عبور دماسنج بورس از ارتفاع 27 هزار

گروه بورس - همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار برای سومین بار در سال جاری دیروز مرز ۲۷هزار واحدی را تجربه کرد.

در بازار روز یکشنبه شاخص کل به مدد تداوم رشد گروه فلزی و به‌رغم افزایش محسوس عرضه‌های سهام در بازار ۸/۲۵۱ واحد رشد کرد و به عدد ۲۷هزار و ۱۲۷واحد رسید. این سومین بار در سال جاری است که شاخص تلاش می‌کند تا از مرز ۲۷هزار واحدی عبور کند. پیش از این در ۲۱ فروردین ماه شاخص به۲۷هزار و ۲۸۱واحد دست یافت، اما این جهش ۹ روزکاری بیشتر دوام نداشت و شاخص نتوانست در این سطح باقی بماند. پس از آن شاخص در سوم خرداد ماه برای یک روز در ورای مرز ۲۷هزار واحد باقی ماند، اما روز بعد به زیر این مرز بازگشت. از این رو مرز۲۷هزار واحد کانالی مهم برای شاخص به شمار می‌رود. از دیدگاه تکنیکی مرز ۲۷هزار واحد، مقاومتی جدی در مسیر رشد شاخص است که عبور از آن به تزریق نقدینگی و افزایش چشمگیر حجم معاملات و خوش‌بینی بالای معامله‌گران وابسته است. در بازار دیروز معامله‌گران به دلیل رشد اخیر قیمت‌ سهام با افزایش عرضه‌ها مواجه شدند و پس از مدت‌ها، صف فروش در برخی از نمادهای پیشرو بازار به ویژه در گروه تصفیه نفت به چشم خورد. انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی در این گروه موجب نگرانی معامله‌گران شده است. در گذشته نیز انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی به خروج و فرار سرمایه‌گذاران از بازار و افت کلی بازار منجر شده است که تکرار تجربیات گذشته در این بخش نگرانی شدیدی را به همراه داشته و در صورت تداوم می‌تواند به افت کلی بازار و بازگشت نقدینگی به بیرون از بازار منجر شود.

منتظر تعدیل‌های دلاری باشید

در بیرون از فضای معاملات، دیروز معامله‌گران همچنان روند تحولات بازار ارز را دنبال کردند که در این بخش تغییری چشمگیر رخ نداده و به نظر می‌رسد بهای دلار در بالای مرز ۲۴هزار ریال تثبیت شده باید تلقی شود. این امر به معنای انتظار برای تعدیل‌های دلاری شرکت‌های دارای صادرات در بورس است.

در رابطه با بازار ارز دیروز دکتر محمود بهمنی ضمن بازدید از اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز در وزارت صنعت، معدن و تجارت، این طرح را بسیار خوب و سودمند ارزیابی کرد و گفت: این طرح از روز دوشنبه سوم مهرماه به صورت یکپارچه و سراسری اجرایی خواهد شد.

وی درخصوص سازو کار این اتاق گفت: اولویت‌های ۳ به بعد، قرار است با نرخ ۲ درصد زیر قیمت بازار ارز دریافت کنند و مبنای تعیین نرخ، میانگین بازار ارز است. رییس شورای پول و اعتبار با بیان این نکته که ارز تخصیص یافته به گشایش‌کنندگان در این اتاق، مربوط به دولت و بانک مرکزی نیست عنوان کرد: بخشی از این ارز متعلق به صادر‌کنندگان پتروشیمی و بخشی دیگر مربوط به صندوق توسعه ملی است که آن را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد تا به متقاضیان تخصیص یابد.

رییس کل بانک مرکزی درخصوص میزان ارز تخصیص یافته به متقاضیان گفت: اولویت‌های ۳ به بعد به هر میزان افزایش پیدا کند، ارز در اختیارشان قرار خواهیم داد و امیدواریم با این روند، کاهش تقاضا در بازار آزاد آغاز شود و قیمت ارز کاهش یابد.

بهمنی در پایان با اشاره به این که شرکت‌های غیر‌دولتی نیز می‌توانند ارزشان را عرضه کنند، گفت: صادر‌کنندگان، شرکت‌های غیر‌دولتی و حتی خانواده‌ها و اشخاصی که ارز دارند می‌توانند ارزشان را به صورت مستقیم، بدون واسطه و از طریق بانک‌ها با هماهنگی بانک مرکزی و به نرخ روز در اختیار وارد‌کنندگان قرار دهند.

در بازار دیروز و در گروه تصفیه نفت، پالایشگاه بندرعباس و شیراز پس از رشد شدید اخیر به دلیل انتشار گزارش شفاف‌سازی با ریزش معامله شدند.

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس برای دومین مرتبه در ۱۲ روز اخیر در مورد شایعات و وضعیت سود‌آوری این شرکت مشمول اصل۴۴ شفاف‌سازی کرد تا سهام آن باکاهش ۴درصدی و صف فروش سنگین همراه شود.

براساس این گزارش،‌هاشم نامور مدیرعامل این پالایشگاه با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرد: فروش محصولات این شرکت اعم از داخلی و صادراتی، حسب مورد توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود و مطابق قانون بودجه کل کشور درآمدهای ریالی و ارزی حاصل از فروش داخلی و صادرات فرآورده‌ها به حساب‌های متمرکز خزانه‌داری کل واریز و پس از کسر بهای خرید نفت خام و کسورات قانونی ازجمله ۲۳ درصد سهم صندوق توسعه ملی، بخشی از درآمدها به صورت ریالی در اختیار این شرکت قرار داده می‌شود.

وی خاطرنشان‌ کرد: مضافا موضوع عدم تسری سهم صندوق توسعه ملی به این شرکت، توسط مسوولان این شرکت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران درحال پیگیری بوده، ولی تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

نامور تاکید کرد: بنابراین با عنایت به موارد فوق درحال حاضر هیچ گونه تغییری در وضع مالی این شرکت به وجود نیامده و پیش‌بینی سه ماهه اول سال ۹۱ همچنان مورد تایید است.

در گروه خودرویی دیروز افزایش عرضه‌ها در بازار موجب عرضه گسترده صف‌های خرید از جمله نمادهای خودرویی نظیر ایران خودرو و ایران خودرو دیزل شد. هر چند بازگشایی نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو به تشکیل مجدد صف خرید سنگین در این نماد منجر شد.

تصویب افزایش سرمایه بانک ملت در مجمع

در گروه بانکی، دیروز مجمع افزایش سرمایه بانک ملت برگزار شد تا این بانک با افزایش سرمایه ای ۶۵درصدی از محل تجدید ارزیابی به بزرگ‌ترین بانک خصوصی ایران تبدیل شود. به گزارش سایت بورس۲۴، با رسیدن بانک ملت به سرمایه ۳۳۰۰میلیارد تومانی، اینک نگاه‌ها به بازگشایی نماد این بانک است و در صورتی که نماد بانک ملت بتواند قیمت اسمی یک هزار ریالی خود را در بازگشایی حفظ کند، می‌تواند بازدهی مناسبی را نیز برای سهامداران خود به همراه بیاورد.

اما مجمع روز گذشته بانک ملت با حواشی مختلفی همراه بود. در مجمع بانک ملت علی دیواندری مدیرعامل این بانک از برنامه فروش بلوک ۱۵ درصدی پالایشگاه بندرعباس خبر داد.

به گفته دیواندری، بانک ملت بابت مطالبات خود از دولت معادل ۱۵ درصد از سهام شبندر را در اختیار گرفته است که با توجه به عبور قیمت سهام این پالایشگاه از سطح ۲۰۰ تومان و قیمت تمام شده ۱۱۴ تومانی هر سهم این پالایشگاه برای بانک ملت، برنامه فروش آن را دنبال می‌کنیم. وی گفت:بلوک ۱۵ درصدی شبندر خریداران زیادی دارد، اما هنوز مذاکره جدی صورت نگرفته است.

در ادامه برگزاری مجمع بانک ملت، دیواندری درباره دلیل رشد درآمدهای ارزی این بانک گفت: این رشد درآمد ارزی ناشی از تسعیر ارز نیست و بیش از هر چیز از محل بهبود وضعیت ارزی در انرژی فاند متعلق به بانک است.تا جایی که این بانک با مشارکت مجموعه‌ای از بانک‌ها و بانک مرکزی انرژی فاندی به ارزش ۸ میلیارد دلار دارد که تاکنون ۶ میلیارد دلار آن به صورت واقعی در این صندوق گردآوری شده است.

به گفته وی، قابلیت ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش انرژی به همراه عاملیت مدیریت ۱۸ درصدی بخش نفت و گاز در صندوق توسعه ملی به ارزش ۲ میلیارد دلار از دیگر افتخارات بانک ملت است.

مدیرعامل این بانک خصوصی در ادامه در خصوص سرانجام مطالبات بانک از شهرداری گفت: شهرداری بابت بخشی از این مطالبات به بانک ملت تراکم ساختمان داده که اولین پروژه ناشی از دریافت همین تراکم‌ها بعد از مجمع پیش فروش خود را آغاز می‌کند.

در همین حال دیروز افزایش سرمایه ۳۰ میلیارد تومانی بیمه ملت در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت و این شرکت از ۲۹شهریور رسما ۱۵۰ میلیارد تومانی شد. در گروه واسطه‌گری مالی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری بهمن جزئیات پروژه ۴۰۰ میلیارد تومانی این شرکت بورسی را تشریح کرد.محمدرضا رستمی در گفت‌وگو با فارس، در مورد آخرین برنامه‌های این شرکت بورسی اظهار کرد: پروژه تجاری، اداری، فرهنگی «بافکار» با زیربنای ۷۶۰ هزار مترمربع در زمینی به مساحت ۱۰۰هزار متر مربع در منطقه جنوب تهران (حدفاصل خیابان‌های بعثت و شهید رجائی) و در پهنه بندی تجارت جهانی توسط یکی از زیر مجموعه‌های سرمایه‌گذاری بنام توسعه ساختمانی بهمن اجرا می‌شود.

این مقام مسوول‌ در پاسخ به این سوال‌ که پروژه فوق از چه زمانی شروع و کی به پایان می‌رسد و چه اثری بر سود آوری سرمایه‌گذاری بهمن خواهد داشت، توضیح داد: طبق مفاد قرارداد مشارکت، مراحل مطالعات ژئوتکنیک و طراحی پروژه از تاریخ ابلاغ قرارداد یعنی ۹ مرداد سال جاری به مدت یکسال بوده و پیش بینی می‌شود این پروژه در ۶۴ ماه و با هزینه ساخت تقریبی ۴۰۰ میلیارد تومانی به اتمام برسد. رستمی ادامه داد: طبق قرارداد، پیش فروش واحدها در۲۰ درصد پیشرفت کار شروع خواهد شد که بر عملکرد مالی این شرکت آثار با اهمیتی خواهد داشت. اما این اثر برای سال جاری نبوده و در سال‌های آینده و به نسبت پیشرفت پروژه لحاظ خواهد شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن۱۱۵میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۲/۹ درصد آن مربوط به معامله ۴/۳۲ میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات بود. همچنین از ۲۳۲نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۹۶نماد با کاهش قیمت و ۱۲۹نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقیه هم بدون تغییر بودند.