنگ‌آهن در بورس تعیین شود و در آن شرایط، دولت می‌تواند بهره مالکانه را در سطح مورد نظر از تولیدکنندگان دریافت کند.

در همین حال یک منبع خبری دیگر گزارش داد که نشست ویژه وزیر صنایع و معادن در رابطه با نرخ کنسانتره سنگ‌آهن قرار بود با مدیران سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن برگزار شود، به همین خاطر تولیدکنندگان سنگ‌آهن از این جلسه اطلاعی ندارند. بر اساس این اخبار غیررسمی، این نشست با تاخیر چند روزه شاید اواخر هفته جاری برگزار خواهد شد.