پایان بهار بورس با 2 رکوردشکنی متناقض

گروه بورس- اعظم شریفی: پرونده بهار امسال بورس تهران با ثبت دو رکورد تاریخی بسته شد.

به گزارش خبرنگار ما، بورس تهران که سال جدید را با یک فروردین طلایی با بازدهی رویایی برای سرمایه‌گذاران آغاز کرده بود تا رکورد بیشترین بازدهی فروردین‌ماه را کسب کند با عقب‌نشینی تدریجی و بازدهی منفی ۷/۳ درصدی، بدترین خردادماه را در طول تاریخ بورس تهران به خود اختصاص داد. براین اساس بورس تهران در دو چهره متفاوت از عملکرد امسال نوسانات زیادی را برای سرمایه‌‌گذاران رقم زد. نوساناتی که بخش عمده آن به عوامل خارج از معاملات بورس و در شرایط ناآرام سیاسی و اقتصادی رقم خورد.

نوسانات بهاری بورس تهران در حالی در آخرین روز خردادماه به پایان رسید که شاخص در عدد ۲۵ هزار و ۱۸۲ واحد تثبیت شد.

به این ترتیب بهار امسال بورس ۱/۸ درصد برای سرمایه‌گذاران بازدهی خالص داشت. فروردین‌ماه با ۷/۱۳ درصد بازدهی مثبت، اردیبهشت‌ماه با بازدهی منفی ۲/۱ درصدی و خردادماه با بازدهی منفی ۷/۳ درصدی، عملکردی بود که بورس تهران در بهار امسال به ثبت رساند. این در حالی است که بورس تهران تنها در خردادماه سال ۸۴ بازدهی منفی ۵/۰ درصد و در خردادماه سال ۸۶ بازدهی منفی ۱/۰ درصد را شاهد بود و در همه خردادهای سال‌های اخیر، بازدهی مثبت داشته است ولی در سال جاری به رکورد منفی ۷/۳ درصد دست یافت.

به این ترتیب ارزش بورس تهران در پایان فصل بهار به ۱۰۵ میلیارد دلار رسید و با وجود تمام افت و خیزهایی که داشت توانست در بالای ۲۵ هزار واحد تثبیت شود. این در شرایطی است که در بهار امسال عرضه عمده قابل توجهی صورت نگرفت اما شاخص روزهای خوبی را به خود دید.

مقایسه آماری عملکرد سال‌های گذشته نشان‌دهنده این است که در طول سال‌های دهه ۸۰ همواره بازدهی تابستانی بورس از بهار بیشتر بوده است و در هیچ تابستانی به جز سال ۸۴ بازدهی منفی وجود نداشته است. با این وجود تنها در تابستان ۸۴ و ۸۷ بازدهی تابستان از بهار کمتر بوده است. این در حالی است که در سال ۸۴ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و در تابستان سال ۸۷ بحران جهانی به افت قیمت‌های جهانی دامن زد، دو اتفاقی که بازدهی تابستان را از بهار پایین‌تر آورد.

آغاز تیرماه که آخرین ماه برگزاری مجامع بیشتر شرکت‌های بورسی است معمولا با تحرکات گسترده سهامداران همراه است. تقسیم سود شرکت‌ها و بازگشایی مجدد نمادها جذابیت شرکت‌ها را در بورس افزایش می‌دهد و سهامداران با توجه ویژه‌ای این معاملات را دنبال می‌کنند.

بر این اساس بازدهی تیرماه هیچ سالی به جز تیرماه سال ۸۴، منفی نبوده و تیرماه سال ۸۵ نیز با یک درصد بازدهی مثبت، پایین‌ترین بازدهی را در این سال‌های بورس کسب کرده است.

براین اساس معامله‌گران همزمان با فصل تابستان در انتظار کاهش نوسانات هستند و پیش‌بینی دستیابی به بازدهی مطلوب را دارند.

اما نکته نگران‌کننده در کنار تمامی روندهای مثبت و منفی فصل بهار، کاهش ارزش معاملات به ویژه در خردادماه بود، به گونه‌ای که معامله گران با وجود اعتقاد به ارزش ذاتی سهامی که تمامی مشخصات یک سهم پیشرو را نشان می‌داد، حرکت خاصی را انجام ندادند تا ارزش معاملات کاهش چشمگیری را شاهد باشد. براین اساس سازمان بورس باید با اصلاح قواعد معاملاتی و ترغیب سهامداران به سرمایه‌گذاری در کنار عرضه‌های اولیه جذاب، ارزش معاملات را به میزان مطلوب افزایش دهند.

بورس از الگوی تاریخی تبعیت می‌کند

در همین حال، یک کارگزار بورس با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در شرایط کنونی گفت: تاکنون بازار در سال جاری در مقایسه با بازار سال ۸۹ از یک الگو تبعیت کرده است و آن الگو شروع خوب و طوفانی و افت بازار در ماه‌های دوم و سوم سال است که البته امسال افت شاخص و بازار در ماه‌های دوم و سوم سال شدت بیشتری به خود گرفت.

عظیم ثابت در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد افزود: با الگوبرداری از رفتار تاریخی بازار در سال گذشته، می‌توان این‌گونه پیش‌بینی کرد که شرایط بهتری در انتظار بورس تهران است زیرا در سال گذشته هم بازار در ماه‌های دوم و سوم سال شرایط چندان مطلوبی نداشت، اما با داغ شدن فصل مجامع و اعلام گزارش ۳ ماهه شرکت‌ها وضعیت مناسب‌تری در بورس تهران حاکم شد. وی در پاسخ به این پرسش که چرا افت بازار در اردیبهشت‌ماه و خردادماه امسال نسبت به سال گذشته شدت بیشتری داشته است؟ گفت: زمانی که قیمت‌ها به صورت غیرمنطقی در نخستین ماه سال رشد کرد و حتی در برخی از نمادها از ارزش ذاتی عبور کرد، بدون شک باید در انتظار اصلاح قیمتی و استراحت با همان شدت بود، ضمن این که از یاد نبرید که بازار کنونی با بازار سال گذشته تفاوتی‌هایی عمده دارد، از جمله این که برخی از مسائل حاشیه‌ای در بازار اثرگذار شده‌اند و برخی از بازارهای موازی از جمله مسکن و به ویژه طلا و ارز طی ماه‌های گذشته تحرکات جدی داشته‌اند و سرمایه‌گذار به خود جذب کرده‌اند.

این کارگزار بورس شرایط کنونی بازار سرمایه را نامطلوب ارزیابی نکرد و گفت: تنها در وضعیت کنونی احتیاط سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بیشتر شده و بیشتر معامله‌گران و سهامداران به کسب نوسان‌های کوتاه مدت یا همان نوسان‌گیری روی آورده‌اند.

وی انتشار گزارش ۳ ماهه شرکت‌ها در تیرماه و شفافیت بازار طی چهارمین ماه سال همزمان با ترافیک برگزاری مجامع را به عنوان دلایلی ذکر کرد که می‌تواند تیر و مرداد را به ماه‌های بهتر بورس نسبت به اردیبهشت و خرداد تبدیل کند.

ثابت شرایط بازارهای جهانی را نیز در تحلیل وضعیت بازار سرمایه در تابستان مورد اشاره قرار داد و افزود: بحران‌های در حال شکل‌گیری در اروپا و تاثیرگذاری آن برروی قیمت نفت و دلار و نرخ برابری یورو نسبت به دلار و تحولات جهانی آینده از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه در تابستان سال‌جاری است.

وی در خصوص تاثیرگذاری مسائل سیاسی بر بازار سرمایه گفت: زمانی مسائل هسته‌ای و نشست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برروی بازار سرمایه اثرگذار بود، اما رفته رفته بازار نسبت به نشست‌های هسته‌ای و حتی در سطح شورای امنیت واکسینه شد و به نظر می‌رسد که بازار با ادامه‌دار شدن مسائل حاشیه‌ای، رفتاری مشابه به بحث هسته‌ای از خود نشان دهد و در ضمن نسبت به مسائل سیاسی و حاشیه‌ای بار دیگر واکسینه شود.

این کارگزار بورس در پایان به سرمایه‌گذاران و جامعه سهامداران توصیه کرد: بازار سرمایه همچنان مطمئن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است و همچنان از مزیت‌هایی همچون نقدشوندگی، بازده مناسب و اطمینان برخوردار است، ضمن این که دولت حامی اصلی و همیشگی بازار سرمایه است و این خود مزیت بزرگی برای بورس تهران و فعالان آن محسوب می‌شود.

پیش‌بینی بازدهی ۳۰ درصدی بورس

در این حال، همایون هیوند دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز از پیش‌بینی بازدهی ۳۰ درصدی بورس تهران در سال‌جاری سخن گفت.

وی افزود: گرچه بازار سرمایه در سال‌های گذشته به ویژه در بهار و تابستان مثبت بود، اما در خصوص سال جاری می‌توان گفت که بازار رشد فصل مجامع خود را در فروردین‌ماه و نخستین ماه سال پیش خور کرده است.

وی نقش صندوق‌های سرمایه‌گذاری را هیجانی شدن بازار طی ماه‌های گذشته مهم ارزیابی کرد و افزود: بازار چه در زمان رونق یعنی فروردین‌ماه و چه در زمان رکود مثلا در ماه خردادماه سال جاری، تحت تاثیر سهامداران غیرحرفه‌ای و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود، ضمن این که برخی از مسوولان و کارشناسان هم که اظهارنظرهایشان در اقتصاد تاثیرگذار بود، بورس را حبابی قلمداد کردند که همه این عوامل به افت بازار در میانه بهار منجر شد.

هیوند در همین حال گفت: در صورتی که روند بازارهای جهانی حفظ شود و بیرون بازار رخداد منفی اتفاق نیفتد، بورس تهران پس از ثبت بازدهی ۸ درصدی در بهار می‌تواند تا پایان سال دست‌کم ۳۰ درصد بازدهی داشته باشد، اما نباید در انتظار بازدهی‌های بیش از ۵۰ درصدی این بازار بود. این کارشناس بازار سرمایه گفت: در تابستان سهام برخی شرکت‌ها به دلیل گزارش‌های مناسب، برای سرمایه‌گذاری گزینه‌های خوبی هستند و به نظر می‌رسد با انتشار گزارش‌های ۳ ماهه اشتیاق برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران بیشتر شود.