انتشار جدول زمانی برنامه‌های مدیر سازمان بورس تهران

به گزارش «فارس» علی صالح‌آبادی، از تغییر و اصلاح مقررات پذیرش کالا در بورس کالا خبر داد و گفت: براساس دستورالعمل جدید پیش‌بینی شده تا پذیرش کالاهای جدید همراه با درج امیدنامه باشد.
صالح‌آبادی در خصوص راه‌اندازی قرارداد آتی اظهار کرد: تمام مقدمات راه‌اندازی این محصول جدید در بورس کالا آماده شده و تا پایان اردیبهشت‌ماه معاملات قرارداد آتی (فیوچر) با چند کالا آغاز خواهد شد.
۱۶۰ تقاضا برای OTC
صالح آبادی در ادامه این نشست گفت: یکی از برنامه‌های سازمان بورس در سال جاری راه‌اندازی بازار فرا بورس (OTC) است و بر همین مبنابراساس مجوزی که سال گذشته از سوی بورس دریافت کردیم فراخوانی را در سال جدید صادر و از نهادهای مالی خواستیم تا در هیات موسس این بازار حضور داشته باشند.
وی افزود: تاکنون ۱۶۰ شرکت حقوقی درخواست خود را برای حضور در هیات موسس بازار فرابورس به سازمان ارسال کرده‌اند که حجم این درخواست‌ها بالغ بر ۲۶میلیاردتومان است.
وی ادامه داد: براساس مجوز شورای بورس 60درصد بازار فرابورس(OTC) به نهادهای مالی از قبیل بانک و بیمه‌ها تعلق می‌گیرد که بر همین مبنا ما تنها مجاز به ثبت 3میلیارد تومان برای سرمایه اولیه شرکت هستیم. بنابراین برای رسیدگی به تمام درخواست‌ها و درصد سهم هر یک از متقاضیان برنامه‌هایی داریم که ظرف روزهای آتی اعلام شد.
همه شرکت‌های بورسی در کدال
سخنگوی سازمان بورس درباره پایگاه اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) خاطرنشان کرد: از زمان راه‌اندازی این شبکه نوین اطلاع رسانی در مهرماه سال گذشته تاکنون 59 شرکت اقدام به ارسال اطلاعات از این شبکه می‌کنند و براساس برنامه‌های موجود تا پایان سال جاری تمام شرکت‌های بورس ملزم به استفاده از این شبکه خواهند شد.
صالح‌آبادی ادامه داد: در فاز دوم شبکه کدال امکانات بیشتری در نظر گرفته شده است.
هنوز به دنبال امضای الکترونیکی
وی در خصوص امضای الکترونیک گفت: براساس مذاکرات به عمل آمده با وزارت بازرگانی مقرر شده ظرف دو سه ماه آینده مجوز هزار امضای الکترونیکی توسط وزارت بازرگانی صادر شود.
صالح‌آبادی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های سازمان بورس در سال 87 طرح الکترونیکی کردن بازار اولیه است تا متقاضیان تاسیس شرکت سهامی‌و افزایش سرمایه، از این طریق مجوزهای مربوطه را از سازمان بورس دریافت کنند.
توسعه از نوع راهبردی
وی از استانداردسازی گزارش‌های هیات مدیره به مجامع خبر داد و درباره طرح تدوین توسعه استراتژیک بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این طرح مراحل تهیه و تدوین را طی می‌کند و تا پایان سال برای تصویب به شورای عالی بورس ارائه می‌شود تا براساس آن جایگاه هر رکن از ارکان بورس تعریف شده و مشخص باشد.
رییس هیات سازمان بورس ادامه داد: در رابطه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری که دارای سهامداران خارجی هستند مقرراتی در حال تدوین است.
آتوس تیر می‌آید
صالح‌آبادی در خصوص زمان به کارگیری سیستم معاملات آتوس توضیح داد: کارگروهی توسط کانون کارگزاران تشکیل شده تا آموزش این سیستم به کارگزاران اجرا شود که براساس برآوردهای موجود تا تیرماه این سیستم جدید به کار گرفته خواهد شد.
گسترش همکاری با بورس‌های خارجی
وی ادامه داد: در ادامه گسترش همکاری با بورس‌هایی چون مالزی و اندونزی، در سال جدید نیز با بورس برخی کشورها مذاکراتی انجام خواهد شد که در زمان مناسب اعلام می‌شود.
1500میلیارد تومان اوراق رهنی
صالح‌آبادی همچنین درباره انتظار اوراق رهنی مسکن که به تازگی و با اوج گرفتن بهای ملک و آپارتمان مورد توجه دولت قرار گرفته، گفت: در حال حاضر بانک‌های ملی و مسکن درخواست خود را برای انتشار ۱۵۰۰میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن به ما ارائه کرده‌اند که ما موافقت اصولی خود را با آنها اعلام کرده‌ایم و بلافاصه پس از تکمیل مدارک نهایی این ۲ بانک مجوز نهایی انتشار اوراق رهنی مسکن صادر خواهد شد.
وی با بیان اینکه این اوراق ظرفیت جدیدی را برای ساخت و ساز مسکن ایجاد می‌کنند، خاطر نشان کرد: پس از صدور مجوز بانک مسکن نسبت به انتشار 1000میلیارد تومان و بانک ملی 500میلیارد تومان اقدام خواهند کرد.
صندوق املاک به جای فروش متری
صالح‌آبادی از ارائه مجوز فعالیت صندوق‌های املاک و مستغلات تا پایان اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: این صندوق‌ها که جایگزین و ارتقا یافته طرح فروش متری مسکن هستند، قابلیت معامله در بازار سهام را خواهند داشت و بورس بازی مسکن را پایان خواهند داد.
وی افزود: این صندوق‌ها علاقمندان دریافت سود از محل ساخت و ساز را پوشش داده و سرمایه‌گذاران می‌توانند با شروع ساخت پروژه‌های مشخص اقدام به خرید واحدهای این صندوق کنند. صالح‌آبادی این صندوق‌ها را حلقه مفقوده بازار مسکن برشمرد و گفت: جلسات متعددی با وزارت مسکن، بنیاد مستضعفان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن و تامین سرمایه نوین برگزار و کارگروهی تشکیل شده است.
وی افزود: این صندوق‌ها محدود و تا پایان ساخت پروژه‌ها خواهند بود و در صورت عدم اتمام به موقع پروژه‌ها جرایمی‌در نظر گرفته شده و چنانچه پروژه‌هایی به اتمام برسد، اما به فروش نرسد، ضامن تسویه ظرف مهلت کوتاهی موظف به خرید ساختمان و تسویه با دارندگان واحدهای صندوق‌ها خواهد بود.
ظهور بازار گردانان جدید
رییس سازمان بورس به راهکارهایی برای افزایش نقد شوندگی و حجم معاملات اشاره کرد و گفت: براین اساس، مجوزهایی برای بازار گردانی جدید ارائه خواهند شد که با موضوع بازار سازی که همان حمایت از سهام است، فرق دارند.
وی ادامه داد: در این حالت محدودیت حجم مبنا و دامنه نوسان شرکت‌های کوچک تغییر خواهند کرد.
صالح آبادی گفت: چارچوب‌های این طرح ظرف یکی دو هفته آینده به تصویب خواهد رسید و بعد از آن قابل اجرا است.
برون سپاری افزایش سرمایه با دیگران
صالح‌آبادی به طرح برون سپاری بخشی از فرایند اعطای مجوز افزایش سرمایه شرکت‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: با هدف تسریع در اعطای مجوز سرمایه شرکت‌ها از این پس شرکت‌های تامین سرمایه و کارگزاران معرف اقدام به تکمیل مدارک و گزارش توجیهی و مراحل مقدماتی خواهند کرد.
وی افزود: این طرح ظرف یکی دو هفته آینده با برخی شرکت‌ها به طور مقدماتی آغاز خواهد شد، اما شرکت‌های بورس اجباری طی این مراحل نخواهند داشت.
چند پیشنهاد برای عرضه‌های اولیه
سخنگوی سازمان ادامه داد: در مورد تغییر روش‌های عرضه اولیه سهام شرکت‌ها از شرکت بورس خواسته شده تا مقرراتی را تنظیم و به سازمان بورس پیشنهاد کند تا به غیر روش کنونی عرضه‌های اولیه (که بعد از وارد شدن تقاضاها در سامانه معاملاتی انجام می‌شود) روش‌های دیگری نیز به کار گرفته شود. وی ادامه داد: از دیگر روش‌ها می‌توان به وارد شدن تقاضاهای چند روز قبل از عرضه‌های اولیه، دریافت تقاضاهای خرید از طریق مشارکت عمومی‌مردم با استفاده از بانک‌ها و استفاده از شرکت‌های تامین سرمایه با قیمت ثابت و تعهد به خرید سهام در صورت عدم فروش است.
پیگرد قانونی شرکت‌هایی که اطلاعات ندهند
سخنگوی سازمان بورس با اشاره به ماده ۱۹ قانون بازار اوراق بهادار تاکید کرد: با هدف افزایش شفاف‌سازی و کاهش دوران توقف نماد معاملاتی شرکت‌ها و افزایش نقدشوندگی از این پس شرکتی که در زمان مقرر نسبت به ارسال و ارائه اطلاعات اقدام نکند به دادستانی ارجاع و مشمول پیگرد قانونی خواهد شد. وی ادامه داد: عدم ارائه اطلاعات جرم محسوب شده و در مراجع قانونی قابل پیگیری است.
صالح‌آبادی افزود: اعمال نظارت بر عملکرد ناشران متخلف، حسابرسان، گسترش فعالیت‌های هسته حفاظت اجتماعی، نظارت بر حسن اجرای قانون، راه اندازی سایر کانون‌ها، تکمیل دستورالعمل نحوه انجام معاملات، تدوین صورت‌های مالی نمونه برای بانک‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها، به‌روز آوری مقررات بورس کالایی و مقررات راهبری شرکت‌ها برگزاری دو آزمون اصول مقدماتی و تحلیل‌گری در خرداد و آبان 87، اعطای مجوز سبد گردانی و کمک به گسترش فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه‌های از دیگر برنامه‌های سازمان بورس در سال جاری است.
دو درخواست از صدا و سیما
صالح‌آبادی با بیان این مطلب که سازمان بورس تمام هزینه‌های راه‌اندازی استودیو‌ی بورس را تقبل کرده است، گفت: از سازمان صدا و سیما دو تقاضا داریم: اول اطمینان به ادامه پخش برنامه‌های تهیه شده و دوم عدم دریافت هزینه در حوزه‌های فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی است.
وی ادامه داد: واقعیت این است که برای معرفی ابزار‌های جدید و فرهنگ سهامداری برای تعداد بسیاری از مردم کشور، صدا و سیما می‌تواند نقش موثری داشته باشد.
عرضه سهام کشتیرانی
صالح‌آبادی در خصوص واگذاری سهام شرکت‌های جدید اظهار داشت: شرکت‌های پالایشگاه اصفهان، مخابرات و بانک‌های ملت و صادرات و کشتیرانی از آمادگی بیشتری برای عرضه سهام برخوردارند.
وی از بررسی پذیرش پالایشگاه تبریز در جلسه آتی هیات پذیرش خبر داد و گفت: در صورت اصلاح اساسنامه شرکت کشتیرانی، 3/2درصد از سهام این شرکت در 28 اردیبهشت عرضه خواهد شد.
برنامه‌های سرپرست
صالح‌آبادی با اشاره به جلسه روز گذشته مسوولان بورس و خصوصی‌سازی با سرپرست وزارت اقتصاد تصریح کرد: صمصامی ‌اعلام کرده که بورس و بازار سهام از اولویت‌های اصلی وزارت اقتصاد به شمار می‌روند.
وی با بیان این مطلب که صمصامی‌ از گذشته هم نظر مثبتی بر بورس داشته خاطرنشان کرد: بزرگ شدن بورس، افزایش جذابیت بورس برای مردم و خصوصی‌سازی به مفهوم رقابتی از جمله دیدگاه‌‌های سرپرست وزارت اقتصاد است.
صالح‌آبادی از برگزاری جلسه شورای عالی بورس در روز پنجشنبه جاری با حضور صمصامی ‌خبر داد و در پاسخ به سوال فارس مبنی بر تکلیف طرح 1500میلیارد تومان تسهیلات خرید سهام گفت: با توجه به جلسه‌ای که هفته گذشته با رییس‌جمهور برگزار شد این طرح از طریق موضوع فروش اقساطی سهام پیگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: تقویت طرف تقاضا از طریق فروش اقساطی سهام از جمله برنامه‌هایی است که از طریق دولت و سازمان خصوصی‌سازی و بورس پیگیری می‌شود.
عرضه سنگ آهن در هیات پذیرش
صالح‌آبادی درباره عرضه سنگ آهن در بورس کالا تصریح کرد: این محصول با تولیدات شرکت‌های چادر ملو و گل گهر متفاوت خواهد بود.
وی افزود: عرضه سنگ آهن بعد از درخواست بورس کالا در هیات پذیرش بررسی خواهد شد.
رتبه‌بندی کارگزاران بورس
صالح‌آبادی در رابطه با این مطلب فارس که چرا اسامی‌کارگزاران متخلف برای اطلاع عموم اعلام نمی‌شود، گفت: بر اساس مفاد حقوقی نمی‌توان اسامی‌شرکت‌های کارگزاری را اعلام کرد.
وی در خاتمه گفت: از کانون کارگزاران درخواست شده تا بر اساس معیارهای مشخص نسبت به رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری اقدام کند.