گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد ادامه روند متعادل خود بود، به گونه‌ای که شاخص کل توانست ۵۱/۵۶ واحد رشد کند. در معاملات دیروز نگاه سرمایه‌گذاران به تداوم بحث‌ها در مورد حمایت از بازار سرمایه بود، این در شرایطی است که معامله‌گران همچنان در انتظار اقدامات عملی برای حمایت از بازار - به جز جمع آوری موقت صف‌های فروش - هستند تا مشکلات بازار به صورت ریشه‌ای حل شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد سخنان وزیر اقتصاد بودند که وی از خارج شدن گام دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها از دستور کار دولت خبر داد و گفت: اجرای گام دوم قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها به معنای اصلاح یا افزایش قیمت‌ها اساسا از دستور کار خارج شده است. وی افزود: کارهای زیرساختی صورت می‌گیرد اما گام دوم هدفمندسازی یارانه‌ها با تلقی افزایش قیمت از دستور کار خارج شده است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی اقتصادی دولت درباره افزایش نرخ ارز نیز گفت: دولت هیچ‌گونه اراده‌ای برای افزایش نرخ ارز نداشته است.

وی با بیان اینکه نقش سوداگران در بازار را نفی نمی‌کنیم، تصریح کرد: به‌رغم کاهش واردات در دو ماه اخیر، بانک مرکزی ارز بیشتری نسبت به گذشته از طریق شبکه بانکی توزیع کرده است.

در گروه فلزی نخستین کارخانه احیای مستقیم ۵/۱ میلیون تنی (مگا مدول)، با فناوری ایرانی این هفته با حضور مقامات عالی کشور به طور رسمی راه‌اندازی می‌شود. این کارخانه تولید آهن اسفنجی، یکی از ۲ واحد ۵/۱ میلیون تنی احیای مستقیم است که در مجتمع فولاد مبارکه اجرا و راه‌‌اندازی آن با موفقیت انجام شده است. این در حالی است که تاکنون ظرفیت واحدهای احیای مستقیم راه‌‌اندازی شده، کمتر از یک میلیون تن بوده است. مجموع سرمایه‌گذاری این دو واحد عظیم، حدود ۳ هزار و ۷۰ میلیارد ریال است.

برنامه راه‌‌اندازی نخستین کارخانه احیای مستقیم مگا مدول با فعالیت سه شیفت شرکت‌های کارفرما،‌ پیمانکار و مشاور در ماه‌ها و هفته‌های اخیر عملی شده، به طوری که تولید در این کارخانه نیز با موفقیت انجام شده است. در گروه سیمانی، مدیرعامل شرکت سیمان خاش گفت: این شرکت بزرگترین محموله صادراتی سیمان ایران را به قاره آفریقا صادر کرد. علی‌اصغر گرشاسبی تصریح کرد: سیمان خاش به عنوان تنها صادرکننده سیمان به آفریقا، بزرگترین محموله دریایی خود را با ظرفیت ۲۲ هزار تن به سومالی صادر کرد. وی افزود: صادرات سیمان به کشور سومالی نوید بخش گسترش بازارهای صادراتی محصولات تولیدی این شرکت در قاره آفریقا و سایر کشورهای همسایه است.

در گروه تصفیه نفت، مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز ظرفیت تولید بنزین در این پالایشگاه را ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر در روز اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از پروژه بنزین سازی در سال جاری، روزانه یک میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو پنج به تولیدات این پالایشگاه افزوده می‌شود.

اسماعیل آقاپور در نشستی خبری زمان بهره‌برداری از پروژه بنزین سازی پالایشگاه تبریز را بهمن ماه سال جاری پیش بینی کرد و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه که یکی از طرح‌های مهر ماندگار است روزانه ۷۵۰ بشکه بنزن تولید می‌شود که به عنوان خوراک پتروشیمی تبریز به این واحد انتقال داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این پروژه شامل سه واحد فرآیندی و یک واحد تولید برق (نیروگاه) است، گفت: بنزین تولیدی این واحد شامل بنزین با درجه آرام سوزی اکتان۹۰، ۹۲ و ۹۵ است و در بخش‌های جانبی از واحدهای کنونی استفاده می‌شود.

آقاپور با اشاره به اینکه ۹۵ درصد قطعات مورد نیاز این پروژه توسط سازندگان داخلی تامین شده و پیشرفت کلی این پروژه ۹۲/۹۲ درصد است، گفت: این پروژه از نظر مهندسی ۲۵/۹۹ درصد و از نظر خرید تجهیزات ۴/۹۷ درصد پیشرفت دارد.

در گروه تجهیزات، مدیرعامل مپنا از برنامه این شرکت برای افزایش مشارکت در توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور خبر داد.

عباس علی آبادی در گفت‌و‌گو با شانا برنامه آتی مپنا برای حضور در پروژه‌های نفتی را توسعه میدان‌های نفت و گاز خواند و تاکید کرد: این مهم از سوی مپنا با تاسیس شرکت‌های جدید و خرید شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت داشته اند، انجام می‌شود.

در مجموع بازار دیروز بازار متعادل و مثبتی بود و در آن ۶/۵۲ میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۸/۲۶ درصد آن را معامله ۵میلیون سهم حق تقدم کرمانشاه تشکیل داد. از ۱۹۱ نمادی که به روی تابلو رفتند ۸۹ نماد با کاهش قیمت و ۱۰۱ نماد با رشد ارزش همراه شد.