بهانه‌ای برای رونق بورس زمستانی

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد ادامه افت خود بود به گونه‌ای که در کل هفته، شاخص کل ۵۴۲واحد دیگر عقب نشست. در بازار سرمایه شاخص بازده نقدی و قیمت نیز با افت ۲هزار و ۲۰۷واحدی مواجه شد تا بازدهی بازار برای سرمایه‌گذاران به ۵۸/۶درصد از ابتدای سال ۹۰ تقلیل یابد. کارنامه ضعیف بورس اوراق بهادار در سال جاری موجب کاهش جذب نقدینگی در مقایسه با بازارهای موازی شده است. در همین حال، در هفته گذشته شمار خریداران سهام با کاهش ۸/۲۴درصدی مواجه شده و به ۲۳هزار و ۶۶۷ نفر رسید؛ البته هفته گذشته یک روز تعطیلی در خود داشت و عرضه اولیه نفت و گاز پارسیان نیز که عموما خریداران جدیدی را به بازار جذب می‌کند، نتوانست یک روز کمتر فعالیت بورس را جبران کند.

در بازار سرمایه معامله‌گران با تداوم فشار بر سطح نقدینگی بازار مواجه هستند. بخش عمده این فشار در حال حاضر از سوی بازار پول بر بورس وارد شده است؛ جایی که انتشار پر شمار اوراق‌های مشارکت و پرداخت سودهای بالا از سوی شبکه بانکی ضمن ایجاد نگرانی از تبعات این اقدام در بازار پولی موجب کاهش شانس بازارهای دیگر برای جذب نقدینگی شده است. از دیدگاه کارشناسان، افزایش سود بانکی موجب کاهش فعالیت در تمامی بازارهای رقیب بازار پول از جمله طلا، ارز، املاک و بورس شده است. در حوزه سیاسی در شرایطی که هفته جاری فضای انتخابات مجلس شورای اسلامی پر رنگ تر خواهد شد، کارشناسان در عرصه بین‌الملل شاهد پاسخ دبیر شورای امنیت ملی به نامه کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان اولین نشانه از احتمال بازگشت تهران و گروه ۵+۱ به میز مذاکره هستند. هر چند در حال حاضر واکنش اتحادیه اروپا به این نامه اعلام نشده است اما منابع خبری خاطر نشان کرده‌اند که نامه ایران برای آغاز مجدد مذاکرات هسته‌ای را دریافت کرده‌اند.به گزارش رویترز در بخشی از نامه جلیلی آمده است: یک رویکرد سازنده و مثبت در قبال ابتکارات جدید جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مذاکرات می‌تواند دورنمای مثبتی به همراه داشته باشد. بنابراین من پیشنهاد می‌دهم مذاکراتمان را از سر بگیریم تا گام‌های اساسی را برای همکاری پایدار در اولین فرصت در زمان و مکانی که مورد توافق طرفین قرار داشته باشد برداریم. به گزارش رویترز، دکتر جلیلی مذاکره‌کننده ارشد ایران در نامه‌اش حرفی از اینکه به چه ابتکاراتی اشاره دارد، نزده است. از سوی دیگر انتهای هفته گذشته سیاست خارجی ایران شاهد ترافیک دیدارهای سیاسی بود. در کنار اعلام توافق نفتی ایران- چین، کشورمان با فراخوانی سفرای ۶ کشور اروپایی، فروش نفت خام ایران به دو کشور اروپایی هلند و فرانسه را به طور کامل متوقف کرده است. در همین حال، اولتیماتومی به پالایشگاه‌های نفت چهار کشور اسپانیا، پرتغال، یونان و ایتالیا برای امضای قراردادهای بلند‌مدت فروش نفت اعلام شده است. در این شرایط، تحولات آتی کلیه بازارهای سرمایه‌گذاری کشورمان در گرو تحولات سیاسی قرار گرفته است. هر تحولی در این حوزه رخ دهد بر آینده ۵بازار عمده بورس، پول، طلا و ارز، املاک و مستغلات و کالا تاثیر عمیقی خواهد داشت. همچنین شروع محاکمه عوامل سوء‌استفاده اخیر بانکی در هفته جاری بر تحولات سیاسی و اقتصادی کشور بدون تاثیر نیست. در حوزه اقتصادی، نگاه‌ها به مشکلات واردات کالاهای اساسی معطوف شده است. بروز مشکل در واردات ماهانه ۳۰۰هزار تنی فولاد از روسیه، ذرت از اوکراین، روغن پالم از مالزی و همچنین دشوارهای دیگر در این رابطه موجب شده است بازارهای کالایی با تحولاتی مواجه باشند. کاهش واردات فولاد در هفته‌های اخیر موجب نگرانی در مورد اجرای پروژه‌های عمرانی شده است. در همین حال در حوزه اقتصادی، معامله‌گران شاهد انتشار خبرهایی در مورد احتمال اجرای مرحله دوم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از ۱۵فروردین یا ابتدای اردیبهشت سال آینده هستند. کارشناسان معتقدند دولت احتمالا در چند هفته آینده به اجرای مرحله دوم هدفمند کردن یارانه‌ها با هدف جبران بخشی از کمبود منابع اجرای مرحله نخست هدفمند‌سازی توجه ویژه‌ای خواهد داشت. در این میان، افزایش بهای حامل‌های انرژی بر اقتصاد سال آینده بنگاه‌های اقتصادی تاثیر گذار خواهد بود.

در صحنه اقتصاد کشور هفته گذشته بازار طلا شاهد اظهار‌نظرهای مختلفی بود که در این میان افزایش وجه تضمین معاملات آتی سکه به عنوان یک نشانه احتمالی از افزایش قیمت سکه در هفته آینده تلقی شده است. بورس کالا وجه تضمین قراردادهای آتی سکه را ۳میلیون ریال افزایش داد. در همین حال مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی از پیش‌فروش حدود ۵/۸ میلیون قطعه سکه تاکنون خبر داد. عباس کمرئی با بیان اینکه در مرحله اول چهار میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه سکه و در مرحله دوم تاکنون چهار میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه سکه پیش‌فروش شده است، درباره علت توقف پیش‌فروش چهار ماهه سکه گفت: بانک مرکزی در جریان پیش‌فروش به ظرفیت‌های خود نگاه می‌کند و بسته به آن، زمان تحویل سکه را تغییر می‌دهد. در همین شرایط رییس‌ کل بانک مرکزی نیز اظهار کرد: بانک مرکزی با تغییر ترکیب سبد ارزی کشور ۵/۶ میلیارد دلار سود برد اما بانک مرکزی نمی‌تواند نیازهای مازاد بازار ارز و طلا و همچنین ارز قاچاق را تامین کند.

پیش از این نیز اظهار نظری مشابه در بازار ارز از سوی معامله‌گران به عنوان نشانه‌ای از خروج بانک مرکزی از بازار ارز تلقی شده بود که اینک با توسعه آن به طلا احتمال توقف پیش‌فروش سکه در روزهای آینده تقویت شده است. در همین حال معامله‌گران در بازارهای جهانی شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها هستند. در این راستا، بهای فلز مس به ۸هزار و ۳۷۲دلار در هر تن رسیده است. قیمت سه فلز آلومینیوم، سرب و روی به ترتیب ۲هزار و ۱۸۷دلار، سرب ۲هزار و ۴۷دلار و روی یک هزار و ۹۹۲دلار رسیده است. بهای بیلت فولادی نیز در بورس فلزات لندن ۴۷۵دلار در هر تن رقم خورده است. در هفته گذشته در بورس کالا نیز محصولات شماری از شرکت‌های بورسی معامله شده است، در بخش فلزی هر کیلو شمش هزار پوندی آلومینیوم ایران ۴۴هزار و ۲۹۰ریال، تی بار ۴۵هزار و ۹۲۰ریال، سبد تیر‌آهن

ذوب‌آهن اصفهان ۱۱هزار و ۸۰۰ریال، بلوم فولاد خوزستان ۹هزار ریال،مس کاتد ۱۳هزار و ۴۰۰ریال، سبد میلگرد فولاد خراسان ۱۱هزار و ۲۷ریال، سبد میلگرد فولاد آلیاژی ۱۰ هزار و ۹۱۸ ریال (ترکیب سبدهای میلگرد ممکن است در هر عرضه متفاوت باشد)رقم خورده است. در گروه محصولات شیمیایی هر کیلو اوره صنعتی کرمانشاه ۴هزار و ۸۲۹ریال، وکیوم باتوم پالایشگاه تبریز ۵هزار و ۶۳۳ریال و گوگرد پالایشگاه تبریز یک هزار و ۹۵۲ریال، متانول زاگرس ۳هزار و ۷۶۸ریال، آمونیاک گاز و مایع ۴ هزار و ۸۱۵ریال، اوره صنعتی پتروشیمی شیراز ۴هزار و ۸۲۷ریال و متانول شیراز ۳هزار و ۷۶۸ ریال قیمت خورده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه شاهد انتظار معامله‌گران برای عرضه سهام نفت و گاز پارسیان بود. در شرایطی که بازار دو هفته با تبعات این عرضه اولیه مواجه بوده و تجهیز نقدینگی معامله‌گران موجب افت قیمت اکثر سهام بازار شده بود، در نهایت روز چهارشنبه، ۱۵دقیقه به پایان بازار عرضه سهام این شرکت در قیمتی انجام شد که کمتر کسی انتظار آن را داشت. با توجه به ارزش خالص دارایی‌ها «پارسان» در محدوده ۶هزار ریال، این سهم در قیمت ۴هزار و ۸۰۰ریال عرضه شد که با استقبال معامله‌گران همراه شد. در همین حال با عرضه ۱۰درصد اولیه نفت و گاز پارسیان انتظار برای عرضه ۱۰درصد باقیمانده سهام در بازار وجود دارد؛ انتظار می‌رود این سهام باقیمانده نیز با استقبال خریداران مواجه شود. در همین حال نگاه‌ها به سوی سرمایه‌گذاری غدیر است که در روزهای اخیر با دریافت ۹۰۰میلیارد تومان سود نقدی از نفت و گاز پارسیان و نزدیک به ۶۰۰میلیارد تومان از فروش ۲۰درصد سهام این شرکت می‌تواند علاوه بر تقسیم نقدی مناسب سود در مجمع روز یکشنبه، منابع لازم برای سرمایه‌گذاری جدید را بدست آورد. در گروه غذایی، رفتار گروه قندی و به ویژه جهش قیمت برخی نمادهای این گروه پس از تعدیل منفی واکنش کارشناسان را به همراه آورده است. در این گروه، معاون کالاهای مصرفی و خدمات عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از توافق این سازمان با تشکل‌های بخش خصوصی برای تعیین قیمت فله هر کیلو شکر بین یک هزار و ۳۵۰ تا یک هزار و ۴۰۰ تومان در عمده‌فروشی‌ها خبر داد.

در گروه معدنی، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات هم پس از افزایش سرمایه ۲۴۳درصدی و رساندن سرمایه خود به سطح ۶۵۰ میلیارد تومان سود جدید خود را ۴۵۲ریال اعلام کرد. در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه با شرایط ضعیف تحت تاثیر نفت و گاز پارسیان مواجه بود که در آن شاخص ۱/۱۱۷ واحد افت کرد و به ۲۴هزار و ۸۲۹واحد رسید. ارزش معاملات نیز روز چهارشنبه با سهم ۸۰درصدی نفت و گاز پارسیان در کل داد‌و‌ستدها به ۳۶۳میلیارد تومان رسید. از ۲۲۰نمادی که روز چهارشنبه به روی تابلو رفتند ۱۴۶نماد با کاهش قیمت و ۶۸نماد با رشد قیمت همراه شدند.