رییس هیات عامل کنسرسیوم مخابرات ایران گفت: حدود ۳۰درصد از جمع ۵۲ شرکت عضو کنسرسیوم مخابرات ایران درخواست افزایش سهام در این کنسرسیوم را ارائه کردند.

کامران مجدمنش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: در آخرین مجمع کنسرسیوم مخابرات ایران در چهارشنبه گذشته، مجمع با درخواست برخی از شرکت‌های عضو برای افزایش سهام آنها در کنسرسیوم موافقت کرد. وی گفت: مجمع کنسرسیوم مخابرات مصوب کرد که شرکت‌های عضو بتوانند حداکثر سهام خود را تا هزار سهام افزایش دهند.

مجدمنش دلیل درخواست برای افزایش سهام را عملکرد موفق کنسرسیوم و پیش بینی آینده مناسب برای فعالیت‌های کنسرسیوم و اطمینان از سوی سهامداران به کنسرسیوم بیان کرد.

وی انعکاس فعالیت‌های مثبت کنسرسیوم در دولت و موقعیت مناسب کنسرسیوم در مزایده اپراتور سوم را از دیگر دلایل و تمایل سهامداران به افزایش سهام خود عنوان کرد.

رییس هیات عامل کنسرسیوم مخابرات ایران گفت: هدف کنسرسیوم استفاده از حداکثر توان داخلی برای حضور در مزایده اپراتور سوم است.

این کارگزار درباره اثر اخبار سیاسی بر بورس اظهار داشت‌: در یک ماهه پررونق بازار، بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ برای حل پرونده هسته‌ای کشور ارائه شد و ایران نیز بسته‌ای را متقابلا به طرف مقابل تحویل داد و طرفین در تلاش برای گشایش باب مذاکرات جدید ضمن ارائه‌این پیشنهادها، دیدارهایی را با یکدیگر داشتند و خواهان تاکید بر نقاط مشترک بسته‌ها برای آغاز مذاکرات شدند که در این بین، نشانه‌هایی از نرمش بیشتر در قدرت‌‌های جهانی برای دستیابی به توافق مشاهده می‌شد.

این کارگزار به عرضه‌های اولیه سهام جدید اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های مشمول واگذاری مطابق اصل ۴۴ قانون اساسی در حال آماده‌سازی برای ورود به بورس هستند و تب داغ این واگذاری‌ها سبب می‌شود که هر روز شاهد اخباری مبنی بر زمان عرضه اولیه سهام مشمول اصل ۴۴ باشیم.

وی با بیان این که عدم دقت مسوولان در انعکاس آخرین تحولات این حوزه سبب تلاطم‌هایی در بورس می‌شود، ادامه داد‌: واقعیت این است که در بازار سهام ذهنیتی وجود دارد که عرضه‌های اولیه را دارای پتانسیل سودآوری لااقل کوتاه‌مدت می‌داند و بازار هرگاه خبری مبنی بر زمان عرضه اولیه سهمی ‌می‌شنود، با نقد کردن دارایی‌های خود به استقبال این عرضه می‌رود که البته‌این استقبال در اکثر اوقات بدون تحلیل صورت می‌گیرد.

مدیر گروه تحلیلی کارآمد خاطر نشان کرد: در شرایطی که شرکت‌های اصل چهل و چهاری خاطره خوبی از لحاظ بازدهی در اذهان باقی گذاشته‌اند، اخبار غیر دقیق عرضه اولیه‌این شرکت‌‌ها (که خیل عظیمی‌را نیز شامل می‌شوند) باعث عرضه‌های سنگین سهام موجود برای کسب نقدینگی خرید عرضه‌های اولیه می‌شود.

وی افزود: در این روزها بحث برای ورود شرکت‌های پالایش نفت اصفهان و مخابرات ایران داغ است و برخی تمایل به حضور در عرضه‌های اولیه را از دلایل منفی بازار می‌دانند. این کارگزار با اشاره به‌این نکته که در این بین می‌توان راهکارها یا شرایطی را نیز برشمرد که به‌این دوران رکود پایان می‌دهد و دوباره به اقبال بازار می‌انجامد، گفت‌: اگر بپذیریم که بازار پس از طی یک دوران رشد سریع، متمایل به شناسایی سود شده، در حقیقت پذیرفته‌ایم که اتفاق حادی در حوزه شرایط بیرونی بازار رخ نداده که بخواهد روند را به یک رکود عمیق تبدیل کند.

وی افزود: این به معنای حاکمیت یک دوران موقت رکود است و بازار سرمایه کمتر به خاطر دارد که تیرماه که اوج فصل برگزاری مجامع است، بازار با شرایط منفی روبه‌رو بوده باشد و این باور، خود نظریه استراحت موقتی بازار را تقویت می‌کند. دهقان به تعیین شرایط سهام پرپتانسیل اشاره کرد و گفت: از میان شرکت‌های پیشرو بازار، گروه سنگ آهن با ابهام ناشی از عدم تعیین نرخ امسال فروش کنسانتره مواجه است و تعیین این نرخ مهمترین عامل در مشخص شدن میزان کل فروش شرکت‌‌ها است که در تعدیل مثبت سود کنونی سال جاری نیز نقش بسزایی دارد.

وی توافق حقوقی‌های بازار سهام را نیز اثرگذار دانست و گفت: بازار سهام کشور به علت حجم نه چندان بزرگش، قابلیت تغییر شرایط را تنها با اراده چند شرکت حقوقی دارد و این اتفاق بارها رخ داده که عزم چند حقوقی و جمع‌آوری چند صف فروش که نقدینگی زیادی نیز نمی‌خواهد، به اقبال سایر شرکت‌های حقوقی و اشخاص حقیقی منجر شده و سبب تغییر روند منفی بازار شده است.

این کارگزار در آخرین بخش از اظهارات خود به تعدیل طبیعی قیمت‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، دامنه نوسان قیمت‌ها ۳ درصدی است و امکان افزایش یا کاهش نرخ ها نسبت به گذشته، بیشتر فراهم است و در شرایط صف فروش یک سهم اگر هر روز به میزان حجم مبنا معامله صورت گیرد، سهم با ۳ درصد کامل منفی بسته می‌شود و فردا از ۳ درصد پایین تر از آن، معاملات را آغاز می‌کند.

وی گفت: وقوع این مساله به معنای تصحیح سریع تر قیمت‌ها و توجه بیشتر افراد به خرید است به گونه‌ای که پس از چند روز، اقبال‌ بازار روند سهم را معکوس می‌کند. دهقان در خاتمه گفت: در حقیقت باید بپذیریم اگر روند فعلی بازار را موقت می‌دانیم، چند درصد کاهش قیمت سبب مثبت شدن مجدد سهم می‌شود و این ساده ترین راه برای بازگشت روند سهام به وضعیت عادی است.