گروه بورس- پیرو جلسه عصر چهارشنبه شورای عالی اصل ۴۴ و تاکید رییس‌جمهور بر لزوم حمایت همه‌جانبه از بازار سرمایه و سرمایه‌های مردم در این بازار، وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس در جلسه روز شنبه گذشته تصمیمات مهمی برای حمایت از شرکت‌های بورسی و فرابورسی اتخاذ کردند. امضای تفاهم‌نامه صندوق توسعه ملی

و سازمان بورس

در این جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی از امضای تفاهم‌نامه مشترک صندوق توسعه ملی با سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از بازار سرمایه خبر داد و افزود: جلسات همکاری مسوولان‌ صندوق توسعه ملی و سازمان بورس و اوراق بهادار در هفته جاری برگزار خواهد شد، تا نحوه کمک این صندوق به بازار سرمایه طی تفاهم‌نامه مشترکی مشخص شود.

سید شمس‌الدین حسینی در ادامه اظهاراتش به هفتمین نشست شورای عالی اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبات این نشست، اعطای تسهیلات به شرکت‌های بورسی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار خواهد گرفت تا امتیازات بیشتری برای شرکت‌های بورسی در نظر گرفته شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تسهیل در انتشار صکوک و اوراق مشارکت و نحوه حمایت بیشتر سیستم بانکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری را از دیگر مواردی خواند که در نشست کارگروه مشترک حمایت از بازار سرمایه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. حسینی با بیان اینکه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در حوزه‌های مختلف به کمک بازار سرمایه آمد، گفت: واگذاری‌های شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی منجر به رشد چشمگیر فرابورس شده است، ضمن اینکه بازار سرمایه نیز زمینه اجرای اصل ۴۴ را فراهم کرد. وی گفت: با توجه به اینکه مردم به بازار سرمایه کشور اعتماد کرده اند، دولت نیز باید حمایت مناسبی از بازار انجام دهد و به همین دلیل در شورای عالی اصل ۴۴ قرار شد، کمیته‌ای متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برای هم‌افزایی بیشتر بازار پول و سرمایه تشکیل شود.

حسینی با بیان اینکه برخی از ابزار‌ها و اوراق، فصل مشترک بازار پول و سرمایه هستند، گفت: باید هماهنگی‌های لازم برای تسهیل فعالیت‌ها در این بازار‌ها فراهم شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: بازار سرمایه از جمله بازارهایی است که نوسانات نباید بر آن تاثیرگذار باشد و سرمایه‌گذاران در صورت تداوم حضور در آن، بهره بالایی خواهند برد. حسینی با بیان اینکه رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه منجر به ضرر خواهد شد، گفت: حضور در بازار سرمایه باید با آگاهی و مشورت باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره دلایل نوسانات اخیر بازار سهام گفت: این نوسانات ناشی از مسائل بین‌المللی بر برخی از بنگاه‌های اقتصادی و ایجاد جو روانی نامطلوب در بازار بود که با اقدامات انجام شده، آرامش به این بازار بازگشته است.

رابطه بازار پول و سرمایه صمیمی است!

در این جلسه رییس کل بانک مرکزی نیز اظهار کرد: با تصویب شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات شرکت‌های بورسی افزایش خواهد یافت تا آنها بتوانند بخشی از منابع مالی خود را از این طریق تامین کنند. محمود بهمنی در نخستین نشست کارگروه مشترک حمایت از بازار سهام در وزارت امور اقتصادی با بیان مطلب فوق افزود: دو بازار پول و سرمایه همانند دو بال پرنده هستند و در صورتی که بازار سرمایه با بازار پول هماهنگی نداشته باشد، سیاست‌های پولی، ارزی و مالی به درستی قابل اجرا نیست. رییس کل بانک مرکزی همچنین بر اهمیت هماهنگی بازار سرمایه و پول در شرایط کنونی اقتصاد تاکید کرد.

سخنگوی شورای پول و اعتبار ادامه داد: مشتریان بازار پول ریسک گریز و بازار سرمایه ریسک پذیر هستند و این امر سبب شد تا نرخ بازدهی بورس در سال گذشته بیش از بازار پول باشد.

۵ تصمیم کارگروه مشترک در جهت حمایت از بازار

افزون بر این رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با بیان اینکه نقش مکمل بازار پول و سرمایه در نظام مالی، اثرات مثبت این دو بازار بر یکدیگر و لزوم حمایت بانک‌ها از بازار سرمایه مورد تاکید و توافق اعضای جلسه مورد اشاره بوده است، ۵ مصوبه مهم این جلسه را تشریح کرد.

علی صالح‌آبادی افزایش سقف مجموع تعهدات و تسهیلات پرداختی بانک‌ها به واحدهای تولیدی و غیرتولیدی پذیرفته شده در بورس و فرابورس به ٢٠ درصد سرمایه پایه بانک‌ها را نخستین مصوبه این نشست عنوان کرد و گفت: پیش از این‏، حداکثر سقف تسهیلات پرداختی بانک‌ها به واحدهای تولیدی معادل ١۵ درصد و واحدهای غیرتولیدی، معادل ۵ درصد سرمایه پایه بانک‌ها بوده است که با این مصوبه‏، زمینه اعطای تسهیلات بیشتر به شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه فراهم می‌شود. صالح‌آبادی در ادامه‏، اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها به شرکت‌های تابعه خود‏، به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم را دومین مصوبه کارگروه مشترک برشمرد و گفت: مقرر شد این تسهیلات در راستای حمایت از بازار سهام و پس از تایید رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و رییس کل بانک مرکزی،‏ توسط بانک‌ها به شرکت‌های تابعه بانک‌ها پرداخت شود. رییس سازمان بورس موافقت بانک مرکزی با پذیرش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، به عنوان وثیقه تسهیلات اعطایی به اشخاص حقیقی و حقوقی را سومین مصوبه جلسه شنبه گذشته کارگروه مشترک عنوان کرد. سخنگوی سازمان بورس در تشریح چهارمین مصوبه کارگروه مشترک حمایت از بازار سرمایه‏، به موافقت کارگروه با افزایش سقف نرخ سود اوراق مشارکت و صکوک بازار سرمایه اشاره و خاطرنشان کرد: با تصویب کارگروه، نرخ اوراق مشارکت و صکوکی که با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می‌شود، می‌تواند تا سقف ٣ درصد بالاتر از نرخ سود اوراق مشارکت منتشر شده با مجوز بانک مرکزی باشد. صالح‌آبادی خاطرنشان کرد: سازمان بورس پس از راه‌اندازی موسسات رتبه‌بندی اعتباری و فراهم‌شدن سازوکار ارزیابی میزان ریسک این‌گونه اوراق، نسبت به تعیین نرخ سود اوراق در چارچوب مصوبه کارگروه مشترک اقدام خواهد کرد. به گفته وی‏، اعضای کارگروه در نهایت مصوب کردند تا به‌منظور تعیین راهکارهای اجرایی کردن مصوبات صورت‌گرفته، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار هماهنگی لازم را با بانک‌ها به عمل آورند که در نخستین گام، جلسه هماهنگی با بانک‌ها برای اجرایی کردن مصوبات کارگروه در وزارت امور اقتصادی و دارایی و با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خاتمه‏، با مثبت ارزیابی کردن نخستین نشست کارگروه مشترک حمایت از بازار سرمایه افزود: مقرر شد جلسات کارگروه به صورت مستمر ادامه یابد و جلسه بعدی نیز در همین راستا، در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل خواهد شد.