گروه بورس- مهتاب رحمتعلی:کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که ارائه تسهیلات از طریق بازار سهام برای خصوصی‌سازی نباید فقط برنامه‌ای برای تامین منافع دولت باشد.

آنان معتقدند که به دلیل ضعف تقاضا و کمبود نقدینگی در بازار ممکن است این اقدام انگیزه‌ای در راستای ایجاد تقاضای کوتاه مدت برای خرید واحدهای دولتی باشد.
افزون بر این، به گزارش ایسنا، به گفته هادی بیدختی که یکی از کارگزاران بورس اوراق بهادار است، دولت نباید از این کار به عنوان تامین منافع استفاده کند، بلکه باید شرایطی ایجاد شود که با واگذاری این شرکت‌ها به بخش‌خصوصی فعالیت آنها آغاز شود. همچنین شهرام شهمیری، کارشناس دیگر بورس نیز در همین راستا به خبرنگار ما گفت: در صورتی که دولت به فکر منافع خودش هم باشد، این منافع در بورس است. به اعتقاد وی بورس باید فعال و پویا باشد تا منافع آن در نهایت نصیب دولت هم بشود.وی در حالی که برخی از سیاست‌های فعلی دولت را در تقابل با رونق بورس قلمداد کرد، افزود: بورس برای دولت به مثابه مرغی تخم طلاست که دولت باید قدر آن را بداند نه اینکه سر آن را ببرد.شهمیری با اشاره به اینکه تسهیلات دولت همیشه برای خریداران عمده بود، اضافه کرد: دولت تا به حال سهمی را به صورت اقساطی به خریداران حقیقی نداده است.
وی تصریح کرد: ارائه تسهیلات دولت به خریداران عمده هیچ تاثیری در رونق بازار نخواهد داشت.وی در زمینه نرخ بهره تسهیلات نیز گفت: باید این نرخ به همان نسبتی باشد که به صنایع تعلق می‌گیرد، چرا که سرمایه‌گذاری که این سهام را در بورس می‌خرد، چرخ صنعت را می‌گرداند.در همین حال بیدختی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در فروش اقساطی باید این امکان فراهم شود که افراد توانمند شناسایی شده و اگر آنها حاضر به شرکت در رقابت با اقساط کم‌بهره هستند، این کار صورت بگیرد.
وی نیز معتقد است: به دلیل پایین بودن بازده در بخش صنعت، باید نرخی که برای فروش اقساطی این بخش در نظر گرفته می‌شود معقول بوده و برای سرمایه‌گذاران توجیه داشته باشد.
بیدختی تصریح کرد: برای فروش اقساطی باید دامنه‌ای تعریف کرده و برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و واقعی نرخ پایین‌تر و برای افرادی که صرفا قصد خرید و فروش سهم را دارند، نرخ ثابت در نظر گرفته شود. در واقع نرخ سود با توجه به شرایط خریداران تعیین و برای سرمایه‌گذاران واقعی طوری عمل شود که امکان خرید برای آنها فراهم شود. بیدختی اظهار کرد: تعیین نرخ ثابت برای خرید اقساطی صحیح نیست، زیرا باید برای برخی صنایع وام بدون بهره داده شود. بنابراین نرخ باید متناسب با شرایط خریداران و وضعیت شرکت در نظر گرفته شود و اگر بتوان با نرخ متفاوت سیاست‌گذاری کرد و به سرمایه‌گذاران جهت دهیم، شرایط ایده‌آلی حاصل می‌شود. وی با اشاره به اینکه باید برای همه اقشار جامعه امکان سرمایه‌گذاری در بازار فراهم شود، اظهار کرد: هرچقدر فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی ایجاد شود، این امر در اقتصاد کل کشور تاثیرگذار است و اگر امروز به افراد حقیقی فروش اقساطی صورت گیرد، برای پس‌اندازهای آینده آنها برنامه‌ریزی می‌شود.