تنها 2 درصد شرکت‌های ایرانی حسابرسی می‌شوند

فارس- رییس سازمان حسابرسی کشور گفت: از حدود ۵۰۰ هزار شرکت موجود در کشور، فقط به حساب ۱۱ هزار شرکت رسیدگی و هزار شرکت توسط سازمان حسابرسی رسیدگی می‌شود. اکبر سهیلی‌پور افزود: شرکت‌های دولتی ملزم به ارائه حسابرسی اسنادمالی خود هستند و شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند از حسابرس بخش خصوصی استفاده کنند. این در حالی است که در حال حاضر بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار شرکت در کشور وجود دارند که ۱۱ هزار شرکت از نظر حسابرسی رسیدگی می‌شود و فقط هزار شرکت از آنها توسط سازمان حسابرسی رسیدگی می‌شوند که البته حجم عملیات بالایی دارند.

وی گفت: شرکت ملی نفت ایران یکی از این شرکت‌ها است که مورد حسابرسی قرار می‌گیرد و رعایت استانداردهای حسابرسی در آنها انجام می‌شود. سهیلی‌پور اظهار داشت: تا قبل از سال ۷۲ وضعیت حسابرسی شرکت‌های نفت و وزارت نفت این گونه نبود، اما از آن تاریخ به بعد با تعریف استانداردهای حسابرسی در جهت شفاف‌سازی صورت‌های مالی، حسابرسی دقیق انجام می‌شود.

رییس سازمان حسابرسی کشور افزود: شرکت‌های دولتی ملزم به ارائه حسابرسی توسط این سازمان هستند، اما شرکت‌های خصوصی توسط جامعه حسابداران رسمی و سازمان بورس بررسی می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه با وجود حسابرسی، یکباره اختلاس‌های عجیب و غریب از بانک‌ها صورت می‌گیرد؟ گفت: حسابرسی دارای محدودیت‌هایی است که آنچه رسیدگی می‌شود، دفاتر این شرکت‌ها است و امکان تبانی بین مدیران وجود دارد. بر این اساس ممکن است یک پیمانکار و مدیر تبانی کنند و آنچه که در دفاتر ثبت می‌شود، با واقعیت تفاوت داشته باشد.

وی گفت: برخی از دزدی‌ها و سوءاستفاده در گزارش‌های سازمان حسابرسی کشف شده است که به مراجع مربوط گزارش شده‌اند.

رییس سازمان حسابرسی کشور اظهار داشت: برنامه آموزشی ۱۵ ساله برای حسابرسان طراحی شده است.

سهیلی در پاسخ به اینکه نهادها و بنیادها چقدر حسابرسی می‌شوند؟ گفت: بسیار از شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان توسط سازمان حسابرسی رسیدگی می‌شوند، اما بنیاد شهید چون شرکت نیست، توسط ذی‌حسابان رسیدگی می‌شود.