شیوه‌های تامین مالی از طریق بورس تشریح شد

سنا- معاون سازمان بورس و اوراق بهادار، تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی در سال ۹۰ را تشریح کرد. دکتر قاسم محسنی گفت: به طور کلی تامین مالی از طریق بازار سرمایه با انتشار اوراق بهادار (سهام، اوراق مشارکت و صکوک) انجام می‌شود. وی ادامه داد: نخستین صکوک اجاره در بازار سرمایه ایران اواخر سال گذشته با موفقیت منتشر شد و انتشار این اوراق، امسال در بازار رشد چشمگیری خواهد یافت.

معاون سازمان بورس اظهار داشت: دو مساله در انتشار اوراق بهادار در بازار سرمایه وجود دارد. مساله اول، طراحی انواع اوراق بهادار و وضع قوانین و مقررات مربوطه است که در این خصوص قوانین حمایتی توسط مجلس محترم شورای اسلامی وضع شده و در سال‌های اخیر مقررات چند نوع صکوک تصویب و چند نوع دیگر درحال تصویب است.

وی مساله دوم را تقاضای شرکت‌ها برای تامین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار اعلام کرد و گفت: تمامی درخواست‌ها با اولویت بالا در سازمان بورس بررسی می‌شود اما انتشار اوراق بهادار در بازار سرمایه، بستگی به نحوه تامین مالی بازار پول و فرهنگ‌سازی دارد.

دکتر محسنی تصریح کرد: طبیعی است، اگر نرخ‌های تامین مالی از طریق بانک‌ها کم و حجم تامین مالی زیاد باشد، متقاضیان انتشار اوراق بهادار کاهش می‌یابند.

وی اظهار داشت: در بحث فرهنگ سازی می‌توان با برگزاری سمینارها و همایش‌های مختلف و اطلاع‌رسانی مناسب، شرکت‌ها را با نحوه تامین مالی از طریق انتشار اوراق بهادار آشناتر کرد.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس گفت: در بحث خدمات تخصصی در انتشار اوراق بهادار، نقش نهادهای مالی برجسته می‌شود. در این راستا، سازمان بورس سال گذشته دستورالعمل تاسیس و فعالیت سه نهاد مالی را تصویب کرد. معاون سازمان بورس گفت: شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری می‌توانند در انتشار اوراق بهادار، بازاریابی و طراحی اوراق بهادار جدید، خدمات تخصصی به ناشران ارائه دهند.

وی ادامه داد: شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی نیز می‌توانند اطلاعات مرتبط با اوراق بهادار را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهند تا آنان با آگاهی، تصمیم به خرید و فروش اوراق در بازار سرمایه بگیرند.

دکتر محسنی افزود: شرکت‌های سبدگردان از جانب سرمایه‌گذاران می‌توانند منابع مالی لازم برای سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار را تجهیز کنند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز می توانند در عرضه‌های اولیه اوراق بهادار با درآمد ثابت (صکوک) مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه دستورالعمل موسسات رتبه‌بندی امسال در سازمان بورس تصویب می‌شود، اظهار داشت: این موسسات نقش کلیدی در تعیین ریسک اعتباری شرکت‌ها خواهند داشت.

کاهش جاذبه‌های بازارهای رقیب

دکتر محسنی درباره دلایل رشد بازار سرمایه در هفته‌های اخیر گفت: بازدهی مناسبی طی دو سال گذشته عاید سرمایه‌گذاران در بورس شد که این امر انگیزه افراد را برای ورود به بازار سرمایه افزایش داده است.

معاون سازمان بورس کاهش جاذبه بازارهای رقیب را از دیگر دلایل روند رو به رشد بازار سرمایه اعلام کرد و افزود: کاهش نرخ سپرده بانکی و عدم افزایش قیمت در بازار مسکن باعث شده است تا بخشی از سرمایه‌ها وارد بورس شوند.

وی برنامه‌های فرهنگ‌سازی سازمان بورس و سایر ارکان بازار سرمایه را از دیگر دلایل اقبال سرمایه‌گذاران به بورس ذکر کرد و اظهار داشت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در جذب سرمایه‌گذاران عملکرد قابل قبول داشته‌اند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: با تحلیل صحیح اقدام به خرید و فروش سهام در بازار سرمایه کنند.

دکتر محسنی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران می توانند از طریق شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌هایی که از سازمان بورس مجوز فعالیت دارند، سرمایه‌های خود را مدیریت کنند.

وی به سرمایه‌گذاران غیر حرفه‌ای نیز توصیه کرد: از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند تا ریسک سرمایه‌گذاری آنان کاهش یابد.