گروه بورس- اعظم شریفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته‌های پرجنب و جوش بورس تهران در شهریورماه توانستند تا حدودی بازدهی از دست رفته خود را برگردانند. به گزارش خبرنگار ما، همزمان با معامله‌گران بورس، بازدهی شهریورماه برای سرمایه‌گذاران صندوق‌ها نیز مثبت بود تا جایی که طی هفته پایانی شهریورماه تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارنامه مثبتی را شاهد بودند.

بر این اساس طی هفته منتهی به ۲۸ شهریورماه که شاخص با بازدهی ۶/۲ درصدی مواجه شد، بازدهی ۲۶ صندوق سرمایه‌گذاری از شاخص بورس بالاتر بود و سرمایه‌گذاران توانستند شاهد کسب بازدهی بالای ۴ درصد در ۶ صندوق سرمایه‌گذاری باشند. بر این اساس صندوق‌های کشاورزی، رضوی، گنجینه بهمن، بانک ملت، صبا و راهنما با کسب بازدهی‌های ۷/۴ و ۲/۴ درصدی در صدر قرار گرفتند.
زیان صندوق‌ها جبران شد
در همین حال عملکرد ماهانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی شهریورماه نیز مثبت شد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کارنامه ماه گذشته با ثبت بازدهی مثبت توانستند روند ماه‌های گذشته را تغییر دهند و با کسب بازدهی مثبت، سرمایه‌گذاران خود را به سودآوری در نیمه دوم سال امیدوارتر کنند.در دوره یک ماه اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک توسعه تعاون، رفاه، آرین و بانک کشاورزی به ترتیب با کسب بازدهی ۱۸، ۴/۱۵، ۷/۱۳ و ۶/۱۳ درصدی توانستند رتبه‌های اول تا چهارم پربازده‌ترین صندوق‌ها را به خود اختصاص دهند. این در حالی است که کارنامه قابل توجه صندوق‌ها در یک ماه اخیر باعث شد کمترین بازدهی در این دوره به میزان ۸/۱ و ۲ درصد در اختیار صندوق‌های یکم ایرانیان و مهر ایرانیان باشد.اما باوجود عملکرد مثبت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شاخص صندوق‌ها همچنان با بازدهی ۹/۷ درصدی از بازدهی شاخص به میزان ۱۰ درصد عقب ماند.
6 ماهه متعادل برای صندوق‌ها
هرچند بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی شهریور طلایی بازارسرمایه توانست تا حدودی عملکرد آنها را برای نیمه اول امسال متعادل کند، اما کسب بازدهی ۶/۲۰ درصدی برای صندوق آرین به عنوان بیشترین بازدهی، نشان‌دهنده ضعف کلی صندوق‌ها در ۶ ماه نخست سال بود. بر این اساس در حالی که شاخص کل بورس طی ۶ ماه گذشته سرانجام توانست ۵/۲ درصد بازدهی مثبت داشته باشد، عملکرد ۲۶ صندوق سرمایه‌گذاری از شاخص سبقت گرفتند. این در حالی است که شاخص صندوق‌ها طی این دوره همچنان بازدهی منفی ۶/۱ درصدی را به همراه داشت. از سوی دیگر در کارنامه ۶ ماهه عملکرد ۲۴ صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی منفی از ۵/۰ تا ۲/۱۶ درصد را به ثبت رساند.