حسابرس هوشیار

گروه بورس- مجید اسکندری: خیلی‌ها تا کلمه «حسابرسی» را می‌شنوند، نام «عباس هشی» به ذهنشان می‌آید. شاید اگر او را بخشی از تاریخ حسابداری ایران بنامیم، اغراق نکرده باشیم البته اگر بدانیم که او در مدت ۴۰ سال کار و تدریس در این حرفه و رشته چه فراز و فرودهایی را طی کرده است. دکتر عباس هشی، مدرس دانشگاه شهید بهشتی، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران، عضو انجمن حسابداران خبره ایران، عضو انجمن حسابداران خبره مدیریت آمریکا و چند انجمن دیگر و در کنار همه اینها مدیر موسسه حسابرسی «هشیار- بهمند» است.هشی متولد اصفهان است. او تحصیلات مقدماتی را در سال ۴۶ به پایان رساند و سپس وارد مدرسه عالی حسابداری و علوم مالی شرکت نفت شد. او مدت دو سال در شرکت نفت به کارآموزی پرداخت و حدود سه سال نیز با موسسه حسابرسی «ونیی ماری» همکاری کرد. او در سال ۵۰ موفق به اخذ لیسانس و در سال ۵۱ موفق به اخذ فوق‌لیسانس شد و پس از آن به تدریس در دانشگاه و مدرسه عالی بازرگانی مشغول شد و تا سال ۵۶، عضو هیات علمی این مرکز به صورت تمام‌وقت بود.در این میان در سال ۵۲ به مدت یک سال با موسسه حسابرسی «رازدار» و دو سال با موسسه حسابرسی بین‌المللی «آرتور اندرسن» همکاری داشت.از سال ۵۶ به عنوان اولین فارغ‌التحصیل رشته حسابداری در داخل کشور، شریک موسسه حسابرسی بین‌المللی «پرایس واترهاوس» شد که این شرکت تا سال ۶۲ ادامه یافت.در سال ۵۷ ابتدا موسسه حسابرسی «معتبر» و سپس موسسه حسابرسی «هشیار» را برای انجام کار مالیاتی تاسیس کرد که پس از خروج موسسات حسابرسی بین‌المللی از ایران از سال ۶۳ کلیه فعالیت‌های موسسه «پرایس واترهاوس» به موسسه «هشیار» منتقل شد.

وی از سال ۶۳ با موسسه حسابرسی «بهمند» به مدیریت برادرش مرحوم اصغر هشی، به همکاری پرداخت و همزمان در دو موسسه «بهمند» و «هشیار بهمند» به کار حسابرسی پرداخت.«هشیار بهمند» تا سال ۸۲ وابسته به «پرایس واترهاوس» در ایران بود که البته این شرکت نیز از سال ۸۰ به «پرایس واترهاوس کوپرز» تغییرنام داد.

از سال ۸۳ کلیه خدمات حرفه‌ای در «هشیار بهمند» متمرکز شد و از سال ۸۴ همکاری با موسسه بین‌المللی «هوروات اینترنشنال» را آغاز کرده و از سال ۸۷ عضو دائمی موسسه بین‌المللی «کرو هوروات اینترنشنال» شد.

هشی از سال ۶۸ تا ۷۲ به عنوان مشاور در امور خصوصی‌سازی در وزارت نیرو از سال ۷۴ تا ۸۰ به عنوان مشاور در شورای عالی بانک‌ها، امور مالیاتی و سرمایه‌گذاری خارجی با وزارت امور اقتصادی و دارایی همکاری داشته است. او همچنین از سال ۷۲ تا ۸۶ مشاور محلی بانک جهانی برای پروژه‌های مربوط به ایران بود و از سال ۷۴ تا ۸۰ اولین و تنها حسابرس منتخب بخش خصوصی در هیات تشخیص صلاحیت حسابداران، یکی از ده نفر موسس جامعه حسابداران رسمی و از سال ۸۰ عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی بوده است.هشی همزمان با همه مسوولیت‌های اجرایی در دانشگاه‌های تهران، الزهرا، علوم اقتصادی و شهید بهشتی به تدریس حسابداری پرداخته است.سهامداران و آنها که در فصل مجامع پیگیر عملکرد شرکت‌ها هستند، به خوبی با نحوه کار وی و تسلط کم‌نظیرش بر مباحث مالی آشنایند. موسسه وی یکی از پنج موسسه حسابرسی بزرگ کشور است که حسابرسی تعدادی از بانک‌ها، پتروشیمی‌ها، هلدینگ‌های صنعتی، دارویی و... را بر عهده دارد.او در گزارش‌های حسابرسی خود، کوچک‌ترین نکات را از قلم نمی‌اندازد. به همین دلیل سهامداران نیز به شرکت‌هایی که او حسابرشان است با دید دیگری می‌نگرند.هشی دوست خوب همه خبرنگاران رسانه‌ها بوده و در همه شرایط پاسخگوی سوالات آنها است.او تریبون بخش خصوصی حسابرسی نیز هست و همیشه مشکلات «حرفه» را مطرح کرده و برای حل آنها راهکار پیشنهاد می‌دهد که البته در این مسیر گاه مورد انتقاد برخی مسوولان بخش دولتی نیز قرار می‌گیرد، اما او ثابت‌قدم است.