علیرضا مهدی پور
بازارهای سرمایه در اقتصاد جهانی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. این بازارها شامل بازارهای ارز، سهام، کالا و اوراق بهادار هستند.

سرمایه‌ها از سویی به سوی دیگر در گردش هستند و به این صورت تجارت جهانی شکل می‌گیرد. بی‌شک در این دوران، مدیریت سرمایه‌گذاری پا به عرصه وجود می‌گذارد و دائما اهمیت آن پر‌رنگ‌تر می‌شود. فرآیند تصمیم‌گیری در هر یک از این بازارهای سرمایه و انتخاب محصول مناسب، بررسی موشکافانه‌تر و استفاده از تحلیل‌های آماری، فنی و بنیادین دارد. به همین دلیل سال‌ها است که بورس‌های بین‌المللی سهام، کالا و اوراق بهادار با ایجاد برنامه‌های آموزشی به صورت پیوسته سرمایه‌گذاران را با شیوه‌های نوین معاملاتی و تحلیل‌های کارشناسی آشنا می‌سازند.
صنعت سرمایه‌گذاری در بسیاری از کشورهای پیشرفته در رده صنایع برتر طبقه‌بندی می‌شود و اهمیت بسیاری به آن داده می‌شود؛ زیرا سرمایه‌گذاری به معنای عام خود می‌تواند سرچشمه همه تحولات اقتصادی و اجتماعی در این کشورها باشد و از این‌رو مدیریت بر آن نیز از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. دلیل این امر آن است که سرمایه در جوامع امروز جهان اصولا از هزینه و فرصت بالایی برخوردار است و از این ‌رو در جامعه‌ای از جوامع جهان مستقر شده و در فرآیند ارزش‌آفرینی اقتصادی نقش برعهده می‌گیرد که ریسک کمتر و درآمد بالاتری را داشته باشد.در این کشورها خلاء آموزشی در این حوزه را دانشگاه‌ها و موسسات آموزش سرمایه‌گذاری، مراکز معاملاتی و نیز شرکت‌های مشاوره‌ای و سرمایه‌گذاری پر می‌کنند. در حقیقت روش‌های معاملاتی و مدیریت سرمایه‌گذاری در این بازارها به سرمایه‌گذاران آموزش داده می‌شود تا سرمایه‌گذاران با دانش و تجربه کافی وارد این بازار‌ها ‌شوند. بدین‌سان جریان سرمایه کنترل می‌شود و از تمرکز سرمایه در بازارهای موازی مانند مسکن جلوگیری می‌شود.
مدیریت سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه به معرفی بخش‌های صنعتی تشکیل‌دهنده بازار سرمایه، یافتن صنایع برتر، تحلیل تکنیکال و استراتژی‌های معاملاتی، تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، بررسی شاخص‌های اقتصادی و کاربرد آمار و ریاضیات پیشرفته در بازارهای سرمایه می‌پردازد.
در کشور ما نیز اقداماتی جهت ایجاد فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه شکل گرفته است که می‌توان به ارائه آموزش‌های عمومی، ایجاد سیستم‌های اطلاع‌رسانی، ایجاد تالارهای منطقه‌ای در شهرهای مختلف و تالارهای معاملات سهام، ایجاد بورس کالا و بهینه‌کردن سیستم‌های معاملاتی سهام در چند سال گذشته اشاره کرد.
آماده کردن سرمایه‌گذاران خرد و کلان برای ورود به چنین بازارهای پرریسکی نیازمند مجهز کردن ایشان به دانش روز، تحلیل‌های فنی و بنیادین، تکنیک‌های تصمیم‌گیری و در نهایت مدیریت سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه است.
در این شرایط در صورت ایجاد بستر مناسب برای کسب سود در بازارهای سرمایه در کشورمان بی‌شک از التهاب سفته‌بازی در بازار مسکن نیز کاسته می‌شود.
www.financialgroup.ir