عرضه 127‌میلیون سهم بزرگ‌ترین ناوگان کشتیرانی خاورمیانه امروز در بورس تهران
طبق آخرین اخبار...
انعقاد قرارداد ساخت ۷۰‌فروند کشتی جدید، رکوردی در میان شرکت‌های کشتیرانی است.
«کشتیرانی» برای سال مالی 87 سیاست تقسیم سود 30‌تا 50‌درصد سود محقق شده را بعد از اختصاص 24‌درصد سهام این شرکت به سهام عدالت در نظر گرفته است.
منابع خبری از احتمال کاهش درصد سهام مالکیت نهادهای عمومی در این شرکت تا سطح ۴۰‌درصد سهم در کشتیرانی خبر می‌دهد.

گروه بورس- مجید اسکندری:‌ امروز مهمانان تالار شیشه‌ای در انتظار عرضه سهام یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های «سهامی عام» در بورس هستند.
پس از چند مرتبه تاخیر و تعلیق سرانجام قرار است ۵۵/۲‌درصد سهام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امروز توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از وزارت بازرگانی عرضه شود.
دیدگاه کارگزار معرف
عملیات اجرایی این عرضه توسط شرکت کیمیا سهم انجام می‌شود. «جمال‌الدین کیمیا قلم» کارگزار فروشنده این سهام، پیش‌بینی می‌کند که عرضه یادشده، با استقبال چشمگیری روبه‌رو شود. این کارگزار همچنین خرید و فروش سهام را نوعی عبادت می‌داند و معتقد است: دولت باید تسهیلاتی فراهم کند تا نقدینگی بیشتری جذب بازار سرمایه شود و این بازار رونق بگیرد.
کارگزار معرف در جلسه معارفه کشتیرانی روز چهارشنبه با اشاره وظیفه خطیر کارگزاران بورس، گفت: «بستر سرمایه‌گذاری در بورس از طریق اعتمادسازی هموار می‌شود.»
جلسه معارفه کشتیرانی روز چهارشنبه باحضور مدیران شرکت، سهامداران حقیقی و نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری و در غیاب مدیران سازمان بورس، شرکت بورس، سازمان خصوصی‌سازی، وزارت بازرگانی و تامین اجتماعی برگزار شد.
کشتیرانی را، چند می‌‌خرید؟
در این نشست که بسیاری از فعالان بازار سهام حضور داشتند، گزارش مبسوط داجمر درخصوص معرفی شرکت کشتیرانی در حالی ارائه شد که قیمت عرضه سهام این شرکت در بورس، تنها زمزمه فعالان بازار و حاضران در جلسه بود.
پس از عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در سال جاری، برخی از فعالان بازار با ابراز نگرانی از قیمت‌های احتمالی این سهم در بازار سخن می‌گفتند.
ناگفته‌های گزارش مالی
برخی از تجربه صدرا می‌گفتند و گروهی نیز مقایسه این دو شرکت را بی‌مورد می‌دانستند. شاید بخشی از این نگرانی مربوط به منتشر نشدن برخی از اطلاعات مالی توسط سازمان بورس تا زمان برگزاری جلسه معارفه بود. عرضه سهام کشتیرانی امروز در حالی صورت می‌گیرد که سازمان بورس، ساعت 2:27 دقیقه سحرگاه پنج‌شنبه پیش‌بینی درآمد هر سهم شرکت برای سال‌ مالی منتهی به 31/3/87 را روی سایت اینترنتی خود قرار داد. سازمان بورس وضعیت 6 ماهه شرکت را ارائه کرده و گزارش 9 ماه نیز براساس اطلاعات ارائه شده در جلسه معارفه منتشر شده است. در گزارش اخیر، در پایان 9 مه، شرکت 103 درصد از سود پیش‌بینی شده خود را پوشش داده است.
این در حالی است که یک ماه دیگر به پایان سال مالی شرکت باقی‌مانده، اما هنوز پیش‌بینی سالانه، تعدیل نشده است، در صورتی که طبق آیین‌نامه سازمان بورس، شرکت‌های بورسی موظفند، حداکثر یک ماه قبل از پایان سال‌مالی، بودجه سال آینده خود را اعلام کنند. بنابراین شاید بتوان دلیلی برای حضور مسوول اداره نظارت بر ناشران بورسی در جلسه معارفه کشتیرانی پیدا کرد.
شفاف باشید
امیر حمزه مالمیر در جلسه یاد شده با اشاره به مسوولیت‌های جدید شرکت کشتیرانی در قبال سهامداران و سرمایه‌گذاران به دلیل ورود به محیط جدید گفت: امیدوارم مدیران شرکت با ارائه اطلاعات شفاف به کارا بودن بازار کمک کنند.
وی که معتقد است، کشتیرانی تاکنون به دلیل غیربورسی بودن وجهه بیرونی نامشخصی داشته است، تاکید کرد: شرکت نمی‌تواند در ارائه اطلاعات تاخیر داشته باشد و طبق دستورالعمل افشای اطلاعات و زمان‌بندی‌های لازم باید اطلاعات را با بهترین کیفیت ارائه کند.
رییس اداره نظارت بر ناشران همچنین در جلسه معارفه، خواستار حساسیت بیشتر شرکت درخصوص تهیه و تولید اطلاعات و ارائه به سازمان بورس شد.
اظهارات مالمیر در شرایطی بیان می‌شد که مدیرعامل کشتیرانی، پیش از این از ارائه کامل اطلاعات درخواست شده به سازمان بورس خبر داده بود.
گراهای کشتیرانی
مدیرعامل کشتیرانی در جلسه معارفه با اشاره به تاریخچه فعالیت این شرکت و سهامداران آن از رتبه اول کشتیرانی در خاورمیانه، رتبه دوازدهم در آسیا و هفدهم در جهان خبر داد و گفت: باتوجه به پیش‌بینی‌های بین‌المللی مبنی بر ادامه رشد اقتصادی بیش از 10درصدی دو کشور هند و چین و روند رو به رشد اقتصاد کشورهای اروپایی و با وجود رکود اقتصادی در آمریکا، همچنان تجارت در جهان روبه‌رشد است، بنابراین روند سودآوری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز در سال‌جاری ادامه خواهد داشت.
وی سیاست توزیع سود این شرکت برای سال مالی منتهی به خرداد ۸۷ را پرداخت ۳۰ تا ۵۰ درصد سود محقق شده برای هر سهم و در صورت تصویب مجمع عمومی شرکت اعلام کرد و گفت: طی سال‌های گذشته همواره سیاست مدیران این شرکت بر توزیع حداکثر ۱۰ درصد سود بود، اما باتوجه به اختصاص ۲۴درصد از سهام این شرکت به سهام عدالت از سال گذشته این سیاست تغییر کرد.
داجمر با اشاره به عرضه 2/55درصدی سهام برای تعیین قیمت و 2/45درصدی به کارکنان، درخصوص سهام عدالت نیز خاطرنشان کرد: براساس فرمول بندی انجام شده برای 24درصد سهام عدالت، این سهام پس از پرداخت اقساط آزاد شده و در بورس عرضه می‌شود.
به گفته وی براساس طرحی که در مجلس و شورای نگهبان در حال بررسی است، مبنی بر اینکه نهادهای عمومی نباید بیش از ۴۰ درصد سهم یک شرکت را در اختیار داشته باشند، در صورتی که این قانون شامل حال کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز شود، سهم ۵۱درصدی دو نهاد صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی در این شرکت به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.
داجمر انعقاد قرارداد برای ساخت 70 فروند کشتی جدید را در جهان به عنوان رکوردی در میان شرکت‌های کشتیرانی اعلام کرد و افزود: برای خرید این تعداد کشتی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مجبور است حداقل 20 درصد از قیمت کشتی‌ها را از منابع مالی خود و از طریق افزایش سرمایه‌گذاری انجام شده تامین کند و بر همین اساس بازدهی این سرمایه‌گذاری‌ها طی سال‌های آینده خود را نشان می‌دهد.
پس از اظهارات مدیرعامل شرکت کشتیرانی ج.ا.ا «محمدحسین داجمر» پرسش و پاسخ با حضور مدیرعامل و معاونان مالی، فنی و منابع انسانی شرکت برگزار شد و طی آن به سوالات مکتوب حاضران پاسخ داده شد.
تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر کشتیرانی، یکی از سوالاتی بود که به دفعات از سوی حاضران مطرح شد.
«داجمر در پاسخ به این سوال گفت: شرکت کشتیرانی، یکی از سرمایه‌های ملی کشور است، زیرا بحران‌های زیادی چون شرایط پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی را پشت‌سر گذاشته و ۹۸‌درصدحمل و نقل دریایی در زمان جنگ توسط این شرکت انجام شد.
وی افزود: در قطعنامه‌های سه‌گانه درباره
حمل و نقل دریایی به کالاهایی اشاره شد که مشکوک به ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای هستند و باید بازرسی شوند که این بحث، تاکنون برای این شرکت مطرح نشده بنابر این تحریم‌ها تاثیری بر شرکت نخواهد داشت.
سوالی دیگر درباره نحوه تعیین نرخ حمل و نقل دریایی بود. داجمر در پاسخ به این سوال گفت: نرخ‌ها تابع نرخ‌های جهانی است و اقتصاد جهانی، سیاست‌ها، افزایش تولید و میزان صادرات و واردات بر آن تاثیرگذار است.
۳۰‌سال ۸ تکانه
وی ادامه داد: طی 30‌سال، نرخ‌ها هشت‌بار به شدت نوسان داشته است و در حال حاضر با نوسان قیمت نفت خام، فولاد و برق، قیمت تولید کشتی افزایش یافته است، بنابر این شاخص قیمت‌ها روند صعودی را طی کرده است، آیتم‌های هزینه‌ای یکی دیگر از سوالات درباره قیمت سوخت کشتی بود که توسط معاون مالی کشتیرانی پاسخ داده شد. سرکندی در این باره گفت: قیمت سوخت، تابعی از قیمت‌های جهانی است. زمانی هر تن 100‌دلار بود و امروز 540‌دلار است. اثر نرخ سوخت بر کرایه حمل و نقل، حدود 15‌ تا 25‌درصد هزینه سفر است. یک کشتی در یک‌سفر، دو‌هزارتن سوخت مصرف می‌کند که این میزان هزینه‌ای حدود یک‌میلیون و 200‌هزار دلار در بر دارد.
رقبای اروپایی
یکی دیگر از حاضران، سوالی درباره افزایش سرمایه شرکت مطرح کرد و پرسید، چرا این افزایش سرمایه به افزایش درآمد منجر نشده است.
پاسخی که به این سوال داده شد، شاید برای برخی از حاضران، قانع‌کننده نبود. یکی از معاونان شرکت در پاسخ گفت: صنعت کشتیرانی، صنعتی است که در آن سرمایه و درآمد رابطه مستقیمی با یکدیگر ندارند، زیرا این شرکت در سال‌های گذشته به‌رغم ثابت‌بودن سرمایه، افزایش درآمد داشته و عکس این موضوع هم اتفاق افتاده و این کاملا طبیعی است.
رقبای شرکت کشتیرانی موضوعی بود که در جلسه معارفه برای برخی حاضران اهمیت داشت که مدیرعامل در پاسخ به معرفی رقبای شرکت پرداخت و گفت: در بخش فله، یونان و نروژ رقبای اصلی شرکت هستند، اما در بخش کانتینر از خاور به خلیج‌فارس، رتبه اول و 50‌درصد سهم بازار متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و 50‌درصد دیگر متعلق به 20‌کشور رقیب است.
وی تاکید کرد: ۴۰‌درصد درآمد شرکت در خارج از ایران حاصل شده است.
گفته‌ها و ناگفته‌ها«حکشتی» و در حالی در نشست معارفه بیان شد که کارشناسان بازار برای هر سهم از «حکشتی» براساس دیدگاه‌های متفاوت از 160 تا 260‌تومان قیمت می‌زنند.