ادغام ،هلدینگ و واگذاری

گروه بورس- جدال کارشناسی بر سر واگذاری واحدهای دولتی به صورت تجمیع شده در قالب هلدینگ یا شرکت به شرکت که از مدت‌ها قبل موضوع جدی در مسیر خصوصی‌سازی بود، با مصوبه جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام به پایان رسید و راهکار «ادغام» واحدها در یکدیگر راه را برای واگذاری نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و کلیه واحدهای صنایعی که فعالیت مشابه دارند فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار ما، در شرایطی که شرکت بورس تهران از مدت‌ها قبل بر سازماندهی و واگذاری واحدهای دولتی که فعالیت مشابه و یکسانی دارند، در چارچوب یک هلدینگ تاکید می‌ورزید، اما وزارتخانه‌ها و شرکت‌های مادر تخصصی تمایلی به ادغام همه واحدها در چارچوب یک هلدینگ نداشته و واگذاری هر یک از واحدها، تحلیل هزینه و فایده و محاسبه درآمدی جداگانه دارند.اما خبرها حکایت از آن دارد که مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه‌ای صادر کرده است که به نظر شرکت بورس نزدیک است. در این باره علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با موج، با اشاره به بند (د) ماده ۲۰ قانون اصل ۴۴ اظهار داشت: این لایحه در خصوص ادغام شرکت‌های قابل واگذاری از سوی دولت تصویب شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس تصمیم‌گیری شده است که دولت می‌تواند چند شرکت قابل واگذاری دولتی را در هم ادغام کند و سپس به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه دهد که نسبت به واگذاری آن اقدام کند.

وی با اشاره به پیشنهاد شرکت بورس در این مصوبه گفت: بر این اساس دولت می‌تواند سهام چند شرکت قابل واگذاری (تسهیل شونده) را بدون محو شخصیت حقوقی، هر کدام را به یک شرکت قابل واگذاری دیگر (تسهیل‌کننده) منتقل کرده و سپس به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه دهد نسبت به واگذاری شرکت تسهیل‌کننده اقدام کند.رحمانی تصریح کرد: مصوبه تشخیص مصلحت نظام، راه را برای ایجاد شرکت‌های هلدینگ و واگذاری آنها هموار می‌کند.

وی یادآورشد: شرکت بورس در گذشته نیز پیشنهاد داده بود که شرکت‌هایی که تشکیل‌دهنده یک زنجیره ارزشی هستند، به نحو مناسب و در قالب هلدینگ سازماندهی و سپس واگذار شوند.به گفته مدیرعامل شرکت بورس، مشکل قیمت‌گذاری داخلی منجر شده است که برخی از شرکت‌های مشمول واگذاری پایان دوره زیانده و برخی دیگر سودده باشند.وی تصریح کرد: در حالی که این موضوع تنها ناشی از نحوه قیمت‌گذاری محصولات بین آنها بوده و واگذاری شرکت‌های زیانده از طریق مزایده می‌تواند در ارتباطات بین شرکت‌ها در آینده نیز تاثیرگذار باشد.وی اضافه کرد: با این پیشنهاد ساختار‌بندی آنها در قالب هلدینگ منجر به ارزش افزوده، کاهش ریسک و قیمت‌گذاری مناسب‌تر این شرکت‌ها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بورس در پایان به درخواست بورس از رییس هیات عالی واگذاری و سازمان خصوصی‌سازی جهت تقاضای عرضه سهام به تناسب تقاضای موجود در سامانه معاملات اشاره کرد.