شروین شهریاری
پرسش از خانم مصطفوی: وضعیت شرکت پتروشیمی خارک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
آخرین تحولات در مورد پتروشیمی خارک به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت باز می‌گردد که چند نکته از موارد مطروحه در این جلسه در ادامه نقل به مضمون می‌گردد:

۱ - در راستای مصوبه حذف معافیت مالیات از صادرات برخی محصولات پتروشیمی (که در سال گذشته برای نخستین بار مطرح شد)، شرکت ذخیره مالیات لازم را مطابق الزامات این مصوبه در حساب‌ها منظور کرده که این مساله آثاری کاهنده بر صورت سود و زیان دوره داشته است. (حدود ۳۱ تومان به ازای هر سهم در سال ۸۶). همچنین پتروشیمی خارک در صورت‌های مالی خود، تعدیلات سنواتی بابت ذخیره مالیات سال‌های ۸۴ و ۸۵ را نیز در نظر گرفته است. (بیش از ۵۳ تومان به ازای هر سهم). بدین ترتیب می‌توان گفت «شخارک» با رعایت حداکثر احتیاط با این موضوع روبه‌رو شده است و در صورت اجرایی نشدن این مصوبه، امکان بازگشت ذخیره ها و افزایش درآمد غیر عملیاتی در صورت سود و زیان دوره های آتی وجود دارد. گفتنی است مصوبه اخذ مالیات از صادرات برخی محصولات پتروشیمی فعلا مسکوت مانده، اما بر اساس مستندات رسمی، این موضوع مختومه نشده است. ۲ - طرح متانول دوم با ظرفیتی بالغ بر یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تن در سال و برآورد سرمایه‌گذاری حدود ۹۰۰‌میلیارد تومان در مرحله حدود ۲۴درصد پیشرفت کلی قرار دارد. مرحله ساخت این پروژه متاسفانه هنوز شروع نشده که علت اصلی آن نیز به مشکلات تامین نقدینگی و فاینانس مربوط می‌شود. تحریم های موجود نیز بر امکان تامین مالی خارجی برای این طرح پربازده موثر بوده است. گفتنی است پتروشیمی خارک به‌رغم قدمت زیاد و فرسودگی بخش‌هایی از مجتمع، در حال حاضر با ۱۰۵درصد ظرفیت اسمی خود کار می‌کند و امکان افزایش تناژ تولید به طور کلی تا قبل از بهره‌برداری از طرح توسعه جدید برای شرکت امکان‌پذیر نخواهد بود.۳ - در جدول زیر قیمت هر متر مکعب خوراک پتروشیمی خارک (گاز ترش) را در چند سال مالی اخیر مشاهده می‌کنید:

بر اساس هماهنگی انجام شده با وزارت نفت، مقرر شده تا قیمت گاز ترش ظرف سه سال آتی به 458 ریال در هر متر مکعب برسد و افزایش پلکانی قیمت خوراک در سال‌های اخیر نیز در همین راستا انجام شده است. باید توجه داشت به واسطه ماهیت گاز ترش (که جزو گازهای همراه محسوب می‌شود)، قیمت آن در نواحی مختلف دنیا بسیار متغیر می‌باشد. مثلا در آمریکا، قیمت این خوراک بیش از ده برابر نرخ فوب خلیج‌فارس است. گفتنی است به واسطه وجود منابع عظیم گاز ترش، نازل ترین قیمت این گاز در مقایسه با سایر نقاط دنیا به حوزه خلیج فارس اختصاص دارد و در حال حاضر نرخ هر متر مکعب گاز ترش (فوب خلیج) در محدوده 25 تومان قرار دارد که تطابق نسبی با قیمت گاز مصرفی خارک نشان می‌دهد. 4 - «شخارک» پیش بینی درآمد جدید هر سهم خود برای سال 87 را از 300 تومان به حدود 370 تومان تعدیل کرده است که در سه ماه نخست سال جاری 115 تومان از آن را پوشش داده است (حدود 31درصد از کل). در این بودجه قیمت متانول 370 دلار، گوگرد 400 دلار و پروپان و بوتان 600 دلار در هر تن برآورد شده است. با توجه به روند کنونی قیمت جهانی این محصولات، برآورد انجام شده را باید در زمره پیش بینی های محتاطانه قرار داد که امکان تعدیل مثبت آن در صورت تداوم شرایط فعلی تا پایان سال جاری وجود دارد.
۵ - اصلی‌ترین بازار فروش محصولات شرکت، آسیای شرقی است که در برخی از این کشورها معمولا نرخ فروش محصولات نسبت به سایر بازارها پایین‌تر است، اما از آنجا که این کشورها یک مشتری دائمی ‌و مطمئن برای محصولات خارک، حتی در بازارهای بسیار راکد به شمار می‌روند، شرکت حاضر نیست با قبول ریسک سیستماتیک از دست دادن مشتری دائمی‌، صدور محصولات به این بازارها را به خاطر ما‌به‌التفاوت قیمت فروش متوقف کند. ۶-خرید حجم عظیمی از اوراق مشارکت توسط پتروشیمی خارک را نمی توان دلیلی مبنی بر انباشت نقدینگی در شرکت ارزیابی کرد. «شخارک» در طول هر سال مالی، محصولات خود را به فروش می‌رساند و برای استفاده کوتاه مدت از این حجم عظیم نقدینگی، درآمد حاصله را به اوراق مشارکت تبدیل می‌کند تا از منافع سود روزشمار تا زمان برگزاری مجمع و تصمیم در مورد تقسیم سود نقدی بهره‌مند شود. گفتنی است «شخارک» بنابر تمایل و پیشنهاد سهامداران در مجمع اخیر خود ۳۲۰ تومان سود نقدی به ازای هر سهم خود تقسیم کرد و این در حالی است که خروج این منابع عظیم نقدینگی از شرکت بنابر اظهار مدیریت، امکان پیشرفت طرح توسعه را با مشکل مواجه خواهد کرد.
Shahriary_sh@yahoo.com