بورس همچنان گزینه اصلی سرمایه‌گذاران است

فارس- مدیرعامل سابق شرکت بورس با تحلیل شرایط کنونی بازار سهام و دیگر بازارها به سهامداران توصیه کرد خویشتنداری کنند؛ زیرا بورس به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های عدیده‌ همچنان گزینه اصلی سرمایه‌گذاری و جلب پس‌اندازهای مردمی است. علی رحمانی در رابطه با وضعیت کنونی بازار سهام اظهار داشت: بخشی از شرایط کنونی حاکم بر بورس و تصمیم‌گیری‌ها ناشی از کاهش سود شرکت‌ها و نوسان نرخ ارز است و فارغ از آثار این عوامل موثر، قیمت سهام تعدادی شرکت‌ها هم از حداکثر طبیعی عبور کرده و گاه به بالاترین حد ممکن رسیده که این دسته از شرکت‌ها نیاز به تعدیل قیمتی دارند و بهای هر سهم آنها به مرور تعدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر هر چند بازار مسکن با افزایش نرخ محدودی روبه‌رو شده، اما در این بازار سنتی و رقیب اصلی بورس، نقدینگی قابل توجهی وجود ندارد، در این میان دولت نیز حمایت‌های مناسبی از بورس کرده است.

این استاد دانشگاه الزهرا در برابر این سوال که در این شرایط سهامداران چه رویه‌ای را در پیش گیرند بهتر است، پاسخ داد: هر چند در این وضعیت قیمت سهام تعدادی از شرکت‌ها به سقف رسیده اما به نظرم همچنان صنایع و شرکت‌هایی در بورس حضور دارند که از شرایط بنیادی قابل توجهی برخوردار بوده و از جمله سهام محکم بازار به شمار می‌روند.

رحمانی افزود: بنابراین در این اوضاع و احوال سرمایه‌گذاران بهتر است خویشتنداری کرده و از رفتارهای احساسی پرهیر کنند؛ زیرا بدون اغراق باید گفت که بورس به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های پیدا و پنهان عدیده‌ای که دارد گزینه اصلی سرمایه‌گذاری و جلب پس‌اندازهای مردمی است که در صورت حاکم شدن جو روانی آرام می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن در آینده داشته باشد. وی درباره گفت: نکته‌ اساسی این است که بورس فقط محدود به سهام شرکت‌های سهامی عام نیست و می‌تواند محل اصلی اوراق بدهی مانند انواع صکوک، اوراق مشارکت و دیگر ابزارها هم باشد.

وی ادامه داد: بررسی وضعیت بازارهای سرمایه دیگر کشورها نشان می‌دهد حجم معاملات اوراق بدهی در بورس چندین برابر اوراق سهام است، بنابراین در این شرایط، با افزایش انواع صکوک و سایر اوراق مالی می‌توان به ریسک زدایی بازار سرمایه کمک کرد. از طرف دیگر بانک‌ها هم می‌توانند وام‌های خود را تبدیل به اوراق بهادار کرده و از طریق بورس واگذار کنند.

این کارشناس ارشد بازارهای مالی و پولی در رابطه با شرایط بازار ارز و سکه هم خاطرنشان کرد: بانک مرکزی این روزها با چالش‌هایی در این دو بازار و سایر بازرها روبه‌رو شده در صورتی که اگر پیشنهاد سال ۸۶ شرکت بورس مبنی بر راه‌اندازی صندوق‌های ارز و طلا عملی می شد هم‌اکنون صدها صندوق فعال می‌توانستند نقش بسزایی در تثبیت شرایط ارز و سکه و هدایت نقدینگی‌های جامعه داشته باشند.

رحمانی افزود: در بازار سرمایه دیگر کشورها از طریق ایجاد ابزارها و بازارهای جدید سعی در کنترل نقدینگی و تورم می‌کنند؛ اما در ایران از ایجاد بازارهای جدید مالی ابراز نگرانی می‌شود، درحالی که می‌توان از طریق ابزارهای بدهی، شادابی بازار را حفظ کرد تا در نهایت بخش تولید کشور فعال باشد.