دنیای اقتصاد- رشد‌های مستمر بازار سهام روز گذشته به ثبت رکوردی بی‌سابقه برای دماسنج بورس اوراق بهادار تهران منجر شد.فعالان بازار سهام در نخستین روز معاملاتی هفته شاهد رشد خیره‌کننده 490 واحدی معادل 6/1 درصدی شاخص بودند تا به این ترتیب این متغیر مهم تا ارتفاع 30 هزار واحدی تنها 8 قدم فاصله داشته باشد.این رشد در تاریخ 46 ساله بورس تهران بی‌سابقه بود و دماسنج بازار سهام را در آستانه ورود به کانالی جدید قرار داد. همچنین در پی این رخداد، هفتمین ماه سال برای بورس تهران با ثبت بازدهی 1/13 درصدی به عنوان پر سودترین ماه سال 91 شناخته شد.

شاخص بازار در ۸ قدمی قله ۳۰ هزار
شاخص بورس دیروز در ارتفاع 29 هزار و 992 واحدی ایستاد که روایتگر رکوردی جدید در تاریخ 46 ساله بازار سرمایه است
گروه بورس- اعظم شریفی: بهار بورس تهران امسال همزمان با فصل پاییز آغاز شده است تا معامله‌گران رکوردشکنی‌های پیاپی این بازار را نظاره‌گر باشند.
به گزارش خبرنگار ما، شاخص بورس در حالی از ابتدای مهرماه 3487 واحد رشد را تجربه کرده که طی 21 روز کاری به طور میانگین روزانه 166 واحد افزایش داشته و بازدهی 1/13 درصدی را برای معامله‌گران ثبت کرده است.
این در حالی است که هیجان خرید معامله‌گران همزمان با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه و توقف نمادها برای اعلام این تعدیلات به بازار در کنار پیشروی خیره‌کننده گروه صادرکننده و افزایش قیمت‌ها در بورس کالا، افق‌هایی ورای ۳۰ هزار واحد را برای شاخص بورس تهران ترسیم می‌کند.
به اعتقاد معامله‌گران تعدیلات دلاری بورس تهران پس از اعلام گزارش‌های گروه روی با گزارش پتروشیمی پردیس ادامه پیدا کرد که این امر می‌تواند انتظارات جدیدی از کسب بازدهی را برای معامله‌گران ایجاد کند.
بورس اوراق تهران فصل تابستان را در شرایطی پشت سر گذاشت که باوجود رشد ۲/۹ درصدی در این دوره که بخش اصلی آن در شهریورماه به ثبت رسید، تنها ۴/۲ درصد بازدهی داشت.
به این ترتیب بورس 6 ماهه نخست سال 91 را با فاصله زیاد از بازارهای رقیب سپری کرد.
اما همزمان با آغاز گزارش‌های ۶ ماهه، آرامش فضای سیاسی و نوسانات خیره‌کننده دلار، گروه‌های صادرکننده صدرنشین بازار شدند تا وزن سنگینی را در رشد بازار داشته باشند.
به طوری که پس از کش و قوس‌های فراوان، شاخص سرانجام برای سومین بار طی سال جاری در دومین روز مهرماه از کانال 27 هزار واحد عبور کرد و دیگر از این مرز روانی عقب ننشست.
با آزادسازی قیمت‌ها در گروه‌های سیمانی و خودرو به همراه ادامه افزایش قیمت‌ها در بورس کالا، رکوردشکنی‌های شاخص برای عبور از مرزهای تاریخی ادامه داشت، تا جایی که بورس تهران تاریخی‌ترین رکورد ۴۶ ساله خود را در تاریخ ۴ مهرماه با رسیدن به سطح ۲۷ هزار و ۴۴۰ واحدی تجربه کرد. به این ترتیب بازار سرمایه در انتظار کسب رکوردهای جدید قرار گرفت.
هفته رویایی مهرماه
بررسی‌ها نشان می‌دهد که بورس اوراق بهادار تهران هفته‌ای رویایی را در ابتدای مهرماه با ثبت رشد ۶۹۲ واحدی در یک روز و جهش ۱/۶ درصدی هفتگی شاخص شاهد بود تا ورود نقدینگی از سوی خریداران حقیقی برای کسب بازدهی از این بازار ادامه یابد.
در ادامه عبور بورس از مرز 29 هزار واحد در 9 مهرماه با کسب رکورد سود 10 درصدی در 7 روز، رونق بورس در حالی رقم می‌خورد که بیشتر کارشناسان وجود حباب قیمتی را رد کرده‌اند، زیرا به اعتقاد تحلیلگران، بازار به درستی در انتظار تعدیلات چشمگیری برای گروه‌های پیشرو است.
هرچند عمر شاخص ۲۹ هزار واحدی در دومین هفته مهرماه کوتاه بود و با عرضه‌های سنگین شاخص به کانال ۲۸ هزار واحدی بازگشت که این اتفاق خروج سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت و نوسان‌گیران از بورس را در پی داشت. به این ترتیب بورس تهران در نیمه مهرماه فاز استراحت قیمتی را شاهد بود که موجب تشکیل صف‌های فروش در نمادهای صدرنشین شد.
اما پس از اصلاح موقت قیمت‌ها، بازار سهام به سرعت کف‌های جدیدی را شناسایی کرد که معامله‌گران را به تداوم سودآوری امیدوار کرد.
بر این اساس دیروز بورس اوراق بهادار تهران سومین رشد چشمگیر مهرماه را با صعود ۴۹۰ واحدی ثبت کرد تا به لحاظ عددی هفتمین رشد یک روزه در تاریخ بازار سرمایه را به ثبت برساند.
افزون بر این، بازدهی بورس در حالی از ابتدای امسال تاکنون به سطح 8/15 درصد رسید که 1/13 درصد آن متعلق به مهرماه بود، تا میانگین بازدهی بورس تهران در نیمه دوم سال از نیمه اول سال فراتر رود.
بررسی تاریخی روند معاملات بورس نشان می‌دهد همواره معامله‌گران بیشترین بازدهی را از بازار در نیمه اول کسب می‌کردند و به این ترتیب در صورت تداوم روند بازدهی بورس در نیمه دوم سال، این رفتار سنتی برای معامله‌گران طی ۱۳ سال گذشته شکسته خواهد شد.
بازدهی بازار چقدر است؟
با رسیدن بازدهی بورس به سطح ۸/۱۵ درصد، ارزش بازار بورس تهران نیز به ۱۳۶ هزار میلیارد تومان رسیده که حکایت از میانگین P/E در حدود ۶/۵ مرتبه این بازار دارد.
از سوی دیگر امروز در حالی معامله‌گران آخرین روز مهرماه را پشت سر خواهند گذاشت که مهرماه 91 در زمره 6 ماه پربازده‌ تاریخ بورس تهران است و ادامه هیجان خرید معامله‌گران می‌تواند این رکورد را نیز بهبود بخشد.
بنابراین گزارش، پربازده‌ترین ماه بورس تهران به عنوان یک نمونه تکرارنشدنی در تیرماه سال ۸۲ با کسب بازدهی ۶/۲۹ درصد رقم خورد.
پس از آن در تیرماه 87 نیز بازدهی بورس 5/14 درصد بود. همچنین فروردین سال 90، فروردین 89 و خردادماه 87 نیز بازدهی بورس به ترتیب 7/13، 2/13 و 1/13 درصد بود.
به این ترتیب ادامه رشد امروز شاخص می‌تواند رکورد بازدهی مهرماه که تا ۲۹ ماه جاری ۱/۱۳ درصد بود را جابه‌جا کند.