دنیای اقتصاد- در حالی که ۷۰ روز معاملاتی از سال ۹۰ می‌گذرد و بازار سرمایه ایران تحت تاثیر تحولات اقتصادی و غیراقتصادی با نوسان‌های متعدد و حتی کاهش شدید قیمت سهام مواجه شده است، بالاترین مقام اجرایی بورس تهران روزگذشته در جمع نمایندگان رسانه‌ها حاضر شد تا از آن روی سکه بازار سرمایه سخن بگوید. به گفته حسن قالیباف‌اصل، گرچه مدتی است بازار سرمایه با نوسان‌های متعددی مواجه شده است، اما به رغم این نوسانات، تمامی متغیرهای بورس در بهار امسال رشد کرده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا بازار سرمایه تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار دارد، گفت: این بازار سیاسی نیست و مسائل سیاسی تنها یکی از چند فاکتور تاثیرگذار بر بازار سرمایه است. روایت مقام اجرایی بازار سرمایه از ۷۰ روز معاملاتی بورس

گروه بورس- در حالی که ۷۰ روز معاملاتی از سال ۹۰ می‌گذرد و بازار سرمایه ایران تحت تاثیر تحولات اقتصادی و غیراقتصادی با نوسان‌های متعدد و حتی کاهش شدید قیمت سهام مواجه شده است، بالاترین مقام اجرایی بورس تهران روزگذشته در جمع نمایندگان رسانه‌ها حاضر شد تا از آن روی سکه بازار سرمایه سخن بگوید.

به گزارش دنیای اقتصاد، حسن قالیباف اصل در این نشست با بیان این که گرچه مدتی است بازار سرمایه با نوسان‌های متعددی مواجه شده است، گفت: به رغم این نوسانات، تمامی متغیرهای بورس در بهار امسال رشد کرده است تا جایی که ارزش بورس تهران در پایان خرداد ماه امسال با ۵/۳ درصد رشد نسبت به پایان اسفند سال ۸۹ از ۱۱۱ به ۱۱۵ هزار میلیارد تومان رسید.

وی با بیان این که شاخص کل بورس در پایان سال گذشته ۲۳ هزار و ۲۹۴ واحد بود، گفت: این عدد با رشدی ۸ درصدی در پایان فصل بهار به ۲۵ هزار و ۱۸۱ واحد رسید تا بازدهی ۸ درصدی عاید سرمایه‌گذاران شود.

مدیر عامل شرکت بورس از رشد دو برابری ارزش معاملات در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: ارزش معاملات از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.

قالیباف خاطرنشان کرد: در فصل بهار امسال ۵۱ هزار کد معاملاتی در بورس تهران صادر شد تا شاهد رشد ۱۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته باشیم.

سخنگوی بورس با بیان این که دفعات معاملات بورس تهران رشدی ۷۵ درصدی را در سه ماهه نخست امسال تجربه کرده است، افزود: افزایش تعداد دفعات معاملات از ۷۶۰ هزار به یک میلیون و ۳۳۰ هزار دفعه نشان می‌دهد که نقد شوندگی در بازار سرمایه رشد مطلوبی داشته است.

فقط ۲ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران افزود: شرکت‌های بورسی در سه ماهه نخست سال ۹۰ حدود دو هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه دادند.

وی با بیان اینکه کل افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی در سال گذشته دو هزار میلیارد تومان بود، افزود : اثرات برگزاری همایش فرصت‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه در بهار امسال نمایان شد به طوری که شرکت‌ها در این مدت کل سال قبل افزایش سرمایه دادند.

وی به پذیره‌نویسی هفته گذشته سلب حق‌تقدم شرکت سرمایه‌گذاری امید اشاره کرد و اظهار داشت: این شرکت توانست در یک فرآیند سه ماهه ۵۰۰ میلیارد تومان جمع‌آوری کند که فرآیند این تامین مالی بزرگ در خارج از بازار سرمایه بسیار طولانی مدت است.

قالیباف اصل با بیان اینکه بازار سرمایه پتانسیل‌های فراوانی برای تامین مالی پروژه‌های بنگاه‌های اقتصادی دارد، گفت: شرکت‌های بورسی می‌توانند از طریق افزایش سرمایه به ارزش اسمی و انتشار اوراق مشارکت و صکوک منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق این بازار فراهم کنند.

۴ شرکت در آستانه ورود به بورس

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه درحال حاضر ۲۶ شرکت درخواست پذیرش خود را به بورس ارائه کرده اند، افزود: چهار شرکت در مرحله درج در تابلو معاملات قرار دارند.

وی ادامه داد: بانک‌های پاسارگاد و انصار، تجارت الکترونیک پارسیان و حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس شرکت‌هایی هستند که به زودی سهامشان در بورس تهران عرضه خواهد شد.

ورود ۴ شرکت به آتی

قالیباف اصل اظهار داشت: چهار شرکت کالسیمین، سنگ‌آهن گل‌گهر، مپنا و ایران‌خودرو در بهار امسال در معاملات اوراق آتی سهام پذیرفته شدند.

وی با بیان اینکه معاملات ۱۶ شرکت هم‌اکنون در اوراق آتی سهام انجام می‌شود، افزود: هدفگذاری شرکت بورس برای سال ۹۰ انجام معاملات ۳۰ شرکت در این بازار است.

مدیرعامل شرکت بورس درباره طبقه بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های دستورالعمل پذیرش گفت: ۷ شرکت از تابلوی فرعی به تابلوی اصلی بورس منتقل شدند.

قالیباف اصل گفت: ۱۲ شرکت از بازار دوم به تابلوی فرعی بازار اول ارتقا یافتند و دو شرکت از تابلوی اصلی به فرعی بازار اول و ۵ شرکت از تابلوی فرعی بازار اول به بازار دوم تنزل پیدا کردند.

بورس سیاسی نیست

بالاترین مقام اجرایی بورس همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بازار سرمایه تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار دارد؟ افزود : این بازار سیاسی نیست و مسائل سیاسی تنها یک از چند فاکتور تاثیرگذار بر بازار سرمایه است.

قالیباف اصل ادامه داد: بازار سرمایه در تمام جهان بازاری اقتصادی است و فاکتورهای اقتصادی در آن تاثیرگذار است. لذا مسائل سیاسی به عنوان یک فاکتور می‌تواند روی تصمیم سرمایه‌گذار اثرگذار باشد.

وی درباره دلایل افت بورس تهران در هفته‌های اخیر افزود: بازار سرمایه در دو سال گذشته عملکرد خوبی داشت به طوری که بازدهی خوبی عاید سرمایه‌گذاران شد در حالی که در سایر بازارها چنین بازدهی وجود نداشت و باید بازدهی بازار طی یک دوره مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت بورس با بیان اینکه در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران منتظر ارائه اطلاعات سه ماهه شرکت‌ها هستند، گفت: نوسانات نرخ ارز، نوسانات قیمت جهانی و شایعه بازگشت نرخ سود بانکی به سال قبل باعث شد تا بازار تحت تاثیر قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در ادامه گفت: این شرکت درخواست خود را برای ورود به بازار سهام به سازمان بورس ارائه کرده است که هم‌اکنون در انتظار پاسخ این سازمان هستیم.

حسن قالیباف اصل افزود: در همین راستا، اقداماتی را با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام داده‌ایم تا فرآیند عرضه سهام شرکت بورس در تالار تسریع یابد که امیدوارم هرچه سریعتر شرایط برای ورود سهام این شرکت در بورس فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بورس به راه‌اندازی ابزارهای جدید در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: توسعه بازار اوراق آتی یکی از برنامه‌های اصلی این شرکت در سال ۹۰ است که در همین رابطه قرار است اوراق آتی روی سبد سهام شاخص۳۰ شرکت بزرگ بورسی منتشر شود.

سخنگوی شرکت بورس افزود: مبادلات قراردادهای اختیار معامله سهام در بورس از دیگر برنامه‌های این شرکت است که دستورالعمل آن تدوین شده و به هیات مدیره سازمان بورس ارسال شده است.

وی صندوق‌های قابل معامله در بورس را از دیگر برنامه‌های شرکت در سال ۹۰ نام برد و اظهار داشت: برای این منظور کمیته‌ مشترکی بین شرکت و سازمان بورس تشکیل شده است تا صندوق‌های قابل معامله در بورس راه‌اندازی شود.

قالیباف اصل به راه‌اندازی قراردادهای آتی ارز نیز اشاره کرد و افزود: اقدامات لازم برای راه‌اندازی قراردادهای آتی ارز در سال گذشته انجام شد.

وی ادامه داد: کمیته فرعی شورای بورس با راه‌اندازی این ابزار مالی موافقت کرده است که در صورت تصویب در شورای بورس، امکان راه‌اندازی آن در بازار فراهم می‌شود.

تغییر سرمایه اولیه پذیرش شرکت‌ها در بورس

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس و اوراق بهادار نیز از تغییر و افزایش سرمایه اولیه پذیرش شرکت‌ها برای ورود به بورس به ۲۰ میلیارد تومان خبرداد و گفت: شرکت‌های کوچکتر متقاضی بازار سرمایه باید به سوی فرابورس هدایت شوند.

محمدرضا رستمی در این نشست از درخواست بانک انصار، شرکت نفت جی، لیزینگ پارسیان، بهمن دیزل، شرکت نفت و گاز پارسیان، هلدینگ پتروشیمی الوند و داروسازی دانا برای پذیرش در بورس خبرداد.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس و اوراق بهادار فرهنگ سازی بورسی را که کاری زمانبر است، مهم ارزیابی کرد و گفت: برخی از اعضای هیات مدیره شرکت‌ها با قوانین بورس آشنایی ندارند، بنابراین باید فرهنگ سازی در بورس به طور مستمر ادامه داشته باشد.

وی پذیرش شرکت‌ها در بورس را نوعی فرهنگ سازی دانست و افزود: برخی از شرکت‌های بخش خصوصی دارای سرمایه اندکی هستند که با همین سرمایه خواستار ورود به بازار سرمایه می‌شوند، حتی برخی از شرکت‌ها با سرمایه ۱۰۰ میلیون تومان هم درخواست حضور در بورس را دارند.

رستمی با تاکید بر اینکه شرکت‌های کوچکتر باید به سوی فرابورس هدایت شوند و پس از آن وارد بورس شوند، افزود: کف سرمایه اولیه پذیرش شرکت‌ها برای ورود به بورس تغییر کرده و به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در عین حال شرکت‌هایی که وارد فرابورس می‌شوند، حداقل ۶ ماه باید در این بازار حضور داشته باشند و پس آن وارد بورس شوند، همچنین سهام شناور آزاد آنها در فرابورس باید حداقل ۱۰ درصد باشد تا بتوانند وارد بورس شوند.

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: شرکت تجارت الکترونیک پارسیان طی دو هفته آینده از فرابورس به بورس منتقل خواهد شد.

وی از اصلاح دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها در بورس خبرداد و گفت: براین اساس بازگشایی نماد شرکت‌ها در بورس بازگشایی می‌شود، به این معنا که در گذشته حتما باید شرکت‌ها حداقل ۵ درصد عرضه اولیه در بورس انجام می‌دادند، اما هم اکنون اگر شرکتی شناور آزاد داشته باشد می‌تواند نماد خود را بازگشایی کند.