سنا- رییس سازمان بورس و اوراق بهادار هدفگذاری تامین مالی بازار سرمایه در برنامه پنجم توسعه را بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. دکتر علی صالح‌آبادی عصر سه‌شنبه در همایش ابعاد و تحول روش‌های تامین مالی در کشور با بیان مطلب فوق گفت: تامین مالی بازار سرمایه در سال‌های ۸۵ تا ۸۹ حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان بوده است اما این رقم در برنامه پنجم توسعه افزایش چشمگیری خواهد یافت.

وی ادامه داد: هدفگذاری سازمان بورس برای سال‌های برنامه پنجم (سال‌های ۹۰ تا ۹۴) به ترتیب از ۳۶ تا ۹۸ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

سخنگوی سازمان بورس گفت: به طور حتم با همکاری و هماهنگی نزدیک بازارهای پول، سرمایه و بیمه می‌توان به این اهداف مهم در طول برنامه پنجم توسعه دست یافت.

دکتر صالح‌آبادی تامین مالی بازار سرمایه را در سال ۸۸ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این رقم ۱۱ درصد کل تامین مالی نسبت به بازار پول بود.

وی با بیان اینکه تامین بازار سرمایه در سال ۸۹ حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان بود، گفت: با توجه به اینکه سیستم بانکی هنوز مبلغ تامین مالی خود را در سال گذشته اعلام نکرده است، نمی‌توان تامین مالی بازار پول و سرمایه را در سال ۸۹ مقایسه کرد.

دبیر شورای عالی بورس با اشاره به اینکه پس از اجرای قانون اصل ۴۴ نحوه تامین مالی در کشور تغییر یافت، افزود: محدودیت‌هایی در نگرش گذشته تامین مالی از طریق دو سیستم دولت و بانک وجود داشت که می‌توان در دیدگاه‌های جدید که از طریق منابع و سرمایه‌های بخش خصوصی است، این نواقص را مرتفع کرد.

وی گفت: قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه ۱۳۸۴، قانون اصل ۴۴، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم، امکان طراحی ابزارهای مالی مختلف را در بازار سرمایه فراهم کرده است تا نقش این بازار در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی پررنگ‌تر شود.دکتر صالح‌آبادی در مورد روش‌های تامین مالی در بازار سرمایه اظهار داشت: در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران می‌توان از اوراق سرمایه‌ای سهام عادی، اوراق ترکیبی، اوراق بدهی (اوراق اجاره، مرابحه و...) استفاده کرد و در بورس کالا نیز امکان معاملات سلف و نسیه برای تامین مالی وجود دارد.وی با بیان اینکه ابزارهای متنوعی برای بخش‌های مختلف طراحی شده است، افزود: بانک‌ها می‌توانند از اوراق رهنی، اجاره و مرابحه برای تامین مالی خود استفاده کنند و در بخش مسکن می‌توان از اوراق سفارش ساخت، مرابحه، مشارکت و اجاره بهره برد.

سخنگوی سازمان بورس اضافه کرد: دولت می‌تواند برای تامین مالی خود از اوراق اجاره، مرابحه و اسناد خزانه، مشارکت سلف، بخش پیمانکاری از اوراق سفارش ساخت و مشارکت، بخش بازرگانی از اوراق مشارکت و مضاربه و بخش کشاورزی از اوراق مزارعه و مشارکت استفاده کنند.

سخنگوی سازمان بورس با بیان اینکه ابزارهای مالی در چارچوب عقود اسلامی طراحی و به بازار ارائه می‌شود، گفت: سهام و اوراق مشارکت دو ابزار تامین مالی است که شرکت‌ها از سال‌ها قبل می‌توانند بخشی از منابع مالی خود را از این طریق تامین کنند.

دکتر صالح‌آبادی گفت: اوراق اجاره سال گذشته طراحی و به بازار ارائه شد تا بتوان به پشتوانه یک دارایی، تامین مالی در بازار سرمایه انجام داد.وی اظهار داشت: تاکنون هواپیمایی ماهان و بانک سامان اوراق اجاره در بازار سرمایه منتشر کرده‌اند که به زودی نیز بانک سپه به عنوان نخستین بانک دولتی، مبلغ ۱۰۸ میلیارد تومان از این اوراق را در بازار منتشر خواهد کرد.

سهم بورس در تامین مالی ۳درصد است

همچنین معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی نسبت به کم بودن سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد کشور انتقاد کرد و گفت: سهم بازار سرمایه در تامین مالی تنها حدود سه درصد است.

محمدرضا فرزین در همایش بررسی ابعاد و تحول روش‌های تامین مالی در کشور با تاکید بر نقش بانک، بیمه و بازار سرمایه، روش‌های تامین مالی در کشور را تورم‌زا عنوان کرد و بر اصلاح این روش‌ها تاکید کرد.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی را یکی از دغدغه‌های مسوولان اقتصادی کشور دانست و گفت: روش‌های تامین مالی در کشور باید در کنار یکدیگر در نظر گرفته شوند.

به گفته وی، تامین مالی طرح‌ها به ویژه پس از هدفمندی یارانه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار شده و نقش این موضوع بارزتر شده است.

فرزین با بیان اینکه در حال حاضر بانک‌ها حدود ۳۲ درصد تامین مالی کشور را برعهده دارند، اظهار داشت: به همین میزان نیز تامین مالی توسط صاحبان پروژه انجام می‌شود، در حالی که سهم بازار سرمایه در تامین مالی تنها حدود سه درصد است.

دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: سهم بازار سرمایه و بیمه در تامین مالی بسیار ناچیز است و خزانه‌ دولت نیز کار تامین مالی انجام نمی‌دهد، اما سهم بازار سرمایه در کشور‌های خارجی بسیار بیش از این رقم است.

وی از منسجم نبودن نظام تامین مالی کشور در کشور انتقاد کرد و افزود: تعامل نظام‌های بانک، بیمه، سرمایه‌گذاری خارجی و بورس در کنار یکدیگر دارای اهمیت است.

فرزین گفت: هم‌اکنون بانک‌ها با قدرت تمام تسهیلات می‌دهند، ولی مردم همچنان در صف تسهیلات هستند، این اتفاق از یک طرف نقدینگی را زیاد می‌کند، ولی از سوی دیگر همیشه تولید‌کنندگان از کمبود نقدینگی می‌نالند.

وی با تاکید بر این‌که باید موضوع تامین مالی در کشور به صورت ساختاری حل شود، گفت: روش‌های تامین مالی کنونی سیاست انبساط پولی را به دنبال دارد که باعث تورم می‌شود، در حالی که این روش‌ها غلط است.

به گفته معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی، نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی در کشوری مانند چین ۱۵۹ درصد است و در ایران حدود ۷۰ درصد است و با این وجود چون پول پرقدرت با این نقدینگی زیاد می‌شود، تورم ایجاد می‌شود.

وی از تعریف ۵۵ پروژه اصلاحی در حوزه‌های مختلف تامین مالی در وزارت اقتصاد خبر داد و افزود: به روش‌هایی دست یافته‌ایم که براساس آن بتوانیم روش‌های فعلی تامین مالی در کشور را تغییر دهیم.