دنیای اقتصاد - فعالان بورس تهران در هفته جاری نظاره‌گر افزایش نسبی قیمت سهام بودند که این روند هر چند رشد ۳/۱ درصدی شاخص بورس را رقم زد اما به علت حجم پایین معاملات خرد (که در مجموع حدود ۱۰۰میلیارد تومان بود) نمی‌تواند به عنوان نشانه‌ای محکم از تغییر جهت پایدار بازار سهام تلقی شود. در عین حال، این تغییر مسیر بورس طی هفته جاری پس از آن اتفاق افتاد که بازار سهام در هفته ماقبل خود تمام روزها را در مسیر نزولی پشت سر گذاشته بود. یک هفته با تپیکس

بازگشت رونق شکننده به بورس تهران

شروین شهریاری - فعالان بورس تهران در هفته جاری نظاره‌گر افزایش نسبی قیمت سهام بودند که این روند هر چند رشد ۳/۱ درصدی شاخص بورس را رقم زد اما به علت حجم پایین معاملات خرد (که در مجموع حدود ۱۰۰میلیارد تومان بود) نمی‌تواند به عنوان نشانه‌ای محکم از تغییر جهت پایدار بازار سهام تلقی شود.

در این هفته، همزمان با ارسال گزارش‌های سه ماهه، شرکت‌ها شاهد برگزاری آخرین مجامع سالانه بودند. احتمالا یکی از دلایل کاهش حجم دادوستدها را نیز می‌‌توان با تبعات همین دو رویداد مرتبط دانست که موجب ارسال حجم انبوهی از اطلاعات به فعالان بازار در قالب اخبار مجامع و گزارش شرکت‌ها شده است. بدین ترتیب انتظار می‌‌رود با جمع بندی داده‌های جدید توسط سرمایه‌گذاران، روند بازار سهام در مردادماه سمت و سوی مشخص تری به خود بگیرد.

رشد آرام و کم حجم در اکثر صنایع

سهام شرکت‌ها در بیشتر صنایع بورسی در هفته مورد گزارش شاهد افزایش قیمت بودند هر چند حجم معاملات چشمگیر نبود. در گروه شرکت‌های وابسته به بازارهای جهانی، شاخص صنعت فلزات اساسی به لطف رشد ۶/۵ درصدی قیمت سهام ملی مس و ۲/۱ درصدی کالسیمین شاهد افزایش ۷/۲ درصدی بود.

رونق مزبور عمدتا تحت تاثیر رشد ۲ و ۴ درصدی قیمت‌های جهانی مس و روی در این هفته صورت پذیرفت. به‌رغم این شرایط، برخی تحلیل‌گران (از جمله نشریه معتبر متال بولتن) نسبت به پایداری سطوح فعلی قیمت فلزات در میان مدت به ویژه با چشم انداز بحران بدهی دولت‌های اروپایی خوش‌بین نیستند. سهام خودروسازان نیز پس از مدتها رکود و نزول در این هفته با رشد یک درصدی شاخص صنعت، رونقی کوتاه‌مدت را به نمایش گذاشتند.

در این گروه، مجمع گروه بهمن با تقسیم سود ۵۸۰ ریالی (معادل ۷۶ درصد از کل سود سال ۸۹) بالاترین نسبت پرداخت سود در چند سال گذشته را تجربه کرد که این اقدام با استقبال سرمایه‌گذاران در افزایش ۸ درصدی قیمت سهم پس از مجمع توام شد. سهام بانک‌های ملت و تجارت هم در این هفته به ترتیب تحت تاثیر تعدیل مثبت برای سال ۸۹ و معامله عمده بلوک ۵ درصدی «وتجارت»، رشدی معادل ۳ و ۵ درصد را تجربه کردند تا سهامداران خود را با وضعیتی مطلوب راهی مجمع سالانه کنند. در گروه ساختمانی ورود شرکت جدید «آ س پ» با بازدهی کمتر از یک درصدی نسبت به قیمت اولیه (تا روز گذشته) خریداران را در کسب سود کوتاه مدت ناکام گذاشت. بدین ترتیب ورود این شرکت تازه وارد نیز در عمل نتوانست سهام شرکت‌های ساختمانی که اکثرا نسبت قیمت بر درآمد ۴مرتبه‌ای را دارا هستند از رکود بلند مدت خارج کند؛ بنابراین، سهامداران این صنعت باید کماکان به انتظار تحولات آتی برای تغییر وضعیت سهام کم تحرک خود باقی بمانند.

گزارش‌های سه ماهه

برخی شرکت‌های بورسی در این هفته اقدام به ارسال گزارش‌های سه ماهه خود کردند. در گروه سیمانی هر چند اکثر شرکت‌ها افت ۱۰ تا ۲۰ درصدی را در عملکرد سه ماهه نخست نسبت به بهار سال ۸۹ گزارش دادند اما افزایش ۱۴ درصدی نرخ فروش که اخیرا اعمال شده با جبران هزینه انرژی مانع از کاهش معنادار سودآوری شرکت‌ها در ۹ ماه باقیمانده از سال ۹۰ نسبت به سال گذشته می‌‌شود. با در نظر گرفتن این مطلب و تعدیل قیمت سهام این گروه در شش ماه اخیر انتظار می‌‌رود سهام سیمانی در کوتاه مدت کمابیش در کانون توجه سرمایه‌گذاران باقی بمانند. در گروه فلزات اساسی، شرکت ملی مس با تمرکز بر فروش داخلی (که منجر به رشد هزینه مالیات شده است) و عدم فروش کامل موجودی کالا، پوشش ۲۸ درصدی (از سود ۵۵۶ ریالی) را به بازار مخابره کرد تا انجام تعدیلات مثبت احتمالی را به گزارش‌های بعدی موکول کند. شرکت فرآوری مواد معدنی نیز با تحقق ۴۳ ریال سود خالص (از پیش بینی ۲۸۳ ریالی برای سال جاری) پوشش مناسبی را اعلام نکرد هر چند با توجه به عدم فروش موجودی‌های شرکت و نیز رشد قیمت جهانی روی در مقطع کنونی، اتخاذ سیاست مزبور به نفع سهامداران «فرآور» تمام خواهد شد. در این گروه معاملات کالسیمین در روز چهارشنبه جهت اعلام تعدیل مثبت متوقف شد. در این میان، گزارش‌های گروه دارویی سمت و سوی متفاوتی از یکدیگر داشت. به عنوان نمونه دو شرکت داملران رازک و کارخانجات داروپخش با افت ۱۹ درصدی سود عملیاتی نسبت به سال گذشته ، عملکرد درخشانی را به سهامداران خود اعلام نکردند. بر خلاف این روند، شرکت‌های سینادارو، لابراتورهای رازک و دارو جابر به ترتیب با رشدی معادل۲۷، ۸۱ و ۲۷ درصد در سود عملیاتی نسبت به بهار گذشته کارنامه‌ای قابل قبول را ارائه دادند. به علت ارزبری قابل ملاحظه شرکت‌های این صنعت، سرمایه‌گذاران اخیرا با احتیاط با سهام دارویی روبه‌رو شده اند که این رویکرد کاهش حجم معاملات را در پی داشته است؛ این در حالی است که محتوای گزارش‌های سه ماهه نشان می‌‌دهد که لااقل تاکنون آثار یکپارچه‌ای از افزایش هزینه شرکت‌ها در بخش هزینه بهای تمام شده در این صنعت به چشم نمی‌خورد.

پایان فصل کم فروغ مجامع

سهامداران در روزهای اخیر شاهد برگزاری مجامع متعدد و مهمی بوده اند. در هفته گذشته مجمع صدرا در فضایی متفاوت با اعتراض سهامداران جزء نسبت به افت شدید قیمت سهام برگزار شد که با وعده سهامدار عمده مبنی بر حمایت از «خصدرا» در بازار سرمایه مواجه شد. در مجمع نفت بهران به افزایش نرخ ارز به عنوان عامل اصلی افزایش قیمت مواد اولیه (لوبکات) اشاره شد که در همین راستا مجوز افزایش ۱۰ درصدی نرخ فروش محصولات اخیرا اخذ شده و مذاکرات برای دریافت مجوز یک افزایش قیمت پنج درصدی دیگر هم در جریان است. در مجمع پتروشیمی فن‌آوران دلیل اخذ ذخیره ۱۶۶۴ میلیارد ریالی (۱۷۵۱ ریال به ازای هر سهم) بابت اختلاف هزینه گاز مصرفی، عدم دریافت مفاصا حساب از سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مطرح شد. با توجه به اظهارات در مجمع به نظر می‌‌رسد تا زمان ارسال گزارش شش ماهه، تکلیف ذخیره مزبور بر‌ای «شفن» مشخص شود که می‌‌تواند منجر به آزادسازی بخشی از ذخایر مزبور و تعدیل سودآوری شود.

در مجمع بانک اقتصاد نوین، ‌ترکیب هیات مدیره قبلی بانک (سه عضو گروه استراتوس و دو عضو گروه بهشهر) مجددا تثبیت شد. در این مجمع، حسابرس بانک با اشاره به انتقال بند مربوط به اخذ ذخایر تسهیلات به بعد از اظهارنظر بر افزایش شفافیت عملکرد «ونوین» در سال گذشته صحه گذاشت. سهامداران بانک اقتصاد نوین با تقسیم سود ۴۶۵ ریالی و افزایش سرمایه تقریبا به میزان سود تقسیمی (تا سقف ۸۰۰ میلیارد تومان) موافقت کردند.

در مجامع مهم خودرویی نیز دیروز سایپا با پرداخت سود ۵۰۰ ریالی رقمی بیش از انتظارات قبلی را بین سهامداران تقسیم کرد اما سهامداران سرمایه‌گذاری سایپا با تقسیم سود کمتر از انتظار (۲۵۰ ریال به ازای هر سهم) مواجه شدند. بدین ترتیب پرونده مجامع سال ۸۹ امروز در حالی بسته می‌‌شود که می‌‌توان سال جاری را به دلیل فضای رکودی بازار و افت قیمت سهام بعد از بازگشایی نمادها یکی از فصول کم رونق مجامع در مقایسه با سال‌های گذشته دانست.

عکس: آکو سالمی